کد خبر: 511028
|
۱۴۰۰/۰۵/۳۰ ۰۷:۵۵:۰۰
| |

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا:

اعضای ناتو از تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان حمایت کردند / اعتبار آمریکا با خروج از افغانستان مورد سوال قرار نگرفته است

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: متحدان آمریکا در ناتو از برنامه و تصمیم آمریکا مطلع بوده‌اند و از خروج آمریکا از افغانستان حمایت کرده‌اند.  

اعضای ناتو از تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان حمایت کردند / اعتبار آمریکا با خروج از افغانستان مورد سوال قرار نگرفته است
کد خبر: 511028
|
۱۴۰۰/۰۵/۳۰ ۰۷:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: در حالی که آمریکا "برای تخلیه امن" تمام تلاش خود را انجام می‌دهد، مواجه با مشکلات در میان تلاش‌های گسترده تخلیه افراد اجتناب ناپذیر است.


به گزارش ایرنا، بایدن افزود: هر آمریکایی که می‌خواهد به خانه بازگردد، ما شما را به خانه می‌رسانیم. من نمی‌توانم قول دهم نتیجه نهایی چه خواهد بود یا بدون خطر از دست دادن (جان افراد) خواهد بود اما به عنوان فرمانده کل قوا، من در صورت لزوم از همه منابع استفاده خواهم کرد.


او همچنین اذعان کرد که اعزام نیروهای اضافی آمریکایی برای بازگرداندن شهروندان و نیروهای آمریکایی در افغانستان به ناچار "عواقب ناخواسته زیادی خواهد داشت".


وی اظهارات قبلی خود مبنی بر اینکه آمریکا ممکن است فراتر از مهلت تعیین شده (31 اوت) در افغانستان بماند را تکرار کرده و افزود: من معتقدم تخلیه همه آمریکایی‌ها و اتباع افغان دارای روادید آمریکا در بازه زمانی تعیین شده تکمیل خواهد شد.


بایدن در پاسخ به سوالی درباره موضع کشورهای عضو ناتو در مورد روند خروج آمریکا از افغانستان، خاطرنشان کرد که متحدان آمریکا در ناتو از برنامه و تصمیم آمریکا مطلع بوده‌اند و از خروج آمریکا از افغانستان حمایت کرده‌اند.


او پس از اشاره به اینکه نشست گروه 7 در هفته آینده برای "هماهنگی رویکرد متقابل در مورد افغانستان و حرکت رو به جلو" برگزار خواهد شد مدعی شد: اعتبار تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان از سوی متحدان ما در سراسر جهان مورد سوال قرار نگرفته است. "

رییس جمهوری آمریکا آمار دقیقی از تعداد آمریکایی هایی که هنوز در افغانستان حضور دارند نداد و اعلام کرد مقامات هنوز در حال بررسی آمار دقیق هستند. بایدن اضافه کرد که حدود 6 هزار سرباز آمریکایی در فرودگاه کابل هستند و از ماه جولای تاکنون 18 هزار نفر از افغانستان خارج شده اند که از این میان 13 هزار نفر از 14 ماه جاری (اوت) تاکنون از این کشور خارج شده اند.


اظهارات روز جمعه رییس جمهوری آمریکا تنها چند ساعت پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر توقف پروازهای تخلیه افراد گرفتار در فرودگاه بین المللی حامد کرزی در کابل منتشر می‌شود.


بایدن به دلیل آشفتگی، خشونت و کشته شدن بیش از 12 نفر از شهروندان افغانستان در اطراف فرودگاه کابل و همچنین خروج آشفته نیروهای آمریکایی از افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته است.


بعد از توافق فوریه 2020 آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد. گروه طالبان روز یکشنبه هفته گذشته وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.


پس از سقوط دولت کابل هزار شهروند افغان به فرودگاه کابل هجوم آوردند تا از افغانستان خارج شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها