کد خبر: 509896
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۱ ۰۸:۰۷:۳۰
| |

تحلیل عملکرد مسی در بارسلونا / لئو با کدام مربی بهترین عملکرد را داشت؟

لیونل مسی که حالا باید با پیراهن پاریس به فوتبال خود ادامه دهد، در بارسلونا زیر نظر پپ گواردیولا، تیتو و لوئیس انریکه بهترین آمار را به ثبت رسانید.

تحلیل عملکرد مسی در بارسلونا / لئو با کدام مربی بهترین عملکرد را داشت؟
کد خبر: 509896
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۱ ۰۸:۰۷:۳۰

اعتمادآنلاین| روز گذشته لیونل مسی رسماً به باشگاه پاری سن ژرمن پیوست و پس از 17 سال و کسب 35 جام با بارسلونا وداع کرد. وداعی که با اشک و ناراحتی همراه بود و باعث شد تا بسیاری از فوتبال دوستان تحت تاثیر نشست خبری او قرار گیرند. مسی در بارسلونا با 9 مربی کار کرد و زیر نظر همه آنها درخشان ظاهر شد.

به گزارش فارس، اگر بخواهیم درخشان‌ترین مسی تاریخ بارسلونا را بررسی کنیم باید به آمارها مراجعه کنیم. جایی که نشان می‌دهد که لئو با پپ ، تیتو و انریکه افتخارات بیشتری کسب کرده است.

از رایکارد تا کومان؛ مسی با پپ به اوج فوتبال رسید

فوق ستاره آرژانتینی زیر نظر فرانک رایکارد اولین بازی خود را انجام داد و در کنار رونالدینیو، اتوئو و دکو به درخشش اولیه رسید. او با رایکارد توانست در اولین ال‌کلاسیکوی خود هت‌تریک کند و نام خود را بر سر زبان‌ها بیاندازد. با اینکه در لیگ قهرمانان اروپا مصدوم شد ولی توانست در جایی که حضور نداشت، اولین جام اروپایی خود را نیز زیر نظر رایکارد بدست آورد.

نقطه عطف بزرگ لئو اما حضور گواردیولا از سال 2008 در جمع آبی‌اناری‌ها بود و این بازیکن زیر نظر پپ توانست به بهترین بازیکن فوتبال بدل شود. مسی از سال 2009 تا 2012 عنوان بهترین بازیکن فوتبال یعنی جایزه توپ طلا از آن خود کرد و توانست تاریخ‌ساز شود. لئو تنها کسی در تاریخ فوتبال است که توانسته 4 بار متوالی عنوان بهترین بازیکن دنیا را بدست آورد.

پس از رفتن پپ، تیتو ویلانووای فقید هدایت بارسلونا را در دست گرفت. او موفق هم بود و توانست در فصل 2012-2013 به رکورد تاریخی مورینیو دست یابد و بارسلونا را با 100 امتیاز قهرمان لالیگا کند ولی بیماری سرطان به او اجازه نداد تا بیشتر در جمع آبی‌اناری‌ها بماند. تیتو رفت و جای خود را به «تاتا مارتینو» داد.

سرمربی آرژانتینی که از همان ابتدا کسی به او اعتقاد کافی نداشت به یکی از ضعیف‌ترین مربیان 20 سال اخیر بارسلونا لقب گرفت و با کسب یک جام نیوکمپ را ترک کرد. البته مسی با اینکه در این فصل مصدوم هم شد ولی توانست آمار درخشان خود را تداوم بخشد.

تکرار روزهای درخشان بارسا با «لوئیس انریکه»

با رفتن تاتا،‌ لوئیس انریکه آمد و لوئیس سوارس نیز به جمع بارسلونا اضافه شد تا مثلث MSN و یکی از رویایی‌ترین خط حمله‌های تاریخ فوتبال شکل گیرد. مسی در فصل 2014-2015 توانست 3 جام بدست آورد و بهترین فصل دوران پسا پپ گواردیولا را به ثبت رساند.

با رفتن لوئیس انریکه، دوران والورده در بارسلونا آغاز شد. مربی که در کسب قهرمانی در لالیگا موفق بود ولی در لیگ قهرمانان اروپا نتایج ناامیدکننده‌ای را رقم زد. کامبک خوردن از تیم‌های آ.اس رم و لیورپول و باخت سنگین مقابل یوونتوس و حذف برابر اتلتیکومادرید، آورده والورده از لیگ قهرمانان اروپا برای آبی اناری ها بود. او نیز در مدیریت بارتومئو وقتی که از کوپا دل ری حذف شد، کنار رفت.

کیکه ستین ؛ فاجعه 8-2 مقابل بایرن مونیخ

والورده در اواسط فصل 2019-2020 از بارسلونا اخراج شد تا با آمدن «کیکه ستین» دوران فاجعه‌بار آبی‌اناری‌ها در یک نیم فصل به ثبت رسد. از دست دادن قهرمانی لالیگا و باخت شرم‌آور 8 بر 2 مقابل بایرن مونیخ دستاورد ستین برای بارسلونا بود اما مسی باز هم در این دوران آمار فوق‌العاده‌ای از خود به جا گذاشت تا نشان دهد در سخت‌ترین دوران نیز به کمک بارسایی‌ها آمده است.

فصل پیش نیز که با حواشی زیادی مثل درخواست خروج مسی و رفتن لوئیس سوارس آغاز شد،کومان بارسلونا را به ساحل آرامش رساند و توانست در انتها یک قهرمانی کوپا دل ری برای این باشگاه بدست آورد. مسی نیز که در این تیم در ابتدا اصلا با خوشحالی بازی نمی‌کرد ولی هفته به هفته بهتر شد تا در انتهای فصل جایزه «پی‌چی‌چی» را بدست آورد. او در تابستان امسال پس از 17 سال بارسلونا را به مقصد پاریس ترک کرد.

ویلانووا به خاطر بیماری سرطان در بخشی از مسابقات بارسلونا در فصل 2012-2013 حاضر نبود.

جوردی رورا، دستیار ویلانووا بود و در 18 بازی فصل بارسلونا را به جای تیتو هدایت کرد.

مسی با پپ یک گلزن، با انریکه در نقش پاسور

نکته تحلیلی و جالب از جدول بالا ، میانگین آمار گلزنی و پاس گل مسی زیر نظر گواردیولاست. این بازیکن تحت هدایت پپ، هم در گلزنی و هم در تعداد پاس گل آمار موفقی را به ثبت رساند. این مورد نشان می‌دهد که فوق ستاره آرژانتینی نقشی اساسی در تیم بارسلونا ایفا کرده و با وجود بازیکنانی مثل ژاوی و اینیستا، در نقش گلسازی نیز موثر واقع شده است.

نکته دیگر از آمار پاس گل‌های مسی به نقش اساسی این بازیکن در ابتدای سال 2020 در جمع آبی‌اناری‌ها بازمی‌گردد. زمانی که بارسلونا تحت هدایت کیکه ستین اصلا نمایش‌های خوبی نداشت ولی توانست تا هفته‌های پایانی برای قهرمانی تلاش کند. مسی زیرنظر ستین با اینکه تیمش عملکرد خوبی نداشت، در 24 بازی آمار 0.79 پاس گل در هر بازی را به ثبت رساند. به عبارتی او در هر بازی به احتمال 80 درصد یک پاس گل به دیگر بازیکنان بارسلونا داده است.

اما از طرف دیگر فوق ستاره بزرگ دنیا، در تیمِ انریکه و با حضور بازیکنانی مثل لوئیس سوارس و نیمار بهترین آمار پاس گل خود را در یک فصل به ثبت رساند. می‌توانیم اینگونه نگاه کنیم که هر موقع در خط حمله بارسلونا بازیکنان با کیفیت حضور داشتند، تعداد گل‌های تیم به جز مسی بالاتر رفت و آمار پاس گل های این بازیکن نیز بهبود پیدا کرد. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اگر کیفیت خط تهاجمی بارسلونا در خط تهاجمی حفظ می‌شد، این تیم می‌توانست به قهرمانی در اروپا نیز برسد اما مشکل اینجا بود که تعداد زیادی از گل‌های آبی‌اناری‌ها را مسی می‌زد و بار پیروزی به روی دوش او افتاده بود.

مشکل بزرگ بارسلونا که در فصل گذشته نتوانست به جام لالیگایی دست پیدا کند، این بود که خط حمله، طراوت همیشگی را نداشت و اصلا نتوانست مقابل تیم‌ها خطرساز ظاهر شود. البته بسیاری این مشکل را تقصیر کومان می انداختند که نتوانسته بود تاکتیک مناسبی برای تیم بارسلونا ترسیم کند ولی برخی نیز معتقد بودند که دیگر مهاجمان بارسا که توسط بارتومئو خریداری شدند، کیفیت کافی برای بازی در خط حمله را ندارند. کومان البته در اواخر با رسیدن به سیستم 2-5-3 توانست در بسیاری از بازی‌ها عملکرد خوبی را به ثبت رساند و قهرمان جام حذفی اسپانیا نیز لقب گیرد.

لئو مسی فصل گذشته آمار 0.34 پاس گل در هر بازی را به ثبت رساند که جزو کمترین آمارها برای این بازیکن محسوب می‌شود. به عبارتی، در زمانِ مربیگری کومان و فصل 2020-2021 مهاجمان آبی‌اناری‌ها اصلا نتوانستند از پاس‌های این فوق ستاره استفاده کنند و تعداد گل‌های بارسلونا به کمترین مقدار خود در 13 سال اخیر رسید. بلوگرانا در انتهای فصل، 85 گل وارد دروازه حریفان کردند، در حالی که در دوران پسا رایکارد هیچ موقع بارسلونا انقدر متزلزل در خط حمله ظاهر نشده بود. مسی با اختلاف با 30 گل به آقای گل این تیم بدل شد و پس از او گریژمان با 13 گل در رده دوم ایستاد. این در حالی است که همیشه سوارس در کنار مسی یکی از گلزنان برتر لالیگا محسوب می‌شد ولی با رفتن او، مهاجمان دیگر نتوانستند این آمار را تکرار کنند.

حالا با رفتن مسی باید دید بارسای کومان چه عملکردی با این خط تهاجمی میخواهد به ثبت رساند. بسیاری امیدوار هستند که «ممفیس دپای» بتواند به مرد اصلی خط تهاجمی بدل شود. سرخیو آگوئرو که قرار بود خاطرات سوارس را برای آبی اناری ها زنده کند، هنوز فصل آغاز نشده 2 ماه مصدوم شد تا دست کومان خالی تر از قبل شود.

مسی با بهترین‌های اروپا در پاریس ؛ MSN یا MNM ؟

او این تیم را رویایی خواند و حالا بسیاری در فضای مجازی بر این باورند که مثلث MNM (مسی-نیمار-امباپه) می‌تواند قدرتمند از مثلث MSN (مسی-سوارس-نیمار) کار کند.مسی در نشست خبری روز گذشته مراسم معارفه با باشگاه پاری سن ژرمن اظهار داشت: دیوا‌نه‌کننده است. من قرار است در کنار بهترین بازیکنان اروپا بازی کنم.

مثلث MSN توانستند طی سال های 2014 تا 2017 آمار شاهکار 364 گل و 171 پاس گل را به نمایش گذارند. آیا مثلث مسی ، نیمار و امباپه می توانند عملکرد درخشان آنها را این بار در فرانسه تکرار کنند؟

مسی در نشست خبری اعلام کرد که به دلیل حضور کوپا دل ری، دیر می تواند در جمع بازیکنان حاضر شود. حالا باید دید این فوق ستاره چه زمان می تواند به ترکیب پاری سن ژرمن اضافه شود و دنیای لوشامپیونه را تغییر دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها