هنگام تصرف کابل توسط طالبان؛ بایدن 36 ساعت جواب جانسون را نداد

همزمان با تحکیم قدرت طالبان در سراسر افغانستان و تصرف کابل، بایدن به مدت 36 ساعت از جواب دادن به تماس‌های نخست وزیر انگلیس امتناع کرد.

هنگام تصرف کابل توسط طالبان؛ بایدن 36 ساعت جواب جانسون را نداد
کد خبر: 511272
|
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ ۱۲:۵۱:۵۴

اعتمادآنلاین| بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس دوشنبه صبح تلاش کرد تا با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تماس بگیرد اما تا ساعت 22 روز سه شنبه نتوانست با او حرف بزند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک پست، دیلی تلگراف گزارش داد، این مدت زمان طولانی انتظار در حالی اتفاق افتاد که افغان‌ها به سمت فرودگاه کابل هجوم بردند تا سوار هواپیماهایی شوند که افغانستان را ترک می‌کرد.

کاخ سفید دربازه این گزارش هنوز اظهارنظری نکرده اما جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه بعدازظهر به خبرنگاران گفته بود که بایدن هنوز با هیچیک از مقام‌های ارشد دولت‌های غربی درباره فاجعه پیش آمده در افغانستان صحبتی نکرده.

او افزود: خودم به همراه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و تنی چند از مقام‌های ارشد تیم دولت بایدن با همتایان خارجی گفتگو داشتیم و در روزهای آتی کارهایی انجام می‌دهیم.

دیلی تلگراف همچنین گزارش کرد، وقتی جانسون در نهایت موفق شد تا با بایدن تماس بگیرد، به رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد تا دستاوردهای افغانستان را به این راحتی از دست ندهد و این پاسخی واضح به اظهارات روز دوشنبه بایدن بود که گفت ماموریت آمریکا در افغانستان هرگز با هدف "ملت‌سازی" نبوده است.

در بیانیه کاخ سفید درباره گفتگوی تلفنی بایدن و جانسون آمده که دو طرف درباره ضرورت ادامه همکاری‌های نزدیک در میان متحدان و شرکای دموکراتیک درباره سیاستگذاری افغانستان و توافق برای برگزاری نشستی مجازی با سایر کشورهای عضو گروه هفت در روزهای آتی صحبت کردند.

روز چهارشنبه، قانونگذاران انگلیسی خروج عجولانه آمریکا از افغانستان و همچنین دفاع بایدن از این خروج را محکوم کرده و با لحنی عتاب‌آلود و قوی خطاب به یک رئیس جمهور آمریکا که در اذهان می‌ماند، صحبت کردند.

"تام توگندات"، نماینده محافظه کار و افسر سابق ارتش انگلیس، زیر سوال بردن تلاش‌های نیروهای امنیتی افغان و اراده آنها برای مبارزه از سوی رئیس جمهور آمریکا را "شرم‌آور" خواند.

یکی دیگر از نمایندگان حزب کارگر که کهنه سرباز جنگ افغانستان نیز است، اظهارات بایدن را ننگین و نادرست توصیف کرد و "اد دیوی"، رهبر چپ میانه "لیبرال دموکرات‌ها" نیز خروج آمریکا از افغانستان را نه فقط یک اشتباه بلکه یک اشتباه قابل اجتناب دانست.

با توجه به اینکه طالبان اکنون کابل را تصرف کرده، اولویت اصلی دولت لندن خارج کردن 4000 شهروند انگلیسی است که اکنون در افغانستان هستند و همچنین تخلیه هزاران شهروند افغانستان است که در بیست سال گذشته به نیروهای انگلیسی کمک کرده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها