کد خبر: 512454
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۹ ۱۳:۵۱:۰۳
| |

عضو اتاق بازرگانی تهران هشدار داد:

گاز هلیوم ایران در جیب قطر!

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید نپرداختن ایران به ظرفیت برداشت و استفاده از گاز هلیوم، یک فرصت ملی را به تهدید تبدیل کرده است.

گاز هلیوم ایران در جیب قطر!
کد خبر: 512454
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۹ ۱۳:۵۱:۰۳

اعتمادآنلاین| مهرداد عباد در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: گاز هلیوم در ایران به عنوان یک سرمایه ملی رسما فراموش شده است. این گاز در سال 1868 از سوی فرانسوی‌ها کشف شد و از سال 1903 به عنوان یک منبع بزرگ در جهان مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه ذخایر مشترک هلیوم ایران و قطر، بین 25 تا 40 درصد از ذخایر هلیوم جهان به شمار می‌رود، توضیح داد: با وجود آنکه برداشت این گاز از 120 سال پیش در جهان کلید خورده، اما همچنان شرایط برداشت آن در ایران فراهم نشده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اهمیت هلیوم در صنایع و خدمات مختلف، گفت: این گاز از دستگاه‌های ام آر بیمارستانی گرفته تا در صنایع نفت گاز و پتروشیمی، کارایی فراوانی دارد و ما با وجود آنکه ذخیره غنی از این محصول داریم اما در طول سال مقادیر زیادی از آن را وارد می‌کنیم.

مهرداد عباد در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: گاز هلیوم در ایران به عنوان یک سرمایه ملی رسما فراموش شده است. این گاز در سال 1868 از سوی فرانسوی‌ها کشف شد و از سال 1903 به عنوان یک منبع بزرگ در جهان مورد بهره برداری قرار گرفت.

عباد با اشاره به تاسیس چند کارخانه استخراج هلیوم در قطر در سه سال گذشته، اظهار کرد: با توجه به اینکه ذخایر هلیوم ایران و قطر مشترک است، نبود اقدامات لازم از سوی ایران باعث شده، طرف قطری با خیال راحت این محصول را استخراج کند و به فروش برساند.

به گفته وی، هرچند ایران در حوزه دانش عملی استخراج هلیوم هنوز پیشرفت قابل توجهی نکرده اما اما می‌توان انتظار داشت که با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و متخصصان که چند سال قبل اقداماتی را انجام دادند اما به دلیل تحریم‌ها ناکام ماند، در این حوزه اقدامات اساسی آغاز شود تا لااقل در میادین مشترک، ایران نیز همپای قطر از هلیوم موجود استفاده کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها