رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی:

مردم ترسیدند کم سفر رفتند/مسؤول سفرهای شمال ستاد کرونا است

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: در محدودیت‌های کرونا و تعطیلات اخیر، تقاضا و قیمت سفر ریزش داشت. مردم این‌بار ترسیده بودند و مثل همیشه، از سفر استقبال نکردند.

مردم ترسیدند کم سفر رفتند/مسؤول سفرهای شمال ستاد کرونا است
کد خبر: 511558
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۲ ۱۰:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| حرمت‌الله رفیعی در ارزیابی وضعیت سفر در تعطیلات هفته پایانی مردادماه که با محدودیت‌های تردد جاده‌ای همزمان شد گفت: در سال‌های گذشته معمولا تعطیلات چهاردهم و پانزدهم خردادماه و تاسوعا و عاشورا، سفر و قیمت آن رشد شدیدی داشت، ولی امسال برای اولین‌بار شاهد ریزش تقاضا و قیمت سفر بودیم. حتی در مسیرهای داخلی و مناطق توریست‌پذیر مثل کیش، قشم، مشهد و چابهار حجم تقاضا به حدی پایین آمد که نرخ بلیت در برخی روزها و ساعت‌ها به پایین‌ترین حد رسید. مثلا در مسیر مشهد در بعضی روزها قیمت بلیت یک‌طرفه از تهران، به مرز 200 هزار تومان هم رسید.

به گزارش ایسنا، او اضافه کرد: البته به خاطر محدودیت‌های کرونا، تعداد پروازها به یک‌سوم کاهش یافت که همین تعداد پرواز هم با توجه به استقبال پایینی که برای سفر وجود داشت، زیاد بود. در واقع، مردم سفر نرفتند. می‌توان گفت این‌بار تبلیغات درباره کرونا اثرگذار بوده است. از طرفی، با شیوع ویروس جدید، بسیاری از خانواده‌ها درگیر شدند و شاید تجربه تلخی که بسیاری از نزدیک داشتند باعث شد این بار مساله جدی گرفته شود.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در ادامه گفت: به جز استان‌های شمالی، در مسیرهای دیگر از جمله اصفهان، شیراز، بندرعباس و بوشهر که معمولا در تاسوعا و عاشورا مسافر زیاد داشت، استقبال خیلی کم بود و تقریبا تورها متقاضی نداشت.

قصه شمال فرق می‌کند...

رفیعی با اشاره به سفرهایی که در محدودیت‌های کرونا به شمال کشور انجام شد، با وجود تبلیغاتی که معتقد است از عوامل ریزش سفر بوده است، اظهار کرد: قصه شمال فرق می‌کند. وقتی تصاویر و اخباری از انتقال اتومبیل مسافران با جرثقیل به شمال کشور منتشر می‌شود، یعنی مردم به هر ترفندی دست می‌زنند تا به شمال برسند. اتفاقا ما هم یک سال و نیم است که به این سفرها انتقاد می‌کنیم، اما کسی نه می‌شنود و نه توجه می‌کند. این سفرهایی که انجام می‌شود و ستاد ملی کرونا تقصیر آن را گردن فعالان و تبلیغات گردشگری می‌اندازد، اصلا به صنعت گردشگری ارتباطی پیدا نمی‌کند. ما هم معتقدیم باید مانع این سفرها شد، اما اجازه سفر با آژانس را بدهند تا مردم از خدمات ایمن، بهداشتی و قابل کنترل استفاده کنند.

او افزود: حرف ما این است که سفر را متوقف کنید، اما به گردشگری اجازه فعالیت بدهید. تفاوت آن در این است که گردشگر با برنامه و کنترل‌شده سفر می‌کند و در هتل و اقامتگاه تایید و نظارت‌شده اقامت دارد که در این شرایط، کنترل بیماری و فرد آسان‌تر است، ولی در این مدل سفری که الان انجام می‌شود، کجا و چه کسی را می‌خواهند کنترل کنند؟ چگونه می‌توانند مانع انتشار بیشتر ویروس شوند؟

مسؤول سفرهای شمال ستاد کرونا است

رفیعی گفت: مسافری که با ماشین شخصی خود حتی با وجود منع تردد، به سمت شمال می‌رود، قصدش این است که آزاد باشد. حتما هم گعده و همنشینی شبانه دارد و پروتکلی را رعایت نمی‌کند. اصلا شمال می‌رود که دورهمی داشته و آزاد باشد. این سفرها نه برای جامعه محلی و نه برای صنعت گردشگری، آورده اقتصادی ندارد، اما نسبت به آن سختگیری نمی‌شود. این مسافرها حتی مواد غذایی و هر کالایی که نیاز دارند از شهر و محل زندگی تهیه می‌کنند، معمولا هم خانه و ویلایی دارند و یا نهایتا یک خانه اجاره کنند. به این مدل سفر، اصلا گردشگری نمی‌گویند و مسؤولیت آن هم با ستاد ملی کرونا است.

او درباره فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی در تعطیلات گذشته، همزمان با محدودیت کرونا که با انتقادهایی مواجه شد، اظهار کرد: دفاتر خدمات مسافرتی در محدودیت‌های کرونا منع فعالیت ندارند و می‌توانند خدمات بدهند. اگر تعطیل شوند، با توجه به این‌که حمل و نقل عمومی برقرار است، حتما مردم دچار مشکل و سرگردان می‌شوند. بنابراین فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی حتی طبق مصوبه‌های ستاد ملی کرونا، منع قانونی ندارد. از طرفی، مرزها باز است و سفر به خارج از کشور، هرچند محدود انجام می‌شود. ما که نمی‌توانیم برای کشورهای دیگر تصمیم بگیریم و وقتی آن‌ها اجازه ورود داده‌اند و مردم می‌خواهند بروند، ما مانعِ آن شویم. بنابراین دفاتر خدمات مسافرتی باید باز باشند که به این تعداد مسافر خدمات بدهند.

او اضافه کرد: آژانس‌ها در تعطیلات اخیر برای ترکیه، بلغارستان و ارمنستان تور داشتند، اما مردم استقبال نکردند و این تورها هم با ریزش قیمت مواجه شد.

رضایت و استقبال مردم از تورهای غیرمجاز و بدون مجوز!؟

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی درباره تورهای طبیعت که حتی با وجود محدودیت‌های کرونا، همچنان پرجمعیت اجرا می‌شوند، اظهار کرد: بیشتر آژانس‌ها که به خاطر شرایط کرونا، تور بزرگ و پرجمعیت برگزار نمی‌کنند، خیلی‌ها متعهدند. در این تعطیلات هم اطلاع دارم تور زیادی از طرف آژانس‌ها اجرا نشد، چون مردم استقبال نکردند، اما آن تبلیغاتی که اشاره می‌کنید بیشتر از طرف گروه‌های غیرمجاز و بدون مجوز بوده که در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند و اتفاقا استقبال زیادی از آن‌ها می‌شود و خوب هم کار می‌کنند و تعدادشان هم رشد کرده است و معضل بزرگی برای صنعت گردشگری شده‌اند.

او بیان کرد: خیلی‌ها می‌گویند مردم از این تورها رضایت دارند، باید هم همین‌طور باشد، چون این تورها که مجوز ندارند و نظارت هم نمی‌شوند محدودیت‌های آژانس‌ها را ندارند. مثلا آن اتفاقی که برای کاروانسرای دلیجان افتاد، برای این تورها نمی‌افتد؛ یک عده مسافر در فضای محصور آب‌بازی کردند، در کاروانسرا و آژانس پلمب شد. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم از سرمایه‌گذاری که همه زندگی‌اش را برای این کار گذاشته بود، هیچ دفاعی نکرد.

رفیعی گفت: امیدوارم وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به موضوع تورهای بدون مجوز توجه بیشتری نشان دهد. البته لازم است این وزارتخانه ابتدا از خودش شروع کند که هم آژانس مسافرتی دارد و هم هتل. وقتی به این موضوع رسیدگی کرد می‌تواند به مطالبه ما به عنوان بخش خصوصی دارای مجوز و قانونی هم پاسخ دهد و در برابر فعالیت‌های غیرقانونی ایستادگی کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها