جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

افغانستان، نیاز اتحادیه اروپا به «نیروی واکنش سریع» را نشان داد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت دولت‌های این اتحادیه باید با نیروی واکنش سریع اروپایی پیش بروند تا برای بحران‌های آینده آمادگی بیشتری داشته باشند.

افغانستان، نیاز اتحادیه اروپا به «نیروی واکنش سریع» را نشان داد
کد خبر: 512339
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۸ ۱۳:۴۱:۱۲

اعتمادآنلاین| «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت دولت‌های این اتحادیه باید با نیروی واکنش سریع اروپایی پیش بروند تا برای بحران‌های آینده مانند آنچه در افغانستان رخ داد، آمادگی بیشتری داشته باشند.

به گزارش فارس، بورل در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، به یک روزنامه ایتالیایی گفت که اعزام اضطراری سربازان آمریکایی به افغانستان در پی بدتر شدن امنیت، نشان داد که اتحادیه اروپا به تسریع در تلاش‌ها برای ایجاد یک سیاست دفاعی مشترک نیاز دارد.

وی گفت: ما باید از این تجربه درس بگیریم. به عنوان اروپایی‌ها ما نتوانستیم 6000 نظامی را در اطراف فرودگاه کابل برای تامین امنیت منطقه بفرستیم. ایالات متحده توانست، ما نتوانستیم.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت که 27 عضو اتحادیه باید دارای «نیروی ورود اولیه» شامل 5000 سرباز باشند و بتوانند سریع عمل کنند.

در ماه مه، 14 کشور اتحادیه اروپا از جمله آلمان و فرانسه چنین نیرویی را احتمالاً به همراه کشتی و هواپیما برای کمک به دولت‌های خارجی دموکراتیک که به کمک فوری نیاز دارند، پیشنهاد کردند.

به نوشته رویترز، تشکیل این نیرو برای اولین بار در سال 1999 در رابطه با جنگ کوزوو مورد بحث قرار گرفت. در سال 2007 یک سیستم مشترک از گروه‌های رزمی هر یک با 1500 پرسنل برای پاسخ به بحران‌ها ایجاد شد، اما از آن‌ها استفاده نشده زیرا دولت‌های اتحادیه اروپا در خصوص نحوه و زمان استقرار آن‌ها اختلاف‌نظر دارند.

بورل گفت که زمان انعطاف‌پذیری فرا رسیده و توافقاتی را که به سرعت برای مقابله با بحران مالی انجام شده به عنوان نمونه‌‌ای از این که چگونه اتحادیه اروپا می‌تواند بر محدودیت‌های استقرار عملیات‌های نظامی موجود در معاهدات قانون اساسی خود غلبه کند، ذکر کرد. وی افزود: ما می‌توانیم به روش‌های مختلف کار کنیم.

بریتانیا که مدت‌ها عضو بی‌میل اتحادیه اروپا بود، در ایجاد گروه‌های رزمی در دهه 2000 نقش موثری داشت، اما استقرار را در پی افزایش مخالفت داخلی با هر چیزی که ممکن است شبیه به ایجاد ارتش اتحادیه اروپا باشد، تأیید نکرد. با خروج انگلیس از این اتحادیه، مدیریت اتحادیه اروپا امیدوار است این ایده دوباره احیا شود.

اما موانعی از جمله فقدان فرهنگ دفاعی مشترک در بین اعضای مختلف اتحادیه اروپا و اختلاف بر سر اینکه کدام کشورها باید برای استقرار در اولویت قرار گیرند، همچنان باقی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها