شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال:

فدراسیون فوتبال فدراسیون فراجناحی است/ فدراسیون مشتاق است باقری به صورت دائم کنار تیم ملی باشد/ در فدراسیون همه را الزام کردیم که دو ترم زبان بگذرانند/ چیزی به نام VAR بومی و غیربومی نداریم/ باشگاه‌ها نمی‌توانند بازیکن و مربی بی‌کیفیت خارجی جذب کنند

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: فدراسیون فوتبال مشتاق است که باقری به صورت دائم کنار تیم ملی باشد. ما بازی‌های حساسی در پیش داریم و باقری هم از نظر اخلاقی و هم فنی به تیم ملی کمک خواهد کرد.

فدراسیون فوتبال فدراسیون فراجناحی است/ فدراسیون مشتاق است باقری به صورت دائم کنار تیم ملی باشد/ در فدراسیون همه را الزام کردیم که دو ترم زبان بگذرانند/ چیزی به نام VAR بومی و غیربومی نداریم/ باشگاه‌ها نمی‌توانند بازیکن و مربی بی‌کیفیت خارجی جذب کنند
کد خبر: 509570
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۹ ۰۸:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| شهاب‌الدین عزیزی خادم با حضور در برنامه فوتبال برتر در مورد جلسه با سرمربی تیم ملی و برنامه‌های این تیم گفت: اسکوچیچ بعد از تعطیلات به ایران برگشت و در حال تدارک هستیم و یک برنامه‌ریزی منسجم و منظم داریم. بازی‌ها نزدیک است و باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های‌مان برای میزبانی استفاده کنیم. خیلی کارها را رسانه‌ای نکردیم تا توقع بالا نرود. امیدوارم با توجه به زحماتی که در این مدت آقای علی‌عسگری به‌عنوان رئیس رسانه ملی کشیده است، بتوانیم میزبانی را بگیریم و یک قدم بلند و مؤثر برای تیم ملی برداریم.

به گزارش تسنیم، وی ادامه داد: هنوز شرایط میزبانی مشخص نیست و در هفته آینده ان‌شاءالله مشخص خواهد شد. در این راه از تمام ظرفیت‌های‌مان استفاده خواهیم کرد. یک بحث حق پخش هست که باید بتوانیم این مشکل را مرتفع کنیم و فضا را در کنار هم با همکاری پیش ببریم. یک نگاه مثبت داریم تا میزبانی به ایران برگردد. اگر یک درصد هم این اتفاق نیفتد برای آینده تدارک دیده‌ایم.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره حضور کریم باقری در تیم ملی گفت: یک صحبت ابتدایی با باقری انجام دادیم و ظرف دو روز آینده صحبت‌‌های‌مان را نهایی خواهیم کرد. فدراسیون فوتبال مشتاق است که باقری به صورت دائم کنار تیم ملی باشد. ما بازی‌های حساسی در پیش داریم و باقری هم از نظر اخلاقی و هم فنی به تیم ملی کمک خواهد کرد.

عزیزی‌خادم در مورد پیش‌بینی بازی برای تیم ملی خاطر نشان کرد: بازی‌های تیم ملی فشرده است و امکان برگزاری بازی در فیفادی پیش از بازی‌های ابتدایی مقدماتی جام جهانی نیست، ولی اگر اسکوچیچ اعلام نیاز کند حتماً فدراسیون برای برگزاری بازی‌ تدارکاتی برنامه‌ریزی می‌کند.

وی با اعلام این خبر که «یک امکان مالی را ‌آقای نوبخت در روزهای آخر فراهم کرده است.»، گفت: تیم ملی متعلق به کشور است و در همه جای دنیا به تیم‌های ملی‌شان کمک می‌کنند و ما هم از دولت جدید و رئیس جمهور می‌خواهیم که به تیم ملی کمک کنند. با توجه به اینکه جام جهانی در خلیج فارس برگزار خواهد شد‌ برای ما مهم است و تیم ملی هم سراسر اشتیاق است و مردم عزیز هم کنار تیم ملی هستند تا بتوانیم برنامه‌‌ای قوی را تدارک ببینیم.

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به سؤالی راجع به البسه تیم ملی اظهار داشت: با توجه به فضای موجود برای لباس توافقات نهایی را انجام داده‌ایم. اسپانسر اصلی ما آل‌اشپورت هست و با توجه به اینکه کپی رایت نداریم‏، در همین باره یک برنامه‌ریزی برای فروش آنلاین لباس داریم تا هم اسپانسر منفعت داشته باشد و هم تیم ملی نفع ببرد.

وی ادامه داد: فدراسیون فوتبال در تمام حوزه‌ها کارش را شروع کرده است و همه عزیزان شبانه‌روز کار می‌کنند و من کمترین زحمت را می‌کشم. در فدراسیون همه را الزام کردیم که دو ترم زبان بگذرانند. در حوزه آموزش فوتبال ما یک قراردادی را با سازمان مدیریتی صنعتی بستیم و یک توافقی را انجام دادیم و آخرین برنامه‌ها و دوره‌ها را در حوزه تجارت فوتبال و مسائل جدید فوتبال برگزار می‌کنیم. ما نیازمند آموزش هستیم. برای استعدادیابی هم یک سامانه ایجاد کردیم. ما در همین ابتدا چندین میلیارد هزینه کردیم و آقای ماجدی و تیم همکاران‌شان کار می‌کنند و تا الان حدود 12 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و در چهار منطقه استعدادیاب‌ها این افراد را می‌بینند بدون‌ اینکه هزینه‌ای از سوی ثبت‌نام‌کنندگان پرداخت شود. جا دارد از تک تک اعضای کمیته‌ها و دپارتمان‌ها تشکر کنم که در این شش هفت ماه شبانه‌روز کار کرده‌اند.

عزیزی‌خادم در ادامه مجدداً درباره میزبانی بازی‌های تیم ملی تصریح کرد: واقعاً از تمام امکانات و ظرفیت‌ها استفاده کردیم تا میزبانی را بگیریم. حتی نماینده فیفا هم آمد و یکی از نکاتی که دست گذاشته بود، نور ورزشگاه بود که حل کردیم. یک بحث حق پخش است که با مساعدتی که آقای علی‌عسگری خواهد داشت امید فراوانی داریم تا میزبانی را داشته باشیم. ما تمام تلاش‌مان را انجام می‌دهیم تا به این مهم برسیم.

رئیس فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: ما زمان برای برگزاری بازی تدارکاتی نداریم. احتمالاً دو یا شش بازی اول انتخابی جام جهانی را بدون بازی تدارکاتی برگزار خواهیم کرد. البته بازیکنان‌مان را هم کامل در اختیار نداریم.

وی در پاسخ به این سؤال که «رویکرد فدراسیون فوتبال در بحث تبانی چیست؟»، عنوان کرد: فدراسیون فوتبال ورای رنگ، شخص و افراد، نگاه حرفه‌ای به فوتبال دارد. در فوتبال ملی و باشگاهی ایران نگاه محترمانه وجود دارد. ما باید به هم احترام بگذاریم. ارکان قضایی فدراسیون فوتبال مستقل بوده و از قضاتی هستند که در دستگاه قضا حضور دارند و مستقل تصمیم می‌گیرند. خیلی از احکام را حتی من هم در جریان‌شان نیستم. من همه عزیزان را به عدالت توصیه کردم تا نگاه منصفانه داشته باشند و بین جرم و مجازات تناسب وجود داشته باشد. قطعاً نگاه فدراسیون فوتبال حمایت از ارکان قضایی‌اش است. فیفا و AFC هم مقابل تخلفات برخورد شدیدی دارند. من قطعاً می‌گویم که فدراسیون فوتبال دنبال نگاه حرفه‌ای است و جای امنی برای افراد خاطی نیست. فدراسیون فوتبال فدراسیون فراجناحی است.

عزیزی‌خادم درباره اینکه ممکن است افرادی تماس بگیرند و فدراسیون را تحت فشار قرار دهند، تصریح کرد: نگاه‌ و نوشتار ما برقراری عدالت است. همه‌مان باید یاد بگیریم که به هم احترام بگذاریم و حفظ حرمت کنیم. برخی بقای خودشان را در ایجاد تنش و بحران می‌بینند، ولی فدراسیون فوتبال بقای خودش را در رعایت قواعد حاکم و اصول حرفه‌ای می‌داند و ذره‌ای فروگذاری نمی‌کند و عقب نخواهد نشست. قطعاً هر جایی که ببینیم بحث تبانی و این مسائل وجود دارد برخوردهای شدیدتری خواهیم داشت. مطمئن باشید اگر قرار باشد به جایی برسیم که در لیگ‌های بالاتر این اتفاقات بیفتد قطعاً برخوردهای شدیدی خواهیم داشت، چون اگر این اتفاقات بیفتد سنگ روی سنگ قرار نمی‌گیرد.

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد نظارت روی لیگ‌های پایه گفت: ما قطعاً در این حوزه هم کارگروهی را در روزهای آتی تشکیل خواهیم داد و از سایر ارکان استفاده خواهیم کرد. فدراسیون فوتبال اجازه نخواهد داد تا مأمن و پناهگاهی به وجود بیاید تا فوتبالی را که برای لذت مردم است، به سخره و گروگان بگیرند. فدراسیون قویاً برخورد خواهد کرد. در همین بحث دیدار سایپا - پیکان دیدید که یک آزادی عمل وجود داشت. طبیعی است که در این بین اشتباهی هم رخ دهد.

وی درباره شرایط تیم المپیک یادآور شد: مهدوی‌کیا به هر صورت سرمربی تیم المپیک است. کامرانی‌فر به طور مفصل با مهدوی‌کیا در ارتباط است و مهدی هم برنامه‌هایش را می‌نویسد. بازی‌های تیم المپیک ظاهراً در آبان ماه است. ما برای 10 سال آینده فوتبال ایران به تیم المپیک نگاه می‌کنیم. ما با مهدوی‌کیا به جمع‌بندی رسیدیم و فقط امضای قرارداد با او مانده است. ما یک تفاهم‌نامه هم با کمیته ملی المپیک امضا کردیم که برای اولین بار صورت گرفته است و در بحث تدارک و بحث لجستیک تیم امید سهم دارند. امیدواریم هم این تابوی 40 ساله شکسته شود و هم با یک برنامه‌ریزی برای 2026 و 2030 و جام‌های جهانی آینده پشتوانه قوی داشته باشیم. نگاه فدراسیون توسعه‌محور است و این حرکت به جلو را در تمام حوزه‌ها می‌بینید.

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال که «فصل جدید لیگ برتر چه زمانی آغاز خواهد شد؟»، اظهار داشت: جا دارد ابتدا از تمام دست‌اندرکاران، باشگاه‌‌ها و سازمان لیگ تشکر کنم. سال سختی داشتیم، اما همه کمک کردند و به آنها خداقوت می‌گویم. احتمالاً دهه اول مهر ماه شروع لیگ را داریم. بین هفتم تا دهم مهر یک تاریخی را تعیین خواهیم کرد. سرمربی تیم ملی ظرف دو سه روز آینده با مسئولان سازمان لیگ جلسه خواهد گذاشت. امسال فشردگی مسابقات را داریم و ان‌شاءالله برنامه‌ریزی خوبی خواهیم داشت.

عزیزی‌خادم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بالاخره VAR به نیم‌فصل لیگ برتر می‌رسد یا خیر، گفت: پروژه VAR یک کارگروه حرفه‌ای دارد. در گذشته یک خبطی صورت گرفته بود که فغانی را از این کارگروه خارج کرده بودند. البته فغانی را ما به این کارگروه برگردانیم. فیفا برای این کار چهار مرحله را تعریف کرده است و زمان آماده‌سازی برای بهره‌برداری از VAR هم 15 تا 17 ماه است. فیفا 15 شرکت را معرفی کرده است و یکی از شرکت‌ها برای آلمان و روسیه است. به همین دلیل قیمت‌ها متفاوت است. پروسه بعدی آموزش است. ما چیزی به نام VAR بومی و غیربومی نداریم. ما باید تأییدیه را بگیریم. یکسری از کشورها این کار را بومی کردند و فوتبال‌شان تعلیق شده است. ما در این چهار مرحله برنامه‌ریزی کردیم. برای هر مرحله باید بتوانیم تأییدیه را از فیفا بگیریم و قدم به قدم جلو برویم. ما با بعضی از شرکت‌ها مذاکره کردیم و باشگاه‌ها هم مشکلی ندارند. متأسفانه چهار سالی هست که VAR آمده و باید از همان ابتدا در ایران هم استارت می‌خورد. فیفا می‌گوید مرحله به مرحله باید تأییدیه بگیرید. ما امیدواریم با کاری که انجام شده این امر به سرانجام برسد. برنامه‌ریزی که انجام شده یک برنامه‌ریزی کاملاً اصولی و مدون است و در چارچوب استانداردهای فیفاست. ای کاش ما این همه زمان را از دست نمی‌دادیم. ما در گذشته یک مسیری را رفتیم که فیفا می‌گوید غلط است. فیفا می‌گوید این مسیر چهار مرحله است و بین 15 تا 17 ماه زمان می‌برد. آقایان کامرانی‌فر، فغانی و دیگر عزیزان کارشان را به خوبی انجام می‌دهند. بهترین راهکار و کانالیزه‌ترین راه همین است که فیفا می‌گوید. ما قدم به قدم جلو می‌رویم.

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که «در فصل جدید لیگ برتر باشگاه‌ها می‌توانند بازیکن و مربی خارجی جذب کنند؟»، خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که در هیئت رئیسه سازمان لیگ داشتیم، مصوب و استانداردهایی را تعریف کردیم. باشگاه‌ها نمی‌توانند بازیکنان بی‌کیفیت جذب کنند. قطعاً مربی و بازیکن خارجی با آیتم‌ها و شاخص‌هایی که تعریف شده است می‌توانند جذب شوند. جزئیات جذب بازیکن خارجی بسیار سختگیرانه است. اگر هر تیمی بخواهد بازیکن خارجی بگیرد باید در صندوقی که ایجاد کردیم گارانتی بدهد تا بتوانند مطالبات‌ خارجی‌ها را پرداخت کند و بدهی تازه‌ای به وجود نیاید. به مربیانی هم که بخواهند چرخشی کار کنند اجازه کار نخواهیم داد. این مسائل شایسته فوتبال حرفه‌ای نیست. خیلی از رفتارهای گذشته برای برخی مربیان رؤیا می‌شود.

وی درباره برگزاری پلی‌آف لیگ دسته دوم یادآور شد: لیگ دو فعلاً تعلیق است. از سوی دوستان ما در سازمان لیگ بررسی‌هایی صورت خواهد گرفت و برنامه‌ریزی خواهد شد. اگر قرار باشد این بحث‌های تبانی و ناصالحی که در فوتبال اتفاق می‌افتد به لیگ‌های بالاتر برسد قطعاً برخورد خواهیم کرد. حتماً برای برگزاری مسابقات لیگ برنامه‌ریزی خواهیم کرد و تمام مشکلات ساختاری را که وجود داشت، حل خواهیم کرد. بعد از عاشورا و تاسوعا جلساتی را با مدیران باشگاه‌های لیگ برتری خواهیم داشت تا مشکلات را حل کنیم. درباره مجوزهای حرفه‌ای هم بحث خواهیم کرد. این موضوع یکی از گلوگاه‌ها و جاهای مهم است. افراد جدیدی به ما اضافه خواهند شد و قطعاً در این خصوص هم مماشات نخواهیم داشت.

عزیزی‌خادم در خصوص صعود هوادار به لیگ برتر و واگذاری امتیاز این باشگاه گفت: نمی‌دانم قانون در این مورد چه می‌گوید. از آقای براتی تشکر می‌کنم که درباره مسائل حقوقی زحمت می‌کشد. باید ببینیم قانون چه می‌گوید.

رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه درباره لوگوی این فدراسیون اظهار داشت: ما یک قراردادی داشتیم و جلسه‌ای هم دیروز برگزار کردیم. ما برنامه‌ریزی کردیم و قرار شد طرح نهایی ارائه شود. اگر در این مورد به نتیجه نرسیدیم یک فراخوان خواهیم داشت.

وی در پایان گفت: ما نزدیک به 40 تا 50 میلیارد بدهی را در چند ماه گذشته پرداخت کردیم و در این مدت شرایط سختی داشتیم. یکسری از بدهی‌ها هم که از قبل بوده است و پذیرفتیم. این مسائل را باید به مردم بگوییم. مسئولیت حقوقی است و باید پرداخت کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها