کد خبر: 512385
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۹ ۰۸:۳۹:۲۱
| |

مطالعات اخیر محققان نشان داد:

کاهش 50 درصدی خطر حمله قلبی و سکته مغزی با درمان ترکیبی

مطالعات اخیر محققان دانشگاه مک‌مستر کانادا نشان می‌دهد درمان ترکیبی شامل آسپرین، استاتین و حداقل دو داری کاهش‌دهنده فشار خون با دز ثابت می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی عروقی را به میزان 50 درصد کاهش دهد.

کاهش 50 درصدی خطر حمله قلبی و سکته مغزی با درمان ترکیبی
کد خبر: 512385
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۹ ۰۸:۳۹:۲۱

اعتمادآنلاین| بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیماری‌های قلبی عروقی کشنده (CVD) مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان هستند؛ بنابراین محققان به دنبال روش هایی برای کاهش مرگ و میر و آسیب‌های ناشی از این عارضه هستند.


مطالعات جدید محققان دانشگاه مک‌مستر نشان می‌دهد درمان ترکیبی برای بیماری‌های قلبی عروقی بسیار موثر هستند، درمان ترکیبی مورد مطالعه در این روش شامل آسپرین، استاتین و حداقل دو داری کاهش‌دهنده فشار خون با دز ثابت است.


درمان‌های ترکیبی با دز ثابت (FDC) روی بیش از 18 هزار بیمار مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان می‌دهد درمان‌های ترکیبی که شامل آسپرین می‌شوند، احتمال حمله قلبی را 53 درصد، سکته مغزی را 51 درصد و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را 49 درصد کاهش می‌دهند.


نتایج این مطالعه بسیار مورد توجه متخصصان و محققان قلب و عروق قرار گرفته است. در این گزارش آمده است که سالانه بیش از 19 میلیون نفر بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) جان خود را از دست می‌دهند و تقریبا دو برابر این آمار، به سکته مغزی یا حمله قلبی مبتلا می‌شوند. حدود 80 درصد از مبتلایان به CVD بدون هیچ سابقه قبلی هستند.

بیماری‌های قلبی عروقی (CVDs) چیست؟


بیماری‌های قلبی عروقی به مجموعه‌ای از اختلالات قلب و رگ‌های خونی گفته می‌شود که شامل موارد زیر هستند:


-بیماری عروق کرونر قلب که مربوط به عروق تغذیه‌کننده ماهیچه‌های قلب است.
-بیماری عروق مغزی که مربوط به عروق تغذیه‌کننده مغز است.
-بیماری سرخرگ محیطی که مربوط به عروق تغذیه‌کننده دست و پا است.
-بیماری رماتیسم قلبی که به دلیل آسیب به عضلات و دریچه‌های قلب و ناشی از تب روماتیسمی است. باکتری استرپتوکوک عامل این بیماری است.
-نقص مادرزادی قلبی که به دلیل مشکل ساختاری قلب از بدو تولد است.
-ترومبوز وریدی عمیق و آمبولی ریوی که ناشی از لخته‌شدن خون در رگ‌های پا است که می‌تواند به سمت قلب و ریه حرکت کند.
-حمله قلبی و سکته مغزی که معمولا یک مشکل حاد و ناشی از تشکیل لخته و اختلال در جریان خون قلب و مغز هستند. مهمترین عامل بروز این مشکلات تجمع چربی در دیواره رگ‌های خونی است.

شایع‌ترین علائم بیماری قلبی عروقی کدامند؟


معمولا بیماری‌های قلبی عروقی در مراحل اولیه بدون علامت هستند و حمله قلبی و سکته مغزی جزو اولین علائم هشدار دهنده محسوب می‌شود. درد قفسه سینه، بازو،‌ شانه چپ،‌ آرنج، فک و پشت از جمله مهمترین و شایع‌ترین علائم این عارضه هستند. عرق سرد، تنگی نفس،‌ حالت تهوع و استفراغ و ‌رنگ پریدگی نیز در این بیماران دیده می‌شود. تنگی نفس،‌حالت تهوع، استفراغ و درد کمر و فک در زنان شایع‌تر است.


شایع‌ترین علائم سکته مغزی ضعف ناگهانی صورت، دست، پا یا یک طرف بدن است. مشکل در تکلم، عدم تعادل و هماهنگی هنگام راه‌رفتن، سرگیجه، ‌اختلال در بینایی،‌ سردرد شدید و غش از دیگر علائم این عارضه هستند.

این مطالعه تحقیقاتی که در آن بیش از 13 کشور شرکت داشته‌اند در نشریه The Lancet منتشر شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها