احمد حاتمی یزد، کارشناس اقتصادی:

امسال رکورد تاریخی افزایش تورم را می‌زنیم/ مساله برجام برای مردم از نان شب واجب‌تر است

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: کسی به صورت دقیق و قاطع نمی‌تواند از نرخ ارز در آینده حرفی بزند اما با ادامه همین روند موجود ادامه دلار 40 هزار تومانی تا پایان سال وجود دارد. به هر حال عامل تعیین کننده در نرخ دلار و ارز موضوع برجام است، امروز مساله برجام از نان شب برای مردم واجب‌تر است.

امسال رکورد تاریخی افزایش تورم را می‌زنیم/ مساله برجام برای مردم از نان شب واجب‌تر است
کد خبر: 509678
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۹ ۱۳:۲۳:۱۲

اعتمادآنلاین| احمد حاتمی یزد درباره نگرانی‌ها از شرایط اقتصادی بدون برجام اظهار داشت: نگرانی کارشناسان از وضعیت اقتصادی با ادامه همین روند و عدم لغو تحریم‌ها به جاست و معتقدم با ادامه این شرایط نرخ تورم بی سابقه‌ای را تجریه خواهیم کرد و رکورد می‌زنیم.

به گزاشر ایلنا، وی ادامه داد: چند عامل را باید به صورت زنجیره‌ای باید در هم دیگر ببینیم؛ مهم‌ترین موضوع این است که درآمد دولت به دلیل تحریم‌های نفتی و عدم فروش نفت کاهش یافته است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به سه بخش درآمدهای دولت گفت: درآمد حاصل از فروش نفت و گاز،‌ درآمد مالیات و درآمد گمرک عمده درآمد دولت است که هر سه مورد به دلیل تحریم‌ها کاهش پیدا کرده‌ است که بیشترین افت درآمد را در بخش نفت و گاز داشتیم به طوری که به 10 درصد رسیده است.

حاتمی یزد افزود: اما از سوی دیگر به دلیل کاهش ذخایر ارزی و نبود ارز،‌ توان خط تولید بسیار کاهش یافته و سود کارخانه‌ها و تولید کم شده و اساسا برخی از صنایع به مرحله تعطیلی رسیده‌اند،‌ بنابراین به همان نسبت درآمدهای مالیاتی هم کاهش پیدا می‌کند و احتمالا آنچه به عنوان مالیات در بودجه آمده، قابل وصول نیست.

وی تاکید کرد: به همین دلیل تحریم، واردات هم کاهش یافته و کمتر هم می‌شود چراکه ارزی وجود ندارد که خرید خارجی انجام شود به دنبال آن درآمد گمرکات هم کاهش پیدا می‌کند.

این کارشناس اقتصادی گفت: در حالی که هزینه‌های دولت از جمله صندوق های بازنشستگی، پرداخت حقوق و دستمزد، درمان و آموزش و ... تغییر نکرده بلکه افزایش یافته؛ وقتی از محل این سه مورد که عمده درآمدهای دولت را تامین می‌کنند، کاهش پیدا می‌کند بنابراین با کسری بودجه مواجه می‌شود و تنها اقدامی که می‌تواند انجام دهد این است که بودجه عمرانی را کاهش دهد یا حذف کند.

حاتمی یزد ادامه داد: در حال حاضر حدود 3 میلیون نفر از دولت حقوق دریافت می‌کنند در این شرایط دولت‌ها چه دولت روحانی و چه دولت رییسی برای اینکه بتواند حقوق این افراد را بپردازد چاره‌ای جز چاپ پول ندارد و این به معنای افزایش نقدینگی است که این اقدام هم به طور مستقیم باعث رشد نرخ تورم می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه معتقدم با توجه به شرایط تورم سال 1400 حتما حدود 50 درصد خواهد بود، اظهار داشت: در حال حاضر هم شاهد افزایش قیمت تمام اقلام و کالا در هر بخشی از بازار هستیم. تورم بالای 50 درصد برای سال جایر پیش بینی می‌شود که رکورد تاریخی در افزایش نرخ تورم را می‌زنیم اما تنها راهی که می‌تواند جلوی رشد نرخ تورم را بگیرد رفع تحریم است حتی اگر بخشی از تحریم‌ها هم لغو شود می‌توان جلوی رشد تورم را گرفت.

وی با بیان اینکه رفع تورم می‌تواند در جبران کسری بودجه دولت اثربگذارد و جلوی افزایش نقدینگی را بگیرد، گفت: این سه عامل کسری بودجه، نقدینگی و تورم به طور پیوسته و متراکم بر روی اقتصاد و زندگی جامعه ایرانی اثر نامطلوب می‌گذارد و رشد اقتصاد را منفی می‌کند.

حاتمی یزد درباره سرنوشت نرخ دلار در این شرایط اقتصادی، ادامه داد: کسی به صورت دقیق و قاطع نمی‌تواند از نرخ ارز در آینده حرفی بزند اما با ادامه همین روند موجود ادامه دلار 40 هزار تومانی تا پایان سال وجود دارد. به هر حال عامل تعیین کننده در نرخ دلار و ارز موضوع برجام است، امروز مساله برجام از نان شب برای مردم واجب‌تر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها