نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی:

عدم واردات لوازم خانگی باعث افزایش قاچاق شد/ وفور سامسونگ و ال جی با وجود ممنوعیت در واردات/ 80 درصد لوازم خانگی ریز خارجی هستند

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اظهار داشت: 4 سال است که در مورد کالاهای درشت لوازم خانگی واردات نداریم شرکت‌های کره‌ای هم ایران را ترک کرده و دیگر داخل ایران تولید نمی‌کنند. ما نمی‌توانیم با یک نوع کالا تمام سلایق مردم را پوشش دهیم. بنابراین نتیجه این کار آن شد که همان کالاهای خارجی که واردات آنها ممنوع شده بود به صورت قاچاق وارد کشور شدند.

عدم واردات لوازم خانگی باعث افزایش قاچاق شد/ وفور سامسونگ و ال جی با وجود ممنوعیت در واردات/ 80 درصد لوازم خانگی ریز خارجی هستند
کد خبر: 512510
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۰ ۰۹:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدحسین اسلامیان در مورد ممنوعیت واردات لوازم خانگی در سند راهبردی صنعت لوازم خانگی اظهار کرد: 4 سال است که در مورد کالاهای درشت لوازم خانگی واردات نداریم شرکت‌های کره‌ای هم ایران را ترک کرده و دیگر داخل ایران تولید نمی‌کنند. ما نمی‌توانیم با یک نوع کالا تمام سلایق مردم را پوشش دهیم. بنابراین نتیجه این کار آن شد که همان کالاهای خارجی که واردات آنها ممنوع شده بود به صورت قاچاق وارد کشور شدند.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: مگر در این 4 سال که واردات کالاهای درشت لوازم خانگی خارجی ممنوع بود کالاهای کره‌ای در بازار موجود نبودند؟ سامسونگ و ال جی واردات آنها ممنوع شد به وفور در بازار دیده می‌شود. اگر این ممنوعیت تا 4 یا 8 سال دیگر ادامه داشته باشد و جایگزینی هم برای آن به وجود نیاوریم یعنی نتوانیم سطح کیفی و کمی محصولات خود را به قدر آن محصول خارجی بالا ببریم، قطعا همین کالاها در 4 سال آینده به صورت قاچاق وارد خواهد شد.

وی افزود: در یک بخشی خود کشور تولید دارد و می‌تواند نیاز داخل کشور را تامین کند همچنین به کیفیت و کمیت کافی رسیده است قبول داریم که مشابه آن کالا یا ضعیف تر از آن وارد نشود اما در مورد کالای لوازم خانگی ریز 80 درصد کالاهایی که در بازار موجود هستند، وارداتی هستند. بخش زیادی را به هر دلیلی مانند نبود زیرساخت یا کمبود توان تولید نکرده‌ایم. برخی از کالاها را حتی با کیفیت کمتر هم تولید نمی‌کنیم، تولید همه کالاها در هیچ کجای دنیا مقرون به صرفه نیست.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ادامه داد: پیشرفته‌ترین کشور های دنیا که تولیدی هم هستند این طور کار نمی‌کنند که همه نیاز داخل را بخواهند از تولید کشور خود تامین کنند این اصلاً توجیه ندارد برای مثال در مورد پنل تلویزیون دو یا سه کشور در دنیا آن را تولید می‌کنند. خیلی از کشور ها قابلیت تولید پنل را دارند اما تولید برایشان مقرون به صرفه نیست و بنابراین آن را وارد می‌کنند.

وی همچنین تصریح کرد: اگر ما کالایی داریم که مشابه کالای خارجی است وارد نشود تا از کالای داخلی هم حمایت شود اما در مورد بعضی از اقلام اصلاً تولید داخل نداریم در این مورد اگر جلوی واردات قانونی گرفته شود قاچاق افزایش می‌یابد. نمی توان مردم را مجبور کرد که به زور کالای باکیفیت ایرانی بخرند یا اگر نبود نیاز خود را حذف کنند. این نیاز را قاچاق برطرف خواهد کرد.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با انتقاد از ایجاد شرایط انحصاری در بازار گفت: هرنوع انحصاری در نهایت منجر به کم شدن تعداد تولید، کاهش کیفیت و افزایش قیمت خواهد شد کما این که شاهد این موضوع در صنعت خودرو بوده‌ایم. شاهد بودیم که چگونه به جایی رسیدیم مجبور شدیم که کالاهای بسیار بی‌کیفیت را به بالاترین قیمت بخریم.

وی همچنین اضافه کرد: توصیه من این است که اگر قرار است برای صنعت لوازم خانگی تصمیمی گرفته شود حتما یک طرف تصمیم گیری توزیع کنندگان لوازم خانگی باشند چرا که یکی از مهمترین بخش ها در این صنعت بخش توزیع است. مشکلات سطح بازار و ذائقه مردم را هیچ کسی بهتر از توزیع‌کنندگان نمی‌شناسد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها