«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا انتخابات عراق سرنوشت جدیدی برای این کشور رقم خواهد زد؟ (بخش اول)

هرچند فرصت چندانی تا موعد برگزاری انتخابات در عراق باقی نمانده، اما در سایه تحریم مکرر جریان‌های مختلف سیاسی عراقی امکان تحقق آن در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

آیا انتخابات عراق سرنوشت جدیدی برای این کشور رقم خواهد زد؟ (بخش اول)
کد خبر: 509818
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۱ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- هرچند فرصت چندانی تا موعد برگزاری انتخابات در عراق باقی نمانده، اما در سایه تحریم مکرر جریان‌های مختلف سیاسی عراقی امکان تحقق آن در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که انتخابات اکتبر 2021 در عراق (چه برگزار شود و چه به تعویق بیفتد) نقطه عطفی در سرنوشت سیاسی عراق خواهد بود.

صرف نظر از کش‌وقوس‌های بقا یا زوال داعش، حضور یا خروج نیروهای آمریکایی و شیوع ویروس کرونا، جریان‌های سیاسی حاضر در صحنه سیاسی عراق آ‌نچنان دچار تقسیم و تجزیه درونی شده‌اند که هرگز نمی‌توان تصور کرد ائتلاف همگونی از نتایج صندوق‌های رأی (هر نتیجه‌ای که باشد) به دست آید.

به عبارتی دیگر، امروز دیگر اختلافات بین جریان‌های سنی و شیعه یا شیعه و کرد و... نیست، بلکه در حال حاضر اختلافات شدید و بنیادین داخلی بین ساختارهای تشکیل‌دهنده طیف بزرگی همچون شیعه به وجود آمده و حتی از آن بدتر تجزیه احزاب و گروه‌های شیعه هم آنها را به ریزساختارهای متخاصم (و نه رقیب) با یکدیگر تبدیل کرده است.

این اختلاف‌ها صرفاً محدود به شیعیان نبوده بلکه با وجود کمک‌های سیاسی و اقتصادی گسترده کشورهایی همچون عربستان و امارات، در جریان‌های اهل تسنن و کردها (گرچه به شکلی کمتر) نیز قابل ملاحظه است.

این معضل چنان در عراق شدت گرفته است که به گفته کارشناسان، ورود یک شخصیت کاریزماتیک در حد آیت‌الله سیستانی را برای نجات عراق می‌طلبد.

از سویی این اختلاف‌ها برخی از احزاب و جریان‌ها را بر آن داشته تا به دنبال راهکارهایی باشند، راهکارهایی که گاه ممکن است تبعات بسیار سنگین‌تری از به بن بست رسیدن انتخابات برای عراق به بار آورد. تلاش می‌کنیم در مجالی دیگر به این مساله بپردازیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها