اختلاف خطرناک مدعیان قدرت در وزنه‌برداری/ صبر IOC لبریز می‌شود؟

در شرایطی که کمیته بین المللی المپیک منتظر است تا فدراسیون جهانی وزنه برداری برای حفظ رشته خود در المپیک 2024 قدم مثبتی بردارد، اختلافات و دو دستگی ها به یک تهدید بزرگ برای وزنه برداری تبدیل شده اند.

اختلاف خطرناک مدعیان قدرت در وزنه‌برداری/ صبر IOC لبریز می‌شود؟
کد خبر: 510925
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۹ ۰۶:۲۷:۲۹

اعتمادآنلاین| وزنه برداری برای حضور در المپیک 2024 پاریس در شرایط خطرناکی قرار دارد و اگر نتواند رضایت IOC را جلب کند، ممکن است حضور در المپیک بعدی را از دست بدهد. پس از فساد های مالی و دوپینگ سیستماتیک در این رشته، از این رو قرار است اساسنامه فدراسیون جهانی هفتم شهریور در کنگره دوحه قطر به تصویب برسد و سپس انتخابات برگزار شود اما از همین الان دودستگی که بین اعضا در مورد اساسنامه ایجاد شده است، نگرانی ها را بابت آینده وزنه برداری دو چندان می کند.

به گزارش ایسنا، کمیته بین المللی المپیک در نامه ای به صراحت اعلام کرده است که معیارهای اساسنامه باید به گونه ای باشد که واجد شرایط بودن افراد برای عضویت در هیات رییسه فدراسیون جهانی را تضعیف نکند. این در حالی است که برخی ها با این اساسنامه امکان حضور در انتخابات را ندارند. از این رو اختلافاتی بین اعضای قدیمی فدراسیون جهانی و اصلاح طلبان در وزنه برداری پیش آمده است.

دارن کین، رییس کمیسیون اصلاحات در وزنه برداری با توجه به این حواشی، پیشنهاد کرد که هیچ یکی از دوطرف اختلاف تا زمان برگزاری انتخابات، سمتی نداشته باشند و همه استعفا بدهند و یک تیم موقت، به مدت سه ماه رهبری را برعهده بگیرد تا انتخابات برگزار شود. او معتقد است که این استراتژی می تواند تقاضای کمیته بین المللی المپیک را که تغییر فرهنگ و رهبری در وزنه برداری است برآورده کند اما این پیشنهاد مورد مخالفت هیات رییسه قرار گرفت.

فیل اندروز که از طرف آمریکا نماینده است، عنوان می کند تمام افراد قدیمی باید بروند و با توجه به اولتیماتوم جدید IOC، به این اساسنامه رای داده نشود.

سارا دیویس و پیروس دیماس نماینده کمیسیون ورزشکاران هم نامه ای امضا کردند که اعضای هیات رییسه برای منافع وزنه برداری و تقدم دانستن آن بر منافع شخصی، دسته جمعی استعفا بدهند.

این اختلافات آن هم در شرایطی که فاصله زیادی تا کنگره باقی نمانده، اتفاق خوبی محسوب نمی شود چرا که کمیته بین المللی المپیک منتظر این است فدراسیون جهانی اولین قدم برای بهبود اوضاع نابه‌سامان وزنه برداری، به صورت مثبت بردارد.

اصلاح منشور المپیک نیز بیش از هر زمان دیگری دست هیات اجرایی IOC را باز گذاشته تا صورتی که فدراسیون جهانی انتظارات را برآورده نکرد، خط قرمزی روی نام این رشته برای المپیک بعدی بکشد.

جان کوتس نایب رییس IOC و رییس کمیسیون حقوقی کمیته بین المللی المپیک هم در جدید ترین اظهار نظر خود عنوان کرد: به فدراسیون جهانی وزنه برداری توصیه های بسیاری شده اما این توصیه ها رعایت نشده اند. ما هم در منشور المپیک این اصلاح را ایجاد کردیم که اگر تصمیمات فدراسیون بین المللی هر رشته با تصمیمات هیات اجرایی IOC مطابقت نداشته باشند و فدراسیون جهانی به گونه ای عمل کند که اعتبار جنبش المپیک خدشه دار شود، هیات اجرایی می تواند آن رشته را از برنامه المپیک حرف کند.

در حال حاضر نه اصلاح طلبان راضی به بودن اعضای قدیمی فدراسیون جهانی هستند و نه قدیمی ها سمت های خود را ترک می کنند. در این میان آینده خیلی از وزنه برداران در گرو تصمیمی است که فدراسیون جهانی می گیرد و اگر اختلافات ادامه دار باشد و اصلاحات نتواند IOC را متقاعد کند، کاخ آرزوهای یک نسل از وزنه برداران که در سودای رسیدن به مدال المپیک 2024 هستند، فرو می ریزد و تنها دلیل آن هم این است مدعیان قدرت در وزنه برداری منافع شخصی خود را بر منافع وزنه برداری ترجیح دادند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها