کد خبر: 510138
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۳ ۰۷:۵۵:۵۰
| |

توضیحات سخنگوی دولت عراق درباره محورها و اهداف نشست بغداد

وزیر فرهنگ و سخنگوی دولت عراق تأکید کرد که نشست منطقه ای بغداد با حضور کشورهای مهم منطقه در دو محور سیاسی و اقتصادی برگزار می‌شود.

توضیحات سخنگوی دولت عراق درباره محورها و اهداف نشست بغداد
کد خبر: 510138
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۳ ۰۷:۵۵:۵۰

اعتمادآنلاین| حسن ناظم، وزیر فرهنگ، گردشگری و میراث فرهنگی عراق، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این کشور تأکید کرد که در نشست بغداد که قرار است پایان ماه جاری میلادی برگزار شود، کشورهایی مهم و اساسی از منطقه و بیرون منطقه حضور خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از میدل ایست نیوز، او با تأکید بر اینکه اولین محور این نشست محور دیپلماتیک است، مهم‌ترین هدف از این نشست را تحقق ثبات در عراق با تفاهم کشورهای منطقه دانست و گفت که وقتی کشورهای منطقه در پی کاهش اختلافات میان یکدیگر برآیند این وضعیت در عراق هم بازتاب خواهد یافت.

وزیر فرهنگ عراق تأکید کرد که محور دوم این نشست مساله اقتصاد است به‌خصوص که عراق روابط گسترده‌ای در بخش‌های گوناگون با کشورهای منطقه دارد و افزود که این نشست با تصمیمات مهمی در عرصه اقتصادی و مبارزه با تغییرات زیست‌محیطی همراه خواهد بود.

او درباره انتخابات پیش روی عراق نیز گفت که اظهارات گاه و بیگاه برخی چهره‌های سیاسی درباره تعویق انتخابات هیچ ربطی به موضع دولت ندارد و دولت با جدیت در پی اجرای انتخابات است.

ناظم خبر داد که نخست‌وزیر عراق در حال مذاکره با جریان‌های سیاسی‌ای است که انتخابات را تحریم کرده‌اند تا آنان را از این تصمیمشان منصرف کند.

در روزهای گذشته، نخست‌وزیر عراق وزیر برنامه‌ریزی را به کویت، وزیر امور خارجه را به ترکیه و عربستان و ایران، وزیر دارایی را به اردن و وزیر دفاع را به مصر فرستاد تا دعوت‌نامه‌های رسمی را به سران این کشورها ابلاغ کنند.

موعد اولیه این نشست 29 اوت و پس از برگزاری مراسم عاشورا در عراق که با تدابیر شدید امنیتی همراه می‌شود، خواهد بود.

یک مقام بلندپایه در وزارت امور خارجه عراق تأکید کرد که عربستان و ایران و ترکیه از مشارکت در این نشست استقبال کرده‌اند و افزود که عربستان منتظر اطلاع از سطح مشارکت ایران و ترکیه در این نشست است تا درباره مشارکت شخص ولیعهد، محمد بن سلمان، تصمیم بگیرد.

به گفته این مقام در مورد دیگر کشورها هم همین‌طور است و آنها هم ضمن استقبال از اصل ایده باید درباره سطح مشارکت تصمیم بگیرند.

این مقام تأکید کرده که فرانسه نیز وارد میدان شده و در تماس با سران برخی کشورها آنها را به مشارکت در آن تشویق کرده است چنان‌که خود امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز در آن شرکت خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها