کد خبر: 510225
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۳ ۱۲:۰۶:۵۴
| |

تنش‌های رسانه ای بین روسیه و انگلیس بار دیگر بالا گرفت

تنش های رسانه ای بین روسیه و انگلیس که هر از چندگاهی افزایش می یابد این بار با خودداری مسکو از تمدید روادید یک خبرنگار بی بی سی تشدید شد و لندن به این اقدام مسکو اعتراض کرد.

تنش‌های رسانه ای بین روسیه و انگلیس بار دیگر بالا گرفت
کد خبر: 510225
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۳ ۱۲:۰۶:۵۴

اعتمادآنلاین| سفارت انگلیس در روسیه روز شنبه در بیانیه ای با اعتراض به عدم تمدید روادید «سارا رینفورد» خبرنگار بی بی سی در مسکو، آن را اقدامی علیه آزادی فعالیت رسانه ها عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، سفارت انگلیس این اقدام روسیه را غیرموجه خواند و افزود: از دولت روسیه می خواهیم در این اقدام خود علیه خبرنگار بی بی سی تجدید نظر کند.

در بیانیه سفارت انگلیس در مسکو ادعا شده است که این گونه اقدامات روسیه، موجب متشنج تر شدن اوضاع پیرامون آزادی فعالیت رسانه ها در این کشور می شود.

این مرکز دیپلماتیک انگلیس همچنین اعلام کرد که اتهام وزارت امور خارجه روسیه مبنی بر تبعیض علیه خبرنگاران روس در انگلیس را رد می کند و خبرنگاران روسی به فعالیت خود در این کشور در صورت رعایت قانون ادامه می دهند.

براساس اطلاعات رسانه های روسی، رینفورد باید تا روز 31 ماه اوت (9 شهریور ماه) خاک روسیه را ترک کند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرد که این وزارتخانه به نماینده خبرگزاری بی بی سی در مسکو علت تمدید نکردن روادید سارا رینفورد را اعلام کرده است.

وی در کانال تلگرام خود نوشت: وزارت خارجه روسیه بارها به لندن هشدار داد که در پاسخ به اقدامات این کشور در مورد ویزای خبرنگاران روس در انگلیس، به اقدامات متقابل متوسل خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد که رسانه های غربی به اخبار در مورد سرنوشت خبرنگاران روس که روادید انها از سوی انگلیس و آمریکا تمدید نمی شود، هیچ توجهی نمی کنند و این گونه رویدادها ازسوی رسانه های غربی نادیده گرفته می شود.

مقام های روسیه در یک سال اخیر چندبار از تمدید نشدن روادید خبرنگاران این کشور در انگلیس و نیز ایجاد موانع برای فعالیت رسانه هایی همچون خبرگزاری اسپوتنیک و شبکه تلویزیونی راشاتودی ازسوی دولت انگلیس انتقاد کرده اند.

تنش رسانه ای بین روسیه و انگلیس سابقه چند ساله دارد و هر از چندگاهی تشدید می شود.

دو سال پیش سازمان تنظیم‌ مقررات رسانه‌ ها در انگلیس (آفکام) شبکه تلویزیونی راشاتودی را محکوم به پرداخت جریمه نقدی کرد.

این سازمان با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که شبکه راشا تودی در هفت برنامه خبری اخیر خود (26 اسفند 1397 و 6 اردیبهشت 1398) اصل بی‌طرفی را زیر پا گذاشته است.

در بیانیه آفکام گفته شد: این موضوع و دیگر تخلفات، نقض مکرر مقررات بریتانیا به حساب می آید بنابراین راشاتودی مشمول جریمه نقدی شده است.

روسیه در واکنش به این اقدام انگلیس در مورد شبکه راشاتودی اعلام کرد که با رسانه های انگلیسی برخورد کند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای در این مورد اعلام کرد که دولت انگلیس تلاش می کند از همه شیوه ها برای محدود کردن فعالیت رسانه های روسی استفاده کنند و هم اینک جریمه نقدی به وسیله ای برای مبارزه با رسانه های روسیه در این کشور تبدیل شده است.

در این بیانیه گفته شد که انگلیس اخیرا به خبرنگاران راشاتودی و اسپوتنیک اجازه حضور در کنفرانس بین المللی آزادی رسانه ها در لندن را نداده اند و روسیه این اقدامات را تلاش لندن برای سانسور توصیف می کند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز اخیرا محدودیت ها برای فعالیت حرفه ای رسانه های روسی در غرب را نکوهش کرد.

این دیپلمات ارشد روس، ضمن انتقاد از رویکردها و سیاست های غرب در قبال مسکو، گفت: کشورهای غربی بی اعتبار کردن روسیه را هدف قرار داده اند و چنین سیاستی را دنبال می کنند.

به گفته لاوروف، در شرایط توسعه روزافزون فناوری های ارتباطاتی و اطلاع رسانی، حفظ ثبات جهانی تا اندازه زیادی به فعالیت واقعگرایانه رسانه ها بستگی دارد. اما کمپینی که غرب برای بی اعتبار کردن روسیه راه انداخته است به این امر کمکی نمی کند.

وی افزود: خبرنگاران رسانه های روسیه با موارد متعددی از محدودیت ها در کشورهای غربی مواجه شده اند که نگران کننده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها