کد خبر: 512393
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۹ ۰۹:۱۴:۳۱
| |

معاون محیط زیست آذربایجان غربی:

حجم آب دریاچه ارومیه 40 درصد کاهش یافته است

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به پارسال که نزریک به پنج میلیارد متر مکعب ارزیابی شده بود هم اینک 40 درصد کاهش یافته است.

حجم آب دریاچه ارومیه 40 درصد کاهش یافته است
کد خبر: 512393
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۹ ۰۹:۱۴:۳۱

اعتمادآنلاین| حجت جباری افزود: سطح تراز دریاچه ارومیه هم اکنون یکهزار و 270 متر و 74 سانتی متر از سطح آبهای آزاد است که 100 سانتی متر نسبت به پارسال کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به اینکه وسعت دریاچه ارومیه نیز از سه هزار و 607 کیلومتر در سال گذشته به 2 هزار و 273 کیلومتر رسیده است، گفت: وسعت دریاچه یکهزار و 334 کیلومتر کاهش یافته است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اضافه کرد: امسال به دلیل کاهش بارشها و روان آبها، تامین حق آبه دریاچه ارومیه با مشکل مواجه شده هرچند که محیط زیست مکاتبات لازم را انجام داده است ولی تاکنون رهاسازی حق آبه این دریاچه مقدور نشده است.

وی اضافه کرد: میزان بارندگی نسبت به بلند مدت 18 درصد و سال گذشته 22 درصد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کاهش دارد که حیات دریاچه را به مخاطره انداخته است.

جباری گفت: به رغم کاهش بارشها، کشاورزان و بهره برداران حوضه دریاچه ارومیه همچنان در حال مصرف بی رویه آب بوده و کاهشی در این زمینه رخ نداده است.

به گزارش ایرنا میزان بارش‌ها در استان از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر سال گذشته) تاکنون 279.8 میلی‌متر ثبت شده درحالی‌ که میزان بارش در مدت مشابه سال گذشته آن حدود 381.4 میلی‌متر بود.

این کاهش در حوضه زاب 30 درصد، حوضه دریاچه ارومیه 25 درصد و حوضه ارس 28 درصد است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها