کد خبر: 510822
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۷ ۱۲:۱۹:۰۰
| |

کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران

شرایط کرونا در تهران وخیم است/طی یک تا دو هفته آینده وضعیت بدتر خواهد شد/کمبود 200 پایگاه مدیریت بحران در پایتخت/هشدار در مورد زلزله بزرگ تهران/فرونشست آرام و پیشرونده در حال وقوع است/ نهادهای مسئول تاکنون هیچ اقدام مؤثری انجام نداده اند/آثار فرونشست دراز

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران توضیحاتی درباره وضعیت کرونا و واکسیناسیون در پایتخت، زلزله، فرونشست و کمبود سوله های مدیریت بحران در تهران ارائه داد.

شرایط کرونا در تهران وخیم است/طی یک تا دو هفته آینده وضعیت بدتر خواهد شد/کمبود 200 پایگاه مدیریت بحران در پایتخت/هشدار در مورد زلزله بزرگ تهران/فرونشست آرام و پیشرونده در حال وقوع است/ نهادهای مسئول تاکنون هیچ اقدام مؤثری انجام نداده اند/آثار فرونشست دراز
کد خبر: 510822
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۷ ۱۲:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| کرونا در حال جولان است و آمار متوفیان و مبتلایان به ویروس منحوس کووید 19 همچنان رو به افزایش، به صورتی که طی روزهای اخیر این آمار رکورد جدیدی زد. جمعه گذشته عجیب‌ترین روز بهشت زهرای تهران بود و رکورد متوفیان پایتخت شکسته شد. در این روز فوتی های کرونا 216 نفر بود و در مجموع با تعداد کل فوتی ها، آمار متوفیان 390 نفر ثبت شد که در طول 51 سال حیات بهشت زهرا بی‌سابقه بوده است.

به گزارش فارس، وضعیت پایتخت به لحاظ کرونا بحرانی است و به گفته استانداری تهران علیرغم اینکه متأسفانه 10 هفته است از شروع گردش کرونا دلتا در کشور می‌گذرد در پایتخت شاهد افزایش تعداد بستری‌ها، بیماران سرپایی و فوتی‌ها هستیم. «تدابیر ویژه کرونایی» در استان تهران اتخاذ شده ولی همچنان شیب ابتلا و فوتی ناشی از کرونا صعودی است. در کنار این موضوع زلزله 3.9 ریشتری در حوالی تهران هم در هفته جاری به میزان نگرانی شهروندان تهرانی افزود و بازار شایعات همزمان با این حادثه نیز داغ شد.

درباره موضوعات مرتبط با مدیریت بحران در شهر تهران از جمله آخرین شرایط کرونا در پایتخت، آمار مبتلایان، روند واکسیناسیون در سوله‌های مدیریت بحران، تبدیل پایگاه‌ها به بیمارستان‌های موقت، زلزله و فرونشست در پایتخت با رضا کرمی‌محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات‌ آن به شرح ذیل است:

شرایط کرونا در تهران وخیم است/طی یک تا دو هفته آینده وضعیت بدتر خواهد شد

کرونا همچنان در حال جولان است و آمار متوفیان ناشی از ویروس کووید ـ‌ 19 سویه جدید دلتا طی روزهای اخیر

*رکوردشکنی کرده است سازمان مدیریت بحران چه اقدامی جهت مقابله با این موضوع و در راستای همکاری با سایر دستگاه‌های مربوطه انجام داده است؟

شرایط کرونا در تهران وخیم است و همچنان آمار مبتلایان و متوفیان رو به افزایش همچنین بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده متأسفانه طی یک تا دو هفته آینده وضعیت بدتر خواهد شد که امیدواریم با رعایت هر چه بیشتر پروتکل‌های توسط شهروندان و تسریع واکسیناسیون شاهد مهار هر چه بهتر این بیماری باشیم.

40 مورد از 100 پایگاه تبدیل به محل انجام واکسیناسیون عمومی

شهرداری تهران از ابتدای سال 99 آمادگی لازم را جهت همکاری با وزارت بهداشت داشته و همانطور که آقای مهدی چمران رئیس شورای شهر پایتخت هم اعلام کرده است همچنان این آمادگی را دارد و در حال حاضر 40 مورد از 100 پایگاه تبدیل به محل انجام واکسیناسیون عمومی و یا سایر خدمات بهداشتی شده است که البته درخواست کمک بیشتری هم در این مورد نبوده و اگر اعلام کنند به پایگاه‌ها و سوله‌های بیشتری برای این امر نیاز است ما اقدامات و همکاری‌های لازم را بلافاصله انجام می‌دهیم.

آمار واکسیناسیون در سوله های مدیریت بحران/ تبدیل سوله به نقاحتگاه

*چه تعداد واکسیناسیون در سوله‌های مدیریت بحران انجام گرفته و آیا تعدادی از سوله‌ها با توجه به وضعیت بحرانی کرونا تبدیل به نقاهتگاه و درمانگاه موقت شده است؟

تا کنون حدود 600 هزار مورد تزریق واکسن کرونا در پایگاه‌های مدیریت بحران انجام گرفته و امیدواریم طی روزهای آینده این موضوع سرعت بیشتری بیابد. برای تبدیل پایگاه‌های مدیریت بحران به مراکز سرپایی، نقاهتگاه یا درمانگاه نیز ما اعلام آمادگی کرده‌ایم و هر زمان که ستاد مقابله با کرونا یا وزارت بهداشت و حتی بیمارستان‌ها اعلام کنند ما پایگاه‌ها را در اختیار آنها قرار می‌دهیم. البته اخیراً یکی از بیمارستان‌ها درخواست داشت که ما یکی از پایگاه‌ها را به عنوان نقاهتگاه برای آنها اختصاص دهیم که به طور مثال تزریق رمدسیور به بیمارانی که نیاز به دریافت این دارو دارند و یا از بیمارستان مرخص شده اند در این پایگاه‌ انجام می گیرد.

امروز هم یک بیمارستان دیگر درخواستی در این راستا داشته که ما اقدامات لازم را انجام داده‌ایم، البته تجهیز پایگاه‌ها به تخت و وسایل مورد نیاز بر عهده بیمارستان‌ها و وزارت بهداشت است و ما حمایت‌ها و پشتیبانی های لازم برای بهره برداری کامل از پایگاه را انجام می‌دهیم. پایگاه‌های مدیریت بحران به صورت پراکنده در سطح شهر قرار دارند و در حال حاضر دو پایگاه در غرب تهران تبدیل به نقاهتگاه شده است.

آمار مبتلایان و متوفیان کرونا در شهرداری

*تا کنون چند نفر در شهرداری تهران مبتلا به ویروس کووید ـ‌ 19 شده یا در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند؟

بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده بیش از 4000 نفر در مجموع شهرداری و شورای شهر مبتلا به کرونا شده‌اند و بیش از 60 نفر نیز در شهرداری تهران جان خود را از دست داده‌اند که متوفیان مربوط به بخش‌های مختلف اعم از اتوبوسرانی، تاکسیرانی، پسماند و ... و نیز چند تن از مدیران شهرداری بوده است.

مناطق جنوبی تهران بیشتر گرفتار کرونا شدند

*کدام مناطق از مناطق استان تهران بیشتر درگیر کرونا شده‌اند؟

آمار دقیق مبتلایان را در مناطق خارج از شهر تهران، استانداری دارد ولی به طور کلی وضعیت در قسمت‌های جنوبی پایتخت به علت درهم تنیدگی و بافت شهر در این بخش‌ها وخیم‌تر بوده است.

واکسیناسیون کارکنان شهرداری تهران

*واکسیناسیون کارکنان شهرداری تهران با اعلام شرکت شهرسالم طی روزهای گذشته آغاز شده است سازمان مدیریت بحران چه همکاری‌هایی در این راستا انجام داده است؟

شرکت شهرسالم درخواست اختصاص یک پایگاه مدیریت بحران جهت واکسیناسیون کارکنان شهرداری از ما داشت و این موضوع بلافاصله محقق شد که در این پایگاه یک لاین برای کارکنان و یک لاین نیز برای عموم مردم جهت واکسیناسیون آماده شده است که تاکنون بیش از 1000 نفر در آنجا واکسینه شده اند که طی روزهای آینده این آمار بیشتر خواهد شد.

*آیا واکسیناسیون خانواده کارکنان شهرداری تهران هم در دستور کار است؟

من این موضوع را نشنیده‌ام اگر هم قرار باشد خانواده کارکنان شهرداری واکسینه شوند قطعا‌ بعد از انجام واکسیناسیون کارکنان این موضوع انجام می‌گیرد.

همکاری تیم های داوطلب مدیریت بحران در انجام واکسیناسیون/ اعزام پرستار در صورت فراخوان

*اخیراً وزارت بهداشت درخواست داشته که افراد به صورت داوطلب در صورت دارا بودن توانایی‌های لازم جهت انجام واکسیناسیون با وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها همکاری کنند آیا از نیروهای داوطلب مدیریت بحران در این راستا استفاده شده است؟

بله، این درخواست حدود دو ماه پیش از سوی وزارت بهداشت اعلام شد تا امر واکسیناسیون تسریع شود و از آنجایی که سازمان مدیریت بحران نیروهای داوطلب مردمی دارد این موضوع را با ایشان و همینطور سمن های مرتبط فراخوان کردیم و حدود 200 نفر داوطلب شدند که نام و شماره تماس آنها به وزارت بهداشت اعلام شده و از این افراد قرار است جهت انجام واکسیناسیون و موضوعات مربوطه استفاده شود. در مورد داوطلب پرستار ما فراخوانی ندیده‌ایم ولی بخشی از داوطلبان که با مدیریت بحران همکاری دارند هم پرستار هستند و در صورت فراخوان قطعا این افراد همکاری‌های لازم را خواهند داشت.

ساخت سردخانه جدید فعلا اعلام نیاز نشده است

*مدتی پیش اعلام شد که به دلیل افزایش آمار متوفیان کرونا در پایتخت بهشت زهرا اقدام به ساخت به سردخانه‌های جدید در بهشت‌زهرا (س) انجام داده آیا با توجه به افزایش آمار متوفیان در پیک پنجم این برنامه مجدد در دستور کار قرار دارد؟

سال گذشته ساخت سردخانه جدید در بهشت‌زهرا (س)‌صورت گرفت که در حال حاضر مورد استفاده قرار گرفته متأسفانه به دلیل افزایش آمار متوفیان در پایتخت فشار کاری کارکنان بهشت‌زهرا (س) به شدت افزایش یافته است و این قشر همانند کادر درمان اقدامات زیادی را در این حوزه انجام داده‌اند که حمایت هر چه بیشتر از این عزیزان ضرورت دارد. در مورد ساخت سردخانه جدید فعلا اعلام نیاز نشده و فعلا همان دو سردخانه تازه تأسیس افتتاح شده کفایت داشته و در صورت نیاز مجدد این اقدام انجام خواهد گرفت.

آمارهای عجیب و غریب در بهشت‌زهرا

*آخرین آمار متوفیان ناشی از کرونا در پایتخت چه تعداد بوده است؟

متأسفانه در روزهای اخیر آمارهای عجیب و غریبی در بهشت‌زهرا به ثبت رسیده و رکورد زده است که امیدواریم هر چه سریع‌تر شاهد بهبود وضعیت ناشی از کرونا در کشور و تهران باشیم.

شهروندان باید آموزش‌های لازم مقابله با زلزله را فرا گیرند

*در روز 24 مرداد زلزله‌ای به بزرگی 3.9 ریشتر و در عمق 8 کیلومتری زمین در بومهن به وقوع پیوست این موضوع موجی از نگرانی‌های را میان شهروندان ایجاد کرد نظر شما در این زمینه چیست و سازمان مدیریت بحران چه اقدامی جهت مقابله با زلزله در پایتخت انجام داده است؟

وقوع زمین‌لرزه اخیر به همه ما هشدار می‌دهد که خوابمان نبرد و همه برای مقابله با زلزله آمادگی داشته باشیم شهروندان باید آموزش‌های لازم مقابله با زلزله را فرا گیرند و هوشیاری‌هایی در این زمینه داشته باشند ما در سایت سازمان مدیریت بحران (tdmmo. tehran.ir) به طور مفصل این آموزش‌ها را قرار داده‌ایم و از شهروندان هم درخواست داریم از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند.

زلزله به طور کامل قابل پیش‌بینی نیست/ هشدار در مورد زلزله بزرگ تهران

ببینید زلزله به طور کامل قابل پیش‌بینی نیست ولی سال‌هاست که در مورد احتمال وقوع زمین‌لرزه بزرگ در تهران هشدار داده شده است و این موضوع مؤید ضرورت افزایش آمادگی‌ها جهت مقابله با زمین‌لرزه است.

*مدتی پیش خبر خرید 8 دستگاه لرزه‌نگار را داده بودید. سرانجام تحقق این موضوع به کجا رسید؟

خرید 8 دستگاه لرزه‌نگار را در سال جاری مدنظر قرار داده ایم ولی به دلیل تحریم‌ها این موضوع علیرغم پیگیری‌ها هنوز محقق نشده است.

سرانجام خرید 8 دستگاه جدیدشتاب نگار زلزله

تأییدیه وزارت راه و شهرسازی را در این راستا گرفتیم و ان‌شاءالله پس از گذراندن مراحل اداری 8 دستگاه جدید وارد کشور می‌شود. پیش از این 26 دستگاه شتابنگار برای سامانه هشدار سریع زمین‌لرزه تهیه و نصب شده بود که با 8 دستگاه جدید به 34 مورد می‌رسد.

فرونشست آرام و پیشرونده در حال وقوع است/ نهادهای مسئول تاکنون هیچ اقدام مؤثری انجام نداده اند

*مدتی پیش موضوع فرونشست در تهران در صدر خبر بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت در حال حاضر وضعیت تهران به لحاظ فرونشست زمین چگونه است؟

فرونشست آرام و پیشرونده در حال وقوع است و می توانم بگویم مجموعه نهادهای مسئول تاکنون هیچ اقدام مؤثریکه بتواند جلوی فرونشست را بگیرد انجام نشده است.

آثار فرونشست درازمدت است/ دشت های جنوب‌غربی پایتخت به شدت تحت تأثیر فرونشست

آثار فرونشست درازمدت است و البته برای سازه‌ها مشکل فرونشست دردسرساز است ولی خیلی خطرساز نیست چرا که اگر تغییراتی در سازه‌ها ایجاد شود مشاهده و اصلاح خواهد شد. به عبارتی آسیب فرونشست در سازه‌ها تدریجی است و می‌توان آن را مشاهده کرد. ولی خطر اصلی مربوط به محیط زیست تهران است که در درازمدت فرونشست سبب تبدیل تهران به بیابانی خواهد شد و اکنون دشت های جنوب‌غربی پایتخت به شدت تحت تأثیر فرونشست است.

کمبود 200 پایگاه مدیریت بحران در پایتخت

*در حال حاضر چند سوله مدیریت بحران در تهران کمبود داریم؟

با توجه به این که باید در هر محله یک پایگاه مدیریت بحران وجود داشته باشد ما به حدود 200 پایگاه مدیریت بحران دیگر در تهران نیاز داریم از یک دهه گذشته تا کنون بودجه چندانی برای احداث پایگاه‌های جدید در نظر گرفته نشده و رفع این مشکل با کندی پیش رفته است. امسال نیز قرار است 4 مورد به پایگاه‌های مدیریت بحران افزوده شود ولی تا 350 سوله مدیریت بحران هنوز فاصله داریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها