«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چند توصیه کوتاه به سرمایه‌گذاران بازار سهام

برنامه‌ریزی مالی یک فرایند دشوار با مشکلات احتمالی زیاد است. در بازار سرمایه عوامل متغیری وجود دارند که تحت کنترل شما نیستند. البته این نکته را هم نباید فراموش کنید که این عوامل هیچ‌کدام بزرگ‌تر از خود بازار سرمایه نیستند.

چند توصیه کوتاه به سرمایه‌گذاران بازار سهام
کد خبر: 512354
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۹ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| برنامه‌ریزی مالی یک فرایند دشوار با مشکلات احتمالی زیاد است. در بازار سرمایه عوامل متغیری وجود دارند که تحت کنترل شما نیستند. البته این نکته را هم نباید فراموش کنید که این عوامل هیچ‌کدام بزرگ‌تر از خود بازار سرمایه نیستند. شما به عنوان یک سرمایه‌گذار باید بدانید که رابطه بین بازار و سرمایه‌تان می‌تواند به نفع شما باشد.

یک سرمایه‌گذار به خوبی می‌داند نوسان‌های شدید قیمت سهام فرصت‌های جدیدی را برای رسیدن به اهداف مالی بهتر در اختیارش قرار می‌دهد. اینکه اجازه دهید بازار سرمایه برنامه‌های درازمدت شما را تعیین کند ایده خوبی نیست، اما بعضی از استراتژی‌ها در مورد اوضاع اقتصادی اخیر می‌تواند شما را در مسیر موفقیت قرار دهد. در این گزارش نگاهی می‌کنیم به بعضی از بهترین تصمیم‌های مالی که می‌توانید هنگام افزایش یا کاهش قیمت‌ها در بازار سرمایه اتخاذ کنید.

بورس

زمانی که بازار مثبت است

وقتی بازارها بالا می‌روند هیچ کاری نکنید

بازارهایی که امروز در حال رشد هستند می‌توانند به راحتی و در فاصله یک روز کاری سقوط کنند. شما باید بدانید که برنامه‌ریزی مناسب در بازارهای مالی به اندازه پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا مهم است. اما اگر آشنایی زیادی با بازار سرمایه ندارید و برنامه زمانی پنج تا 10ساله برای سرمایه‌گذاری خودتان در نظر گرفته‌اید، باید بدانید بهتر است هنگامی که بازار روند صعودی پرقدرتی دارد هیچ کاری نکنید. بدترین کار در چنین بازاری اضافه کردن به سبد دارایی است. بنابراین زمانی که بازار سرمایه در حال رشد است چه کاری انجام می‌دهید؟ مطلقاً هیچ کار.

بورس

وقتی بازار در حال رشد است برای تغییر آماده شوید

وقتی بازارها در حال رشد هستند می‌توانید خودتان را برای تغییر روند آماده کنید. برخی از سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه یک استراتژی میان‌مدت دارند. این افراد هنگام صعود قیمت‌ها چه کاری می‌توانند انجام دهند؟ فروش بخشی از دارایی‌ها در بازار صعودی می‌تواند پاسخ مناسبی به این سوال باشد. اگر برنامه‌ای بلندمدت در بازار سرمایه ندارید، می‌توانید بخشی از دارایی‌هایتان را بفروشید. این تغییر زمانی باید اتفاق بیفتد که قیمت‌ها به اوج خود رسیده باشند. در این زمان اکثر مردم به بازار خوش‌بین هستند، این همان وقتی است که شما باید بخشی از سهام خودتان را به فروش برسانید.

بورس

تنوع سبد در آغاز رشد بازار

روزهای منفی هرگز دوام ندارند، همان‌گونه که روزهای سبز بازار مداوم نیستند. سرمایه‌گذاران موفق در روزهای منفی همیشه روند بازار را زیر نظر دارند و با آغاز رشد بازار سعی می‌کنند خریدهای خودشان را انجام دهند. پس اگر نگاهی کوتاه‌مدت یا میان‌مدت به بازار دارید، بهتر است هنگام تغییر روند بازار خریدهای خودتان را کامل کنید. وقتی بازار در حال بالا رفتن است سعی کنید سبد سرمایه‌گذاریتان را متنوع کنید. بازار منفی می‌تواند فرصت خوبی باشد تا سهام‌هایی با قیمت مناسب پیدا کنید و خودتان را آماده روزهای خوب کنید.

بورس

زمانی که بازار نزولی است

وقتی بازارها در حال سقوط هستند هیچ کاری نکنید

درست است، همان توصیه «هیچ کاری نکنید» در بازار متزلزل هم می‌تواند صادق باشد. شما به عنوان سرمایه‌گذار باید بدانید شرایط بازار امروز هرچه باشد تغییر خواهد کرد. این اصل یکی از معدود ضمانت‌های قوی بازار سرمایه است. پس اگر در بازار منفی نیز به فکر تغییر سبد دارایی خود هستید، بدانید در نهایت پشیمان خواهید شد.

شما به عنوان سرمایه‌گذار باید بدانید با فروکش کردن التهاب در بازار می‌توانید از روزهای نزولی بازار استفاده کنید و سبد دارایی خودتان را با سهم‌های خوب و ارزان متنوع کنید.

رشد بورس

چه زمانی باید پول‌تان را از بازار خارج کنید؟

وقتی بازار ریزش شدید دارد و فشار فروش سهامداران بیش از حد است، تنها راه این است که استراتژی خود را تغییر دهید و سرمایه‌تان را از بازار خارج کنید. شما می‌توانید در روزهایی که بازار ریزش شدید دارد پول‌تان را در بازارهای دیگری سرمایه‌گذاری کنید. البته این می‌تواند یک برنامه کوتاه‌مدت باشد زیرا قرار نیست روزهای سرخ بازار همیشه استمرار پیدا کند.

بورس

وقتی بازار نزولی است خرید عمده انجام ندهید

هنگامی که بازار روندی نزولی به خودش گرفته بهتر است خرید عمده انجام ندهید. بهترین کار این است که خریدهای خودتان را به صورت مقطعی و به شکل مرحله به مرحله تکمیل کنید. با این کار در سرمایه‌گذاری خود تعادل برقرار می‌کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها