«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

کتاب راه درمان مناسبی برای جوانانی است که در دوران شیوع کرونا گیر افتاده‌اند

مطالعه کتاب نقش مهمی در زندگی انسان دارد. کتاب در دوران کرونا بیش از پیش اهمیت یافته، زیرا مردم می‌توانند با خواندن کتاب و غرق شدن در داستان‌ها راه فراری از بحران‌های ناشی از این همه‌گیری بیابند.

کتاب راه درمان مناسبی برای جوانانی است که در دوران شیوع کرونا گیر افتاده‌اند
کد خبر: 509615
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۰ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شیوع ویروس کرونا و اعمال قرنطینه از سوی دولت‌ها باعث شده افراد به فعالیت‌های متنوعی روی آورند. والدینی که فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای برای فرزندان خود در این دوران پیدا نمی‌کنند می‌توانند فرزندان‌شان را به کتاب خواندن ترغیب کنند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خواندن کتاب برای دوری از استرس، یافتن الگوی رفتاری در شخصیت موجود در کتاب‌ها و ایجاد همدلی و همذات‌پنداری به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، گزارش‌های اخیر رسانه‌ها حاکی از آن است که فشارهای روانی در جوانان رو به افزایش است. انزوا و اختلال در یادگیری در دوران قرنطینه اضطراب آنها را افزایش داده است. با افزایش شمار مبتلایان کووید-19 و اعمال قرنطینه در کشورها، والدین و مربیان به دنبال روش‌هایی هستند که بتوانند جوانان را به انجام فعالیت‌های لذت‌بخش و شادی‌آور تشویق کنند و به سلامت و یادگیری آنها کمک کنند.

مطالب بسیاری در مورد نقش مطالعه منظم در ایجاد مهارت‌های سوادآموزی نگاشته شده است. در حال حاضر یافته‌های به‌دست‌آمده از پروژه تحقیقاتی که از سوی بنیاد BUPA انجام گرفته نشان می‌دهد چگونه خواندن کتاب‌ می‌تواند به جوانان کمک کند تا با چالش‌های سلامتِ ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا کنار آیند و با آن مقابله کنند. یافته‌ها نشان می‌دهد کتاب می‌تواند راه فراری در این دوران چالش‌بر‌انگیز باشد و باعث افزایش سلامت روان نیز می‌شود.

فرار از دنیای پر از اضطراب

کتاب

می‌دانیم بزرگ‌ترهایی که مشتاق کتاب خواندن هستند از اینکه به کتاب‌هایشان پناه ببرند و آنها را بخوانند لذت می‌برند. مطالعه با سلامت روان ارتباط دارد و می‌تواند اضطراب و فشار روانی و ذهنی را کاهش دهد. در مطالعات اخیر، نزدیک به 60 درصد از جوانان اظهار کردند که خواندن کتاب در دوران قرنطینه به آنها کمک کرده تا احساس بهتری پیدا کنند و برای فرار از مشکلات زندگی خود توانسته‌اند به کتاب خواندن پناه ببرند.

پیرو این موضوع یکی از دانش‌آموزان می‌گوید: «اگر نمی‌دانید چه‌کار باید انجام دهید، ناراحت و غمگین یا خشمگین هستید، می‌توانید کتاب بخوانید. کتاب خواندن این حس را به شما القا می‌کند که از دنیای پراضطراب فرار کرده‌اید و قدم به دنیای آرامش‌بخش کتاب گذاشته‌اید.»

ارتباط با الگوهای رفتاری شخصیت‌های موجود در کتاب‌ها

اگر از کتاب خواندن لذت می‌برید، به احتمال زیاد شخصیت‌های مورد علاقه‌ای در کتاب‌ها دارید که در قلب شما جای دارند. این پروژه تحقیقاتی نشان داد جوانانی که به چشم الگو به شخصیت‌های کتاب‌ها نگاه می‌کنند و از آنها تقلید و الگوبرداری می‌کنند، توانایی کنار آمدن با مشکلات را دارند و می‌توانند به بهبود احوال خودشان کمک کنند.

یکی از دانش‌آموزان تجربه خواندن زندگینامه ملاله یوسف‌زی، فعال اجتماعی پاکستانی و برنده جایزه نوبل، را چنین توصیف می‌کند: «اتفاقات پیش‌آمده برای ملاله باورنکردنی بود، حتی بعد از آسیب وحشتناکش برگشت و برای اعتقاداتش جنگید.»

تحقیق دیگری نیز نشان می‌دهد برقراری رابطه با شخصیت کتاب‌ها نوعی «خود تسکینی» است و می‌تواند در کاهش اضطراب موثر باشد. جوانان همچنین تمایل دارند علاقه خود را به شخصیت‌های کتاب‌ها و لذت کتاب خواندن‌شان را در فضاهای مجازی به اشتراک بگذارند.

ایجاد همدلی و همذات‌پنداری از طریق مطالعه

تحقیقات نشان می‌دهد خواندن کتاب همدلی ایجاد می‌کند. خواندن داستان‌های تخیلی شناخت و ادراک اجتماعی را بهبود می‌بخشد و به برقراری ارتباط با دیگران در طول زندگی کمک می‌کند. افرادی که برای لذت بردن مطالعه می‌کنند به دیدگاه دیگران علاقه‌مندند و تمایل دارند جهان را از نگاه دیگران ببینند.

متصدی‌های کتابخانه‌ها می‌توانند به شما کمک کند

اگر والدین ندانند چه کتاب‌هایی مناسب علایق و نیازهای فرزندشان است، می‌توانند با متصدی کتابخانه مدرسه فرزندشان در تماس باشند. حتی در دوران قرنطینه می‌توانند از طریق ایمیل یا تماس تلفنی با آنها مشورت کنند. مدیران و متصدیان کتابخانه نقش مهمی در برقراری ارتباط دانش‌آموزان با کتاب‌ها ایفا می‌کنند که این می‌تواند منجر به تجربه‌ مطالعه لذت‌بخش و مثبت شود. نقش اصلی متصدی کتابخانه ترویج مطالعه به منظور لذت بردن، ایجاد فضا و فرصت برای مطالعه در آرامش و تشویق دانش‌آموزان به اشتراک‌گذاری مطالب با همسالان خود است.

در دوران قرنطینه و در شرایط سخت این روزها، بسیاری از والدین به دنبال فعالیتی برای حمایت از سلامت فرزندان‌شان هستند، کتاب خواندن و مطالعه همراه با حمایت متصدی کتابخانه راهی هوشمندانه برای رهایی از این اضطراب‌ها و نگرانی‌هاست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها