دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی:

حضور طالبان حوزه نفوذ عربستان را افزایش می‌دهد/ تعلیق پروژه یک میلیارد دلاری با ناآرامی‌های اخیر

دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی اظهار داشت: پروژه‌های ما در افغانستان متوقف شده‌اند و تنها برخی از کارگاه‌ها به صورت نیمه فعال هستند. از آنجا که به ما هشدار داده شده و پیمانکاران ما نیز تجربه‌های بسیار تلخی در عراق، افغانستان و پاکستان دارند، این کشورها هم بعضا پاسخگو نیستند، بنابراین شرکت‌های فعال مجبور هستند که فعالیت خود را به حداقل برسانند.

حضور طالبان حوزه نفوذ عربستان را افزایش می‌دهد/ تعلیق پروژه یک میلیارد دلاری با ناآرامی‌های اخیر
کد خبر: 510801
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۷ ۱۱:۰۴:۵۰

اعتمادآنلاین| بهمن صالحی جاوید در مورد وضعیت پروژه‌های فنی و مهندسی ایران در افغانستان اظهار کرد: روشن‌ترین وجه تحولات افغانستان ایجاد یک ناامنی محسوس، آشکار و همه‌جانبه است که به طور طبیعی نه تنها ما بلکه دیگر کشورها را هم دچار ریسک حداکثری می‌کند. دستگاه دیپلماسی در این مورد به ما هشدار داده و ما نیز این موضوع را به شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی ابلاغ کردیم. این تعطیلی باعث لطمه شده است و امیدواریم در گفت‌وگوهای دیپلماتیک در این مورد به نتیجه برسیم.

به گزارش ایلنا، وی اظهار داشت: امیدواریم این طالبان نسبت به طالبانی که همیشه در پروژه‌ها تهدید بودند و دیپلمات‌ها و خبرنگار ما را نیز به شهادت رساندند، رشد کرده و تهدید نظامی و فیزیکی نداشته باشند. امیدواریم پس از گذشت دوران گذار، افغانستان کشور رو به رشدی باشد که در سایه آن شرکت‌های ایرانی بتوانند در این کشور فعالیت بهتری کنند.

وی افزود: به نظر نمی‌رسد در این مورد چشم‌انداز تیره‌ای باشد، حتی اگر دولت‌های رادیکال و اسلام‌گرا روی کار بیایند، با عمران، آبادانی و توسعه مخالفتی ندارند و دوست دارند که راه‌ها، ساختمان‌ها، مسکن و... ساخته شود. اینکه در ظاهر گرایش حکمرانی در این کشور به غرب کمتر شود می‌تواند گرایش بیشتری به همسایگان خود داشته باشد.

وی گفت: آقای اشرف غنی ثابت کرد که چشم امید بیشتری به غرب دارد. کارگروه حکمرانی که توسط عبدالله عبدالله، کرزای و حکمت‌یار تشکیل می‌شود با طالبان به یک مصالحه و مراوده می‌رسند. این فضای گفت‌وگو مسلما می‌تواند آینده آرامی را برای افغانستان فراهم کند.

صالحی جاوید تصریح کرد: رویکرد سابق طالبان به صورتی بود که برای پروژه‌های فنی و مهندسی تهدید محسوب می‌شد اما امروز با تغییر رفتارهای گذشته که با تکنولوژی، نوگرایی، عمران و آبادانی هم مخالفت می‌کردند و برخی از پروژه‌ها را هم متوقف کردند، امیدواریم در آینده که اشکال جدی برای حضور در پروژه‌های افغانستان نداشته باشیم.

دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در مورد وضعیت پروژه‌های ایرانی در افغانستان گفت: پروژه‌های ما در افغانستان متوقف شده‌اند و تنها برخی از کارگاه‌ها به صورت نیمه فعال هستند. از آنجا که به ما هشدار داده شده و پیمانکاران ما نیز تجربه‌های بسیار تلخی در عراق، افغانستان و پاکستان دارند، این کشورها هم بعضا پاسخگو نیستند بنابراین شرکت‌های فعال مجبور هستند که فعالیت خود را به حداقل برسانند.

وی همچنین تصریح کرد: اعداد و ارقام مربوط به پروژه‌های ایران در افغانستان که در معرض آسیب هستند جمع‌آوری نشده‌اند اما برای مثال یکی از پروژه‌ها که رینگ کمربندی کابل به ارزش 1 میلیارد دلار را یک ایرانی برنده شده بود، این پروژه در یک کش و قوسی که متاسفانه در این ناامنی‌ها معلق مانده است. البته درگیری‌هایی در مورد این پروژه بود، و نزدیک بود همین پروژه با فشار عربستان از شرکت ایرانی گرفته شود و مذاکرات دیپلماتیک برای جلوگیری از آن در جریان بود. یکی از نگرانی‌ها در مورد حضور طالبان در افغانستان افزایش حوزه نفوذ عربستان و آمریکاست. با حضور طالبان پیش‌بینی می‌شود که حوزه نفوذ عربستان افزایش یابد.

صالحی جاوید با اشاره به وضعیت نامطلوب صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشور گفت: در بازار جهانی و به خصوص کشورهایی که حوزه نفوذ تحریم‌ها بودند حلقه برای ایران تنگ و تنگ‌تر شد، متاسفانه افغانستان هم یکی از این کشورها بود، گرچه ما در این کشور بانک ایرانی، آرین بانک را داشتیم، فشارها همچنان وجود داشتند. آنقدر وضعیت صادرات خدمات فنی و مهندسی برای شرکت‌های ایرانی رو به نزول بوده که گاهی فکر می‌کنیم بدتر از این نمی‌تواند باشد. تحولات اخیر افغانستان به هیچ وجه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی ما مثبت نیست اما تغییرات و تحولات می‌تواند آبستن شرایط جدید باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها