صالح آبادی؛ جدی‌ترین گزینه ی ریاست بانک مرکزی

با نهایی شدن صلاحیت کابینه رئیسی از سوی مجلس شورای اسلامی و آغاز به کار وزیران آن، تنها ریاست بانک مرکزی از سوی دولت فعلی تعیین نشده که در حال حاضر، گمانه زنی‌ها درباره صالح‌آبادی، گزینه مدنظر دولت شدت گرفته است‌ و به احتمال فراوان حکم وی هفته آینده امضا خواهد شد.

صالح آبادی؛ جدی‌ترین گزینه ی ریاست بانک مرکزی
کد خبر: 511881
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۴ ۱۴:۰۶:۵۸

اعتمادآنلاین| روز گذشته 18 وزیر پیشنهادی رئیسی به مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفتند و فقط وزیر آموزش و پرورش نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. در این بین با مشخص شدن تیم اقتصادی دولت رئیسی، اکنون باید تکلیف ریاست بانک مرکزی به عنوان یکی از نهادهای مهم در سیاستگذاری اقتصادی کشور مشخص شود.

به گزارش ایسنا، از زمان انتخاب رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهور و گمانه‌ زنی‌ها برای کابینه او، نام علی صالح آبادی به عنوان گزینه انتخابی رئیسی برای ریاست بر بانک مرکزی مطرح شده است؛ به گونه‌ای که صالح آبادی در آخرین نشست خبری خود در مقام مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران، سوالی مبنی براینکه آیا او به بانک مرکزی خواهد رفت را اینگونه پاسخ داد که تمایلی به این موضوع ندارد و به بانک مرکزی نخواهد رفت. اما اکنون با نهایی شدن کابینه رئیسی و آغاز به کار وزیران آن، باز هم گمانه زنی‌ها در این زمینه قوت گرفته است.

در این راستا گویا قرار است در جلسه یکشنبه آینده هیات دولت، این پیشنهاد از سوی خاندوزی، وزیر جدید اقتصاد مطرح و پس از آن حکم ریاست صالح‌آبادی بر بانک مرکزی امضا شود.

نگاهی به سوابق گزینه احتمالی رئیس کل بانک مرکزی نشان می‌دهد که علی صالح آبادی متولد سال 1357 در سبزوار بوده و دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق و دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران و همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) است.

وی، مدیرعامل فعلی بانک توسعه صادرات ایران و نخستین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور است. علی صالح‌آبادی در اول آذر سال 1384، همزمان با تصویب قانون بازار اوراق بهادار به سمت دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران منصوب شد. در خرداد سال بعد و پس از تأسیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از سوی شورای عالی بورس به عنوان رئیس سازمان انتخاب شد و حدود یک دهه، هدایت بازار سرمایه کشور را برعهده داشت و آذر ماه 1393 از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ایران استعفا کرد.

در سوابق اجرایی صالح‌آبادی مسئولیت‌هایی همچون مدیر تالار منطقه‌ای بورس کرج و مسئول بررسی‌های سرمایه‌گذاری در شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، سازمان تأمین اجتماعی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) دیده می‌شود.

وی عضویت در کمیته فنی هیئت خدمات مالی اسلامیIFSB مالزی را نیز در کارنامه دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها