کد خبر: 510681
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۶ ۱۱:۳۹:۱۹
| |

منابع لبنانی: دولت میقاتی بزودی تشکیل می شود

منابع لبنانی می گویند که رایزنی ها برای تشکیل دولت جدید به نخست وزیری «نجیب میقاتی» رو به پایان است و وی بزودی دولت خود را تشکیل خواهد داد.

منابع لبنانی: دولت میقاتی بزودی تشکیل می شود
کد خبر: 510681
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۶ ۱۱:۳۹:۱۹

اعتمادآنلاین| مسائل جدید لبنان از جمله اقدام هفته گذشته بانک مرکزی در برداشتن یارانه سوخت و از سرگیری اعتراض ها در کنار بحران اقتصادی و مالی ماه‌های گذشته این کشور سبب شده تا دیدگاه مقام های لبنانی در تشکیل دولت جدید با هدف کاستن از مسائل گوناگون و برون رفت از چالش های کنونی به یکدیگر نزدیک تر شود.

به گزارش ایرنا، در همین راستا، برخی منابع خبری لبنان و رسانه های عرب زبان که تحولات این کشور را رصد می کنند درباره تشکیل دولت جدید این کشور در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرده اند.

به نوشته منابع لبنانی از جمله «النشره»، تولد دولت جدید نزدیک است و حتی احتمال دارد در چند ساعت آینده دولت نجیب میقاتی تشکیل شود.

از سوی دیگر، میقاتی اعلام کرد که برای تشکیل دولت وارد مرحله معرفی نام ها و چهره ها برای سکانداری وزارت ها و مسئولیت های دولتی شده است.

نخست ‌وزیر مامور تشکیل دولت لبنان گفت که شانس او برای تشکیل دولت بیشتر از کناره‌گیری بوده و اکنون در حال گفت‌ وگو بر سر نام وزیران دولت با «میشل عون»، رئیس جمهوری است.

تارنمای خبری النشره در این باره نوشت که میقاتی در پایان دیدار روز گذشته (دوشنبه) با عون که در کاخ ریاست جمهوری «بعبدا» انجام شد به خبرنگاران گفت که رایزنی‌ها را درباره تشکیل دولت تکمیل کرده است.

وی ادامه داد که می کوشد برای سر و سامان دادن به اوضاع نابسامان لبنان، این موضوع را به شیوه مورد رضایت همه طرف ها حل کند.

نخست وزیر ملکف لبنان خبر داد که با رئیس جمهوری وارد رایزنی و گفت‌وگو درباره نام وزیران پیشنهادی شده‌ است و باید منتظر ماند که سرانجام موضوع این پرونده چه می شود.

میقاتی در عین حال گفت که شانس تشکیل دولت وی بیشتر از عذرخواهی و کناره‌گیری از نخست‌وزیری است.

النشره پیش از این خبر داده بود که فشارهای خارجی از جمله از سوی آمریکا و فرانسه بر گروه‌های سیاسی لبنان برای تشکیل دولت افزایش یافته و به احتمال زیاد دولت جدید در روزهای آینده تشکیل خواهد شد.

در همین باره نیز تارنمای روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» شنبه گذشته به نقل از منابع سیاسی ذیربط در تشکیل دولت لبنان نوشت که دولت در مرحله تولد است و انتظار می رود که در دیدار آتی «نجیب میقاتی» نخست وزیر مامور تشکیل دولت و «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان چهره خود را نشان دهد.

بر اساس گزارش این رسانه به نقل از منابع یاد شده، کسانی که با میقاتی دیدار کرده اند، خوشبینی خود را نسبت به تشکیل دولت بر اساس رضایت شخص میقاتی ابراز داشته اند؛ به ویژه این که نشست آتی میقاتی و عون - در صورت تغییر نکردن موضع عون در قبال تقسیم پست ها که در دیدار دو روز پیش آنها حاصل شد- به معرفی نام های وزیران اختصاص خواهد داشت.

این منابع افزودند که دولت اکنون در مرحله تولد است و انتظار می رود که در دیدار آینده عون و میقاتی چهره آن آشکار شود؛ به ویژه که نشست اخیر عون و میقاتی این فرصت را به آنها داد که به طور غیرنهایی برخی نام های معرفی شده برای ورود به دولت را مورد بحث قرار دهند تا اینکه این بحث ها در نشست بعدی آنها تکمیل شود.

این منابع در عین حال به فشارهای خارجی برای تشکیل دولت اشاره کرده و گفتند که پاریس در دو روز گذشته با قدرت وارد برقراری تماس شده است و این تماس ها تا حد زیادی با رئیس جمهور و تیم وی بوده است؛ بدون اینکه پاریس تماس های خود را با میقاتی که از وی حمایت می کند، قطع کرده باشد.

رایزنی ها برای تشکیل دولت پس از تاخیری چندین ماهه در حالی ادامه دارد که لبنان این روزها با بحران اقتصادی و مالی دست به گریبان است و قیمت کالاهای اساسی به شدت افزایش یافته و کمبود در این زمینه و در بخش دارو و سوخت تشدید شده است.

همین مسائل نیز سبب وقوع اعتراض های گسترده چندین ماهه در سراسر لبنان و کشیده شدن آنها به خیابان ها شده است.

بحران فرآورده های سوختی در لبنان و آزادسازی قیمت های آن این روزها بار دیگر در سایه اختلافات بین نهادهای ریاست جمهوری، نخست وزیری و بانک مرکزی لبنان افزایش یافته است.

در همین راستا، رئیس جمهوری لبنان خواهان برگزاری نشست فوق العاده دولت برای رسیدگی به تبعات خطرناک بحران سوخت شده است.

میشل عون از هیات وزیران لبنان خواسته است تا نشستی فوق العاده با حضور «حسان دیاب» نخست وزیر پیشبرد امور این کشور برای رسیدگی به علل بحران نبود سوخت و قطع شدن آن در پی تصمیم یک جانبه رئیس بانک مرکزی لبنان در زمینه لغو یارانه سوخت برگزار شود.

رئیس جمهوری لبنان این دعوت را براساس بند 12ماده 53 قانون اساسی در چارچوب یک نامه کتبی به نخست وزیر این کشور ابلاغ کرده است.

اما در آن سوی قضیه حسان دیاب از دعوت به برگزاری چنین نشستی خودداری کرده و گفته است که با توجه به اینکه نخست وزیر پیشبرد امور است، چنین اختیاری ندارد.

دفتر اطلاع رسانی نخست وزیر پیشبرد امور لبنان در بیانیه ای نوشته است: با توجه به اینکه دولت از 10 اوت سال 2020 میلادی مستعفی است و در راستای پایبندی به ماده 64 قانون اساسی که اختیارات دولت مستعفی را تنها در حد پیشبرد امور محدود کرده است، حسان دیاب همچنان بر موضع اصولی خود برای نقض نکردن قانون اساسی و در نتیجه دعوت نکردن برای تشکیل نشست هیات وزیران پافشاری می کند.

در این میان، رئیس بانک مرکزی لبنان نیز به نوبه خود بر موضعش مبنی بر برداشتن یارانه فرآورده های سوختی با توجه به کمبود منابع مالی تاکید کرده است.

«ریاض سلامه» روز شنبه گفت که ذخیره ضروری مالی بانک به خط قرمز رسیده و وی ملزم به متوقف کردن گشودن اعتبارات مالی است.

وی افزود: حکومت اعم از ریاست جمهوری، پارلمان و اعضای شورای مرکزی از تصمیم برای برداشته شدن یارانه ها آگاه هستند و من از برداشتن یارانه سوخت صرف نظر نخواهم کرد؛ مگر اینکه قانونی صادر شود که اجازه استفاده از ذخیره ضروری مالی بانک را بدهد.

این درحالی است که برخی محافل داخلی لبنان نیز برداشته شدن یارانه سوخت پیش از تصویب کارت معیشتی در پارلمان را به زیان مردم و تشدید بحران معیشتی آنها توصیف کرده اند و خواهان این اقدام بعد از تصویب اعطای کارت معیشتی به مردم هستند.

در سایه این شرایط، تنها امید لبنانی ها توافق جریان های سیاسی برای تشکیل هرچه زودتر دولت و در دستور کار قرار دادن برنامه ای همه جانبه برای رسیدگی به اوضاع بحرانی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کشور در سایه بحران های انباشته شده است.

لبنان از سال 2019 با بحران های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رو به رو بوده و در این مدت شاهد اعتراض های گسترده مردمی به اوضاع نا بسامان اقتصادی و سیاسی کشور بوده است.

لبنان هفته ها است که از کمبود سوخت رنج می برد و این مشکل سبب اختلال در ارایه خدمات عمومی، فعالیت دستگاه های دولتی و خصوصی حتی خدمات بیمارستانی شده است.

رسانه های لبنان اوایل شنبه خبر دادند که در پی حذف یارانه سوخت توسط بانک مرکزی، صف های طولانی در مقابل پمپ بنزین ها تشکیل شده است و شهروندان خشمگین سوخت جایگاه ها را تخلیه می کنند.

در دو روز گذشته فیلم هایی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که سربازان ارتش را در حال توزیع بنزین به خودروها در جایگاه های سوخت نشان می دهد.

لبنان این روزها شاهد شدیدترین بحران اقتصادی است به طوری که بانک جهانی آن را در زمره بدترین بحران های جهان از سال 1850 تاکنون دسته بندی کرده است.

ارزش لیر واحد پول لبنان در دو سال گذشته بیش از 90 درصد افت کرده است که باعث تشدید فقر و کمبود مواد غذایی، سوخت و دارو در این کشور شده است.

کاهش عرضه سوخت، لبنان را در خاموشی‌های طولانی و صف‌های طویل فرو برده است. بحران اما تنها به سوخت محدود نبوده و حتی نان هم در این کشور به سختی پیدا می‌شود. بسیاری از نانوایی‌ها مجبور شده‌اند کار خود را تعطیل کنند و بسیاری از بیمارستان‌ها هم با مشکل جدی سوخت رو به رو هستند. معترضان هم از بی‌تحرکی مسئولان خشمگین شده و جاده‌های سراسر کشور را مسدود کرده‌اند.

دولت قبلی لبنان به نخست‌وزیری حسن دیاب در پی انفجار مهیب اوت 2020 در بندرگاه بیروت استعفا کرد ولی به عنوان دولت موقت امور جاری کشور را اداره می‌کند. در آن انفجار بیش از 200 نفر کشته و حدود شش هزار نفر زخمی شدند و هزاران ساختمان مسکونی و تجاری ویران شد و یا به شدت آسیب دید.

«سعد الحریری» دومین نامزد تشکیل دولت لبنان ظرف 12 ماه گذشته است. پیش از او «مصطفی ادیب» برای تشکیل دولت تلاش کرده بود، ولی ناکام ماند. رهبران لبنان در یک سال گذشته پیوسته یکدیگر را مقصر بحران‌های کشور معرفی می‌کنند.

جامعه جهانی از زمان انفجار بندر بیروت متعهد شده است میلیون‌ها دلار به لبنان اختصاص دهد منوط به این‌ که دولت جدید تشکیل شود، برخی کشورها از جمله فرانسه تهدید کرده‌اند که احتمالا برخی از رهبران لبنان را هدف تحریم‌های خود قرار دهند.

میشل عون که با فهرست سعد حریری مخالفت کرده بود، در سال 2016 از سوی پارلمان لبنان برای یک دوره شش ساله به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها