کد خبر: 510768
|
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

5جی تا چه اندازه سریع است؟

اینترنت 5جی هنوز روی بسیاری از دستگاه‌ها فعال نیست، اما کارشناسان در پی آن‌اند تا سرعت 5جی را به حداکثر خود برسانند. سرعت اینترنت به مودم، دستگاه مورد نظر و شرکت مخابراتی عرضه‌کننده آن بستگی دارد.

5جی تا چه اندازه سریع است؟
کد خبر: 510768
|
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اینترنت 5جی سال‌هاست که بر سر زبان‌ها افتاده و کارشناسان درباره نسل پنجم فناوری شبکه تلفن همراه هیجان‌زده‌اند. همه عوامل اصلی 5جی شبکه‌های جهانی اولیه خود را مستقر کرده‌ و آماده‌اند تا دسترسی و قابلیت‌های این شبکه‌ها را در همین سال یا سال‌های آینده گسترش دهند. حرکت از 4جی به 5جی فواید زیادی دارد؛ اما یکی از سوالات مهم درباره 5جی این است که این فناوری چقدر سریع است؟

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «digital trends»، حقیقت این است که سرعت 5جی‌ای که شما دریافت می‌کنید به عوامل زیادی از جمله اینکه در کدام کشور هستید، به چه شبکه 5جی‌ای وصل شده‌اید، چند نفر دیگر به این شبکه وصل شده‌اند و از چه دستگاهی استفاده می‌کنید بستگی دارد.

حداکثر سرعت تئوری 5جی بسیار بالاست؛ اما ما راه زیادی پیش رو داریم تا بتوانیم بدون در نظر گرفتن دستگاهی که با آن متصل می‌شویم به سرعتی خارق‌العاده در دنیای واقعی برسیم. حداکثر سرعت بارگیری بسته به پوشش شبکه شما می‌تواند از یک تا 10 گیگابایت بر ثانیه و تاخیر یا زمان فرستادن داده‌ها به کوتاهی یک‌هزارم ‌ثانیه باشد. در جدول زیر سرعت تئوری فناوری 5جی در نسل‌های مختلف تکنولوژی بی‌سیم آورده شده است:

اینترنت

میانگین‌هایی که در اینجا آمده تقریبی است و فناوری‌های مختلف این نتایج را پیچیده می‌کنند، زیرا هر نسلی حتی پس از آنکه نسل جدید شروع شود رشد و تکامل پیدا می‌کند. این مشکل نیز وجود دارد که بعضی از شبکه‌ها برچسب‌گذاری اشتباه می‌کنند؛ مثلاً بسیاری HSPA+ را که فناوری 3جی است 4جی می‌دانند. آخرین نوع 4جی LTE-A می‌تواند سرعتی برابر با یک گیگابایت بر ثانیه داشته باشد. با وجود این سرعت‌ها هنوز در حال حاضر در هیچ‌ جا چنین سرعتی در دسترس نیست و استفاده از آن به مودمی بستگی دارد که در دستگاه شما تعبیه شده است.

سرعت واقعی دانلود 5جی

اینترنت

سرعت دانلود 5جی به نوع اینترنتی که به آن وصل هستید بستگی دارد. 5جی به زعم افراد مبتدی از چند باند فرکانسی متفاوت به وجود آمده است. طیف باند پایین که اغلب به آن Sub-6 می‌گویند می‌تواند مسافت‌های طولانی را بپیماید و موانع را پشت سر بگذارد، اما سرعت دانلود کندتری دارد. برعکس آن در مورد طیف mmWave صادق است که سرعت دانلود بسیار زیادی دارد، اما امواج رادیویی نمی‌توانند مسافت زیادی را طی کنند یا از موانع عبور کنند.

طبق مطالعه اسپیدچک (SpeedCheck) که به تازگی انجام شده، میانگین سرعت دانلود 5جی در حال حاضر 59 مگابایت بر ثانیه گزارش شده که این عدد خیلی سریع‌تر از شبکه 4جی نیست. البته سرعت 5جی کمی به شرکت مخابراتی نیز بستگی دارد؛ مثلاً AT&T میانگین سرعت دانلود 53 مگابایت بر ثانیه، T-Mobile 47 مگابایت و Verzion 44 مگابایت بر ثانیه را ارائه می‌کند. با توجه به گزارش اسپیدچک، سرعت متوسط 5جی 2.7 برابر سرعت 4جی است.

سرعت 5جی در سال 2021 چقدر است؟

گرچه خدمات 5جی هنوز به طور گسترده در تلفن‌های همراه 5جی در دسترس نیست، هنوز این شبکه نتوانسته جانشین پرسرعتی برای 4جی باشد. از آنجا که شرکت‌های مخابراتی جهان همچنان مشغول ارتقای شبکه‌های بی‌سیم و توسعه 5جی هستند، کاربران انتظار دارند که 5جی بسیار پرسرعت باشد.

در حال حاضر تلفن‌های آیفون 5جی و سامسونگ گلکسی اس20 مجهز به 5جی هستند، اما هنوز همه دستگاه‌ها از فناوری جدید پشتیبانی نمی‌کنند. عرضه 5جی هم برای شرکت‌های مخابراتی و هم تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند زمان‌بر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها