مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس اسبق کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت‌بدنی:

با قانون‌گریزی صداوسیما در ورزش برخورد شود/ صداوسیما حاضر به پرداخت حق پخش مسابقات ورزشی نیست و قانون‌گریزی می‌کند/ شاکله اصلی ورزش ایران به بدنه دولت وصل شده است

رئیس اسبق کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت‌بدنی گفت: صداوسیما باید مبالغ مشخصی را به وزارت ورزش و جوانان پرداخت کند تا بین رشته های مختلف ورزشی براساس سهم بندی، تقسیم شود اما این اتفاق رخ نداده است و کسی هم زورش به این سازمان نمی‌رسد.

با قانون‌گریزی صداوسیما در ورزش برخورد شود/ صداوسیما حاضر به پرداخت حق پخش مسابقات ورزشی نیست و قانون‌گریزی می‌کند/ شاکله اصلی ورزش ایران به بدنه دولت وصل شده است
کد خبر: 511893
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۵ ۰۶:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدمصطفی هاشمی‌ طبا که علی‌رغم حضور در کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت‌بدنی در کرسی ریاست، فعالیت به عنوان وزیر صنایع و نامزدی انتخابات ریاست جمهوری سال 96 را نیز تجربه کرده است، در ارتباط با نقاط ضعف و قوت ورزش ایران طی چند سال گذشته و این‌که چه مسائلی را به منظور برون رفت از چالش‌های موجود باید مدنظر قرار داد، اظهار کرد: به واسطه مسائل مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، کشور دستخوش مشکلات عدیده‌ای است و این مساله روی وضعیت فعلی ورزش ایران نیز تاثیر منفی گذاشته و به سادگی قابل تغییر نیست و باید موارد مختلفی اصلاح شود تا در راستای برون رفت از وضع موجود در ورزش ایران گام برداریم.

راهکارهای اساسی برای تغییر و تحول در ورزش ایران

وی با اشاره به این‌که در نگاه کلان باید توسعه ورزش مدارس به عنوان یک هدف‌گذاری کلان در دستور کار دولتمردان و به ویژه فعالان عرصه ورزش قرار گیرد، گفت: متاسفانه در کشور ما ورزش مدارس مورد توجه جدی قرار نگرفته، در حالی که کشورهای بسیاری در این مسیر گام برداشته و اقدامات جدی انجام داده اند و شاهد تغییر و تحول اساسی هستند.

اهمیت ویژه ورزش مدارس

رییس اسبق کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی افزود: ما در زمینه ورزشی و در حوزه تربیت بدنی در مدارس، فلسفه وجودی اشتباهی را مدنظر قرار داده‌ایم و وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان متوجه اهمیت این مساله نیست و نمی‌داند که تربیت بدنی به معنای تربیت دانش‌آموزان است. در فرانسه یک سوم ساعات درسی به ورزش اختصاص می‌یابد و آن ها به یک فلسفه وجودی مشخصی در مورد تربیت بدنی و ورزش دست یافته‌اند، اما در کشور ما نظام آموزشی فاقد چنین فلسفه وجودی است و هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم که به ورزش به عنوان یکی از پایه‌های تربیتی فرزندان‌مان در مدارس توجه کنیم. هر زمانی که این نگاه همانند کشورهای اروپایی و کشوری نظیر ژاپن ایجاد شد در مسیر مشخصی گام برداشته‌ایم و می‌توانیم به کسب موفقیت امیدوار باشیم.

هاشمی طبا با بیان اینکه اگر قصد داریم در میادین بین‌المللی ورزش به نتایج مطلوب دست یابیم، نیازمند مشارکت جدی ورزش دانش آموزی خواهیم بود، عنوان کرد: در صورتی که این هدف‌گذاری محقق نشود اتفاقی در مورد جایگاه ایران در میادین بین‌المللی رخ نخواهد داد و شرایط جدیدی را تجربه نخواهیم کرد و همین روال همچون گذشته ادامه پیدا می‌کند.

الگو برداری صحیح از کشورهای توسعه یافته در حوزه ورزش

وی با اشاره به اینکه اگر واقعا قصد داریم رویه ورزش ایران و اقتصاد ورزش را اصلاح کنیم، باید الگوبرداری از کشورهای توسعه یافته در این حوزه را مدنظر قرار دهیم، تصریح کرد: در شرایطی که از توانایی لازم به منظور پیدا کردن مسیر درست برخوردار نیستیم نباید مقاومتی در راستای الگوبرداری صحیح از کشورهای توسعه یافته در حوزه ورزش داشته باشیم. سوال قابل تامل این‌که چرا اگر از چنین توانایی برخوردار هستیم چرا تاکنون نتوانسته‌ایم مسیر درست و روش خاص خود را در ورزش ایران پیاده کنیم و به نتیجه مطلوب برسیم؟

وی ادامه داد: بنابراین نباید در حوزه الگوبرداری ورزشی از کشورهای توسعه یافته خود را محدود کنیم و باید شرایطی را رقم بزنیم تا شاهد تغییر و تحول در عرصه ورزش کشور باشیم.

ابراز تاسف به دلیل دولتی بودن ورزش

رییس اسبق کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی با تاکید بر اینکه متاسفانه ورزش ایران را به دولت وصل کرده‌ایم، اظهار کرد: کشور ما شرایط عجیبی را در حوزه ورزش پشت سر می‌گذارد، متاسفانه شاکله اصلی ورزش ایران به بدنه دولت وصل شده است و عموم باشگاه‌های ما قائم به ذات نیستند و بخش خصوصی معنا و مفهوم واقعی خود را پیدا نکرده است.

هاشمی طبا ادامه داد: همین مساله باعث می‌شود که اگر وزارت نفت از تیم‌داری در ورزش کنار می‌کشد، تیم‌های نفتی با مشکل مالی روبه‌رو می‌شوند؛ نمونه این مساله در سایر بخش‌ها هم وجود دارد، اگر هم‌ اکنون می‌بینید که تیم‌های فولادی شرایط مطلوبی دارند به دلیل افزایش قیمت فولاد است و به طور حتم اگر آن ها نیز با بحران مالی روبرو شوند دست از تیم‌داری خواهند کشید.

کسی زورش به صداوسیما نمی‌رسد!

وی با اشاره به ضعف اساسی ورزش ایران در حوزه درآمدزایی، اظهار کرد: حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی یکی از موارد مهم درآمدزایی باشگاه‌هاست که متاسفانه این مساله در کشور ما محقق نشده و در این زمینه شاهد قانون‌گریزی سازمان صداوسیما علی‌رغم ابلاغ قانون بودجه کشور در سالهای 1399 و 1400 هستیم که براساس آن سازمان مذکور باید مبالغ مشخصی را به وزارت ورزش و جوانان پرداخت کند تا بین رشته های مختلف ورزشی براساس سهم بندی، تقسیم شود اما این اتفاق رخ نداده است و کسی هم زورش به این سازمان نمی‌رسد.

وی ادامه داد: مقامات مملکتی باید در این زمینه تصمیم‌گیری کنند و اگر سازمان صداوسیما حاضر به پرداخت حق پخش مسابقات ورزشی نیست و قانون‌گریزی می‌کند با آن برخورد شود، مساله‌ای که به نظر می‌رسد در عمل محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به موارد دیگر درآمدزایی در حوزه ورزش، تصریح کرد: به طور مثال به تازگی لیونل مسی به باشگاه پاری سن ژرمن منتقل شده است؛ می‌بینید که از فروش لباس وی باشگاه مذکور معادل 90 میلیون یورو درآمدزایی داشته است، اما کافی است به محدوده میدان منیره تهران سر بزنید و ببینید انواع و اقسام پوشاک ورزشی با عناوین و کیفیت‌های مختلف فروخته می‌شود و نه نظارتی به رعایت قانون کپی رایت وجود دارد، نه الزام قانونی در این راستا طی سالیان گذشته مدنظر قرار گرفته است و هر تولیدی پوشاکی که دوست دارد هر لباسی را با هر کیفیتی تولید و در بازار به فروش می‌رساند.

در چه صورتی تغییر وزیر ورزش هم اثرگذار نیست؟

هاشمی طبا با در پایان گفت: اگر قصد داریم اتفاق جدیدی را در ورزش ایران رقم بزنیم، باید برخی سیاست‌گذاری‌ها دستخوش دگرگونی و برنامه ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بازتعریف شوند، در غیر این صورت با رفت و آمد افراد حتی در مسند وزیر ورزش و جوانان نیز اتفاقی رخ نمی‌دهد و از ورزش ایران نمی‌توان انتظار اصلاح و بهبود وضعیت داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها