سازمان جهانی هواشناسی:

تغییرات اقلیمی بلایای طبیعی را پنج برابر کرده است

تازه‌ترین گزارش سازمان جهانی هواشناسی درباره اثرات بلایای طبیعی در جهان مرتبط با تغییرات آب و هوایی گویای آن است که طی 50 سال گذشته، میزان بلایا و حوادث طبیعی مرتبط با تغییرات اقلیمی در جهان، پنج برابر شده است.

تغییرات اقلیمی بلایای طبیعی را پنج برابر کرده است
کد خبر: 512618
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۱ ۰۹:۲۷:۳۶

اعتمادآنلاین| بر اساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی، در نیم قرن گذشته، بیش از 11 هزار حادثه و بلایای طبیعی ناشی از تغییرات آب و هوایی گزارش شده است که در اثر آن، بیش از دو میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش ایرنا از رادیو فرانسه، در این گزارش، با تاکید بر افزایش خسارت‌های مادی و اقتصادی ناشی از حوادث و بلایای طبیعی مرتبط با تغییرات آب و هوایی، هیدرولوژیکی و اقلیمی، در عین حال آمده است: سیستم‌های هشدار زودهنگام منجر به کاهش میزان مرگ و میرها شده است.

بر اساس اطلس سازمان جهانی هواشناسی، که آمار مربوط به مرگ و میر و خسارت‌های اقتصادی ناشی از بلایا و حوادث طبیعی در فاصله سال‌های 1970 تا 2019 را دربرمی‌گیرد، خسارات اقتصادی ناشی از این حوادث بالغ بر سه هزار و 640 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

به این ترتیب در طول 50 سال اخیر، به طور متوسط، روزانه شاهد یک حادثه مرتبط با تغییرات آب و هوایی، هیدرولوژیکی و اقلیمی بوده‌ایم. همچنین، بر اساس همین گزارش، به طور متوسط،‌ روزانه 115 نفر جان باخته و میزان خسارات بالغ بر 202 میلیون دلار در هر روز ارزیابی شده است.

این گزارش می‌افزاید: بیش از 91 درصد مرگ و میرهای مرتبط با حوادث و بلایای طبیعی در کشورهای در حال توسعه رخ داده است.

خشکسالی، یکی از مهمترین عوامل مرگ و میرها در 50 سال اخیر بوده است، به عبارتی 650 هزار نفر، در این پنج دهه، بر اثر بروز خشکسالی جان خود را از دست دادند. بر اساس آمار اطلس سازمان جهانی هواشناسی، در پنج دهه اخیر، بیش از 577 هزار نفر بر اثر وزش توفان‌های شدید، نزدیک به 59 هزار نفر بر اثر بروز سیل و نزدیک به 56 هزار نفر بر اثر افزایش شدید دمای هوا جان باخته‌اند.

به رغم آنکه طی 50 سال اخیر، بنا بر گزارش سازمان جهانی هواشناسی، میزان بلایا وحوادث طبیعی در سراسر جهان پنج برابر شده است، اما آمارهای ارائه شده از سوی این نهاد جهانی حاکی از آن است که میزان مرگ و میرهای مرتبط با بلایای طبیعی با کاهش روبرو بوده است به گونه‌ای که در سال 1970، بیش از 50 هزار نفر در جهان بر اثر بلایای طبیعی جان خود را از دست دادند اما چهار دهه بعد، در سال 2010، میزان مرگ و میرها به کمتر از 20 هزار نفر در سراسر جهان رسیده است.

دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی در بیانیه خود، با اشاره به کاهش میزان مرگ و میرها به رغم افزایش بلایای طبیعی، تاکید کرد: ما در شرایط کنونی به خوبی و بهتر از همیشه برای حفاظت از جان‌ انسان‌ها مجهز شده‌ایم.

سازمان جهانی هواشناسی که وجود سیستم های هشدار زودهنگام را عاملی در جهت کاستن از شمار مرگ و میرهای ناشی از بلایای طبیعی عنوان می‌کند، در عین حال یادآور شد: هنوز راه زیادی باقی مانده است زیرا نیمی از 193 کشور عضو این نهاد جهانی به سیستم هشداردهنده زودهنگام مجهز نشده‌اند.

مامی میزوتوری، رئیس اداره کاهش خطرات جوی در سازمان ملل متحد نیز با اشاره به این گزارش، تصریح کرد: سیستم‌های هشدار زودهنگام می‌توانند جان‌های بیشتری را که در معرض خطرات ناشی از حوادث و بلایای طبیعی قرار دارند، نجات دهند.

به گفته این مقام سازمان ملل متحد، شمار افرادی که در معرض خطرات ناشی از بلایای طبیعی قرار دارند، به دلیل افزایش جمعیت در مناطق پرخطر و افزایش بیشتر پدیده‌ها و بلایای طبیعی در حال افزایش است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها