کد خبر: 510569
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۵ ۱۳:۲۰:۲۴
| |

افزایش شدید مهاجرت غیرقانونی به اتحادیه اروپا در سال 2021

آژانس محافظت از مرزهای بیرونی اتحادیه اروپا (فرانتکس) گزارش داد: در سال جاری میلادی (2021) تعداد مهاجران غیرقانونی که برای ورود به اتحادیه اروپا از مرزها عبور کرده اند افزایش قابل توجهی داشته است.

افزایش شدید مهاجرت غیرقانونی به اتحادیه اروپا در سال 2021
کد خبر: 510569
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۵ ۱۳:۲۰:۲۴

اعتمادآنلاین| این افزایش به دنبال کاهش مهاجرت غیرقانونی به دنبال شیوع کرونا، به پایین ترین سطح در سال 2020 در سال گذشته میلادی رسید.

به گزارش ایرنا به نقل از یورو نیوز؛ فرانتکس فاش کرد بیش از 82 هزار عبور مرزی غیرقانونی درهفت ماه نخست سال جاری ثبت شده است که 59 درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان می دهد.

در سال 2020 عبور غیرقانونی از مرزهای اتحادیه اروپا کاهش 13 درصدی در مقیاس سال به سال داشت و به 124 هزار نفر رسید که به دلیل شیوع همه گیری کووید-19 بود. این پایین ترین سطح عبور مرزی غیرقانونی از سال 2013 تاکنون بوده است.

فرانتکس ماه گذشته 17 هزار و 300 مورد عبور مرزی غیرقانونی را ثبت کرد که افزایشی 33 درصدی را در مقایسه با ژوئیه 2020 داشته و 2 هزار و 700 نفر بیشتر از آمار ثبت شده در ماه ژوئن (خرداد) بوده است.

مسیر دریایی مدیترانه مرکزی تاکنون در سال جاری سهم 37.5 درصدی در مهاجرت غیرقانونی از مرزها را داشته است که افزایشی 96 درصدی نسبت به سال گذشته میلادی داشته است. مهاجرانی از تونس، بنگلادش و مصر از این مسیر برای عبور به اتحادیه اروپا استفاده می کنند.

غرب بالکان دومین مسیری است که مهاجران بیشترین استفاده را برای ورود به اتحادیه اروپا از آن می کنند. این مهاجران در وهله نخست از کشورهای سوریه، افغانستان و مراکش هستند. استفاده از این مسیری سالانه 90 درصد افزایش داشته است.

مدیترانه شرقی از طریق یونان تنها مسیری است که کاهش سال به سال را در عبور مرزی داشته است که با کاهشی یک سومی به 8 هزار و 997 نفر رسیده است. اتباعی از سوریه و ترکیه بزرگترین مهاجران این مسیر را تشکیل می دهند.

مسیر غرب مدیترانه و غرب افریقا نیز توسط کمتر از 8 هزار مهاجر استفاده شده است و در مقایسه با سال قبل 134 درصد استفاده از این مسیر افزایش داشته است.

بر اساس گزارش فرانتکس مهاجرت غیرقانونی از بلارس به لیتوانی نیز افزایش شدیدی داشته و امسال به 3 هزار و 700 نفر رسید. همچنین دو سوم مهاجران بازداشت شده در این مرزها اتباع غراقی بوده اند و مهاجرانی از جمهوری کنگو وکامرون در رده های بعدی قرار دارند.

لیتوانی و لتونی هر دو به دلیل اعلام وضعیت مرزی فوق العاده خواستار کمک بیشتر اروپایی ها شده اند.

مهاجرت غیرقانونی به دنبال سیاست های تهاجمی آمریکا و غرب در کشورهایی مانند سوریه و عراق بروز کرد. با گذشت سالها جنگ داخلی در افغانستان با مداخله واشنگتن، شکست راهبرد آمریکا و ظهور دوباره طالبان، اکنون بار دیگر شمار مهاجرت از افغانستان افزایش داده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها