نفت آمریکا ارزان و بنزین گران شد

شاخصهای قیمت نفت در بازار جهانی روز دوشنبه بخشی از رشدی که در ابتدای معاملات تحت تاثیر وقوع یک توفند قدرتمند در خلیج مکزیکو و تعطیلی صدها سکوی نفتی داشتند را از دست دادند.

نفت آمریکا ارزان و بنزین گران شد
کد خبر: 512290
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۸ ۰۹:۴۸:۵۷

اعتمادآنلاین| بهای معاملات نفت برنت با 27 سنت معادل 0.4 درصد افزایش، به 72 دلار و 97 سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت هفته گذشته با انتظار بازار برای مختل شدن تولید نفت پس از ورود طوفان آیدا به خلیج مکزیکوی آمریکا بیش از 11 درصد صعود کرده بود.

به گزارش ایسنا، روند معاملات نفت آمریکا منفی شد و با شش سنت کاهش، به 68 دلار و 68 سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا هفته گذشته بیش از 10 درصد صعود کرده بود.

قیمت بنزین آمریکا تحت تاثیر قطعی برق که به تعطیلی پالایشگاهها در منطقه گلف کاست افزوده شد، بیش از سه درصد صعود کرد.

ویویک دهار، تحلیلگر کالای بانک کامن ولث استرالیا گفت: هنوز روزهای اول است و اطلاع دقیقی از تبعات توفند آیدا وجود ندارد. قیمت فرآورده های نفتی مانند بنزین و دیزل به دلیل اختلالات فعالیت پالایشگاهی به خصوص اگر در فرآیند ازسرگیری فعالیت پالایشگاهها و خطوط لوله مشکلی وجود داشته باشد، افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد.

پالایشگاه شرکت پی بی اف انرژی به ظرفیت 190 هزار بشکه در روز در چالمت لوییزیانا به دلیل قطعی برق بر اثر وقوع آیدا تعطیل شده است. شرکت ماراتون پترولیوم پالایشگاه خود به ظرفیت 578 هزار بشکه در روز در گری ویل لوییزیانا را با نزدیک شدن طوفان تعطیل کرد. کلونیال پایپ لاین که گرداننده بزرگترین شبکه خطوط لوله فرآورده های نفتی در آمریکاست، روز یکشنبه اعلام کرد موقتا تحویل سوخت از هیوستون به گرینزبورو در کارولینای شمالی را متوقف خواهد کرد.

در بخش تولید، شرکتهای انرژی بیش از 95 درصد از تولید نفت معادل 1.74 میلیون بشکه در روز را تا روز یکشنبه در خلیج مکزیکو متوقف کردند. این منطقه در حدود 17 درصد از تولید نفت آمریکا سهیم است. شرکتهای نفت و گاز حدود 30 تاسیسات فراساحلی را تخلیه کرده و بیش از 10 کشتی حفاری را از مسیر حرکت طوفان دور کردند.

بندر نفتی فراساحلی لوییزیانا که بزرگترین پایانه نفتی خصوصی در آمریکاست، تحویل نفت را پیش از ورود توفند به منطقه متوقف کرد. این بندر تنها پایانه ای در آمریکاست که قادر به تخلیه بار ابرنفتکشها بوده و حدود 10 تا 15 درصد از نفت داخلی و 10 تا 15 درصد از واردات نفت را مدیریت می کند و به حدود نیمی از ظرفیت پالایش آمریکا وصل است.

طبق اعلام مرکز ملی طوفان آمریکا، آیدا روز یکشنبه هنگامی که به بندر فورچون رسید به یک توفند درجه چهار فوق العاده خطرناک تبدیل شده بود.

بر اساس گزارش رویترز، برق کل منطقه نیواورلئان روز یکشنبه پس از این که همه هشت خط انتقال برق به بزرگترین شهر لوییزیانا از کار افتادند، قطع شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها