«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

لبنان: 2 قدم به جلو، یک قدم به عقب و شاید برعکس

صحنه‌ سیاسی لبنان شبیه سریال‌های چندصد قسمتی شده است که سیر حوادث در آن 2 قدم به جلو می‌رود و یک قدم به عقب بازمی‌گردد.

لبنان: 2 قدم به جلو، یک قدم به عقب و شاید برعکس
کد خبر: 510884
|
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- صحنه‌ سیاسی لبنان شبیه سریال‌های چندصد قسمتی شده است که سیر حوادث در آن 2 قدم به جلو می‌رود و یک قدم به عقب بازمی‌گردد.

با نگاهی به روند اوضاع لبنان، دست‌کم از زمان وقوع انفجار در بندر بیروت تا به امروز، پی می‌بریم که بارها مسئولان داخلی و شخصیت‌های خارجی مرتبط از گشایش در مسائل سیاسی این کشور سخن گفته و حتی زمانی را برای تشکیل کابینه تعیین می‌کنند، اما بعد از آن همه چیز در سکوت به نقطه صفر بازمی‌گردد و دوباره وارد گردونه بحران می‌شود.

چندی پیش نیز به نقل از میشل عون رئیس‌جمهور و نجیب میقاتی نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه خبر رسیده بود که تا چند روز دیگر کابینه جدید لبنان تشکیل خواهد شد و حتی از مشخص شدن نام اعضای کابینه (بعد از مشخص شدن سهم هر یک از طیف‌ها و جریان‌ها) سخن به میان آمد.

با این حال تنها چند ساعت بعد از این سخنان بود که منابع خاص [!!] به رسانه‌های لبنان اعلام کردند تلاش‌ها دوباره به بن‌بست رسیده و اختلاف بر سر برخی از کرسی‌ها و نیز حضور یا غیبت بعضی از شخصیت‌ها روند تشکیل کابینه را به طور کامل متوقف کرده است.

به گفته منابع آگاه لبنانی، بزرگ‌ترین معضل موجود بر سر راه میقاتی مشخص کردن نام صاحبان کرسی وزارتخانه‌های کشور و دادگستری است.

این 2 وزارتخانه دقیقاً همان وزارتخانه‌‌هایی هستند که قرار است به فاجعه انفجار لبنان ورود کرده و به نوعی حکم و نظر نهایی را در این باره صادر کنند.

به دیگر سخن، جریان‌های سیاسی لبنانی (بسیاری از جریان‌ها) که به شدت نگران ورود نام‌شان به غائله انفجار بندر لبنان هستند، می‌کوشند تا از همان ابتدا شخصیت‌‌هایی در این 2 رکن کابینه حضور یابند که دردسری برایشان ایجاد نکنند.

از همین رو، با وجود تمامی حسن نیت‌ها و اتمسفر مثبتی که میقاتی در بعد مذاکرات ابتدایی از جریان‌های مختلف لبنانی دریافت کرد، در واقعیت و در بعد میدانی و عملیاتی این حسن نیت قابلیت اجرا پیدا نکرد.

به گفته کارشناسان، صرف مذاکرات مثبت و حسن نیت‌های گفتاری برای تشکیل کابینه لبنان کفایت نمی‌کند و این سخنان باید به رفتارهای صحیح و مثبت تبدیل شوند، حال آنکه همچنان صحنه لبنان از این رفتارها بی‌بهره مانده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها