آئین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها بازبینی می شود؟

یک کارشناس مسائل حقوقی با اشاره به انتشار تصاویری از زندان اوین گفت: آنچه مشهود است سازمان زندان‌ها در اجرای رسالت خطیر و ضوابط تعیین شده در مفاد آئین نامه اش دچار قصور شده است و بدیهی است عذرخواهی مقام مسئول هر چند پسندیده اما کافی نیست.

آئین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها بازبینی می شود؟
کد خبر: 511920
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۵ ۰۷:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالله سمامی درباره تصاویری که از زندان اوین پخش شده و عذرخواهی رییس سازمان زندان‌ها گفت: انتشار تصاویر گسترده از دوربین های داخلی زندان اوین به عنوان یکی از مهمترین ندامتگاه های کشور جدای از اینکه بار دیگر آشکارا حفره های امنیتی مراکز حفاظت شده را به رخ کشید، ادعای برخی مسئولین مبنی بر صدور فن آوری های بومی که نظیر آن را در وعده هایی برای مهار کرونا و تولید واکسن به وفور می شنیدیم بیش از پیش زیر سوال برد؛ اما برای واکاوی این اتفاق صرفنظر از تاریخ وقوع آن ضرورت دارد ، آئین نامه اجرایی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: در ماده 2 آئین نامه سازمان زندان ها آمده است که" در اجرای تعالیم عالیه اسلام اصول قانون اساسی و قوانین موضوعه جمهوری اسلامی و موازین حقوق بشر اسلامی و حقوق شهروندی برنامه ها و اقدامات سازمان زندان­ها در ارتباط با کلیه بازداشت شدگان - زندانیان - خانواده های آنان مبتنی بر اصول زیر است: "احترام به عزت و کرامت انسانی و رعایت حقوق و آزادی های مشروع، تامین امنیت و عدالت و اعمال منصفانه رویه های انضباطی بر اساس ضوابط و مقررات و بنا نهادن امور بر پایه احترام و محبت به عنوان اولین حلقه زنجیره اصلاح و تربیت و اهتمام ویژه بر حرفه آموزشی و اشتغال به عنوان حلقه ضروری زنجیره مذکور و ...است."

سمامی تاکید کرد: آنچه مشهود است سازمان زندان ها در اجرای رسالت خطیر و ضوابط تعیین شده در مفاد آئین نامه دچار قصور شده است. بدیهی است عذرخواهی مقام مسئول هر چند پسندیده اما کافی نیست و برای اینکه به زودی به خرقه نسیان گرفتار نشود و نیز پیشگیری از وقوع چنین رفتارهای غیر اخلاقی و دون از شان انسانیت نظارت بیش از پیش را طلب می کند.

این کارشناس مسائل حقوقی تصریح کرد: یکی دیگر از وظایفی که در آئین نامه اجرایی سازمان زندان ها توسط آقای رئیسی ریاست وقت قوه قضائیه تبیین شده نظارت و ثبت وقایع حوادث و رویدادها از قبیل قانون شکنی، درگیری و نزاع است. قدر مسلم وقایعی از این دست که توسط دوربین های زندان رصد می شود؛ به نظر ضابطین قضائی از جمله قاضی ناظر زندان رسیده و باید دید در زمان وقوع، چگونه با آن برخورد شده است.

این وکیل دادگستری در پایان گفت: مسلماً هر زندانی به مثابه همه افراد تحت حمایت قانون اساسی و از حقوق و کرامت آحاد بشر برخوردار است و هر گونه رفتاری که سلامت جسمی و روانی او را در خطر قرار دهد، مذموم و محکوم است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها