60 روز تا تحقق وعده عرضه اولیه سرخابی‌ها/ وزارت اقتصاد دست وزارت ورزش را می‌گیرد؟

کار سختی در پیش نیست، فقط یک هماهنگی بین وزارت ورزش و وزارت اقتصاد نیاز است و طی یک تا دو ماه آینده این اتفاق رخ می‌دهد؛ این آخرین وعده مربوط به آغاز واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی است که از سوی وزیر ورزش بیان شد.

60 روز تا تحقق وعده عرضه اولیه سرخابی‌ها/ وزارت اقتصاد دست وزارت ورزش را می‌گیرد؟
کد خبر: 513461
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۸ ۰۸:۲۱:۳۴

اعتمادآنلاین| پس از نظر مثبت سید ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رییس جمهور ایران مبنی بر واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، در دیدار با جمعی از ورزشکاران و پیشکسوتان رشته‌ های ورزشی که می توان آن را به عنوان خط مشی دولت در این رابطه تلقی کرد، حال اما حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان در جدیدترین اظهاراتش اعلام کرد که واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی نهایتا تا 60 روز آینده کلید می خورد.

رییس جمهوری چه گفت؟

به گزارش ایسنا، رییسی، آن زمان تأکید کرد که موضوع خصوصی‌ سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را در دولت مردمی با جدیت پیگیری خواهد کرد تا نگرانی‌های مدیران و پیشکسوتان و هواداران این دو تیم، برطرف شود.

تا 60 روز آینده؛ اولین وعده سجادی در رابطه با واگذاری استقلال و پرسپولیس

به تازگی نیز وزیر ورزش و جوانان در رابطه با خصوصی سازی دو باشگاه فوتبال استقلال و پرسپولیس و اینکه وزارت ورزش و جوانان تحت مدیریت یک مجمع در حال مدیریت دو باشگاه فوتبال در سطح لیگ برتر است و این رویه یک تخلف به شمار می‌رود، اظهار کرد: مقدمات کار در دوره مدیریت قبلی وزارت ورزش و جوانان طی شده است و در حال حاضر دو باشگاه آماده واگذاری هستند.

وی ادامه داد: اصولا در تمامی کشورها، باشگاه ها معمولا مردمی هستند و دولت‌ها کمتر در اینگونه موارد دخالت می‌کنند و سیاست نیز بر واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی است و به شما قول می‌دهم فقط یک هماهنگی بین وزارت ورزش و جوانان و وزارت امور اقتصادی و دارایی است که باید انجام شود و بیشتر زحمت‌ها کشیده شده است و با هماهنگی می‌تواند در زمان بسیار کوتاه این اتفاق رخ دهد.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به موافقت رییس‌جمهوری مبنی بر واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی، بیان کرد: کار سختی در پیش نیست، طی یک تا دو ماه آینده این اتفاق رخ می‌دهد و به تدریج پیش می‌رود و بخشی از سهام را می‌توان به مردم واگذار کرد. پاس گل را به ما داده‌اند و ما فقط باید گل بزنیم.

چه بر خصوصی سازی گذشته است؟

25 آذرماه سال 1397 بود که مسعود سلطانی فر- وزیر سابق ورزش و جوانان اعلام کرد که پیشنهاد این وزارتخانه مبنی بر واگذاری دو شرکت استقلال و پرسپولیس که به تایید رییس جمهور رسیده بود، بعد از طی کردن مراحل کارشناسی در کمیسیون اقتصادی در هیات دولت به تصویب رسید و با توجه به این مصوبه هیات وزیران، سازمان خصوصی‌سازی وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی تمامی مراحل ارزیابی، قیمت‌گذاری، تعیین شرایط و نحوه واگذاری به متقاضیان را بر عهده خواهد داشت.

با این وجود در روزهای پایانی سال 97 سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد این دو باشگاه توسط کارشناسان قیمت‌گذاری شده و قرار است در اولین فرصت در سال 1398 جلسه هیأت واگذاری برگزار و این قیمت در این جلسه تأیید یا رد شود. در این رابطه رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی نیز عنوان کرد که مقدمات واگذاری این دو باشگاه هنوز فراهم نشده است و مشغول آماده‌سازی این دو باشگاه برای واگذاری هستیم و در نهایت 11 شهریورماه سال 98 وزیر ورزش و جوانان با اشاره به برگزاری نشست تخصصی با کمیسیون اصل 44 درباره واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، تاکید کرد که با توجه به فراهم نبودن شرایط و تفاهم با مجلس و نهادهای نظارتی، این واگذاری حداکثر تا پایان سال 98 به تعویق افتاده است.

ورود سهام سرخابی ها به بازار سرمایه اما تا پایان سال 98 نیز محقق نشد و مسئولان امر از عرضه اولیه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان نیمه نخست سال 99 خبر دادند، اما نه تنها نیمه نخست بلکه در نیمه دوم سال گذشته نیز، وعده‌های داده شده محقق نشد. وعده واگذاری دو باشگاه به بخش خصوصی اما به همین‌جا ختم نشد و مجددا چند مرتبه از سوی مسوولان وزارت ورزش و جوانان اعلام شد که نهایتا تا قبل از پایان دولت دوازدهم، دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خصوصی خواهند شد.

اواخر دی ماه سال گذشته بود که وزیر سابق ورزش و جوانان اعلام کرد افزایش سرمایه دو باشگاه مدنظر قرار گرفته است و باید بدانیم که سرمایه یکی از این باشگاه‌ها، یک و دیگری 10 میلیون تومان بود، اما هم اکنون سرمایه یک باشگاه به 701 میلیارد و سرمایه دیگری به 710 میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین تمامی گزارشات مالی و حسابرسی ها به صورت دقیق از سوی سازمان مستقل حسابرسی ایران مدنظر قرار گرفته است و سایر گزارش ها تا دوهفته آینده بررسی می شود و منتظر تصمیم شورای پذیرش در این رابطه خواهیم بود.

سوم خردادماه سال جاری، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که فرآیند خصوصی سازی در بودجه 1398 دیده و اقداماتی آغاز و در شهریور آن سال اعلام شد که با توجه به وضعیت دو باشگاه امکان خصوصی سازی در آن مقطع وجود ندارد و از مهرماه سال 1398 اقدامات بسیار زیادی انجام شد تا شرایط ورود این دو باشگاه به بازار سرمایه فراهم شود و برای شفاف سازی حساب های آن ها، به مدت چند سال حسابرسی صورت گرفت و شرایط سود زیان ها، بدهی های گذشته مشخص و افزایش سرمایه پیدا کردند و 2 ورزشگاه به استقلال و 2 ورزشگاه به پرسپولیس تعلق گرفت و برندهای آن ها ارزش گذاری شد و مجموع اقدامات صورت گرفته آن ها را آماده ورود به بازار سرمایه کرده است.

وی با اشاره به اینکه مصوبه هیات عالی خصوصی سازی اخذ شده است، عنوان کرد که در عین حال مصوبه شورای عالی بورس گرفته شد و امروز در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار دارند و در مرحله پایانی قرار داشته و این احتمال وجود دارد که توسط سازمان خصوصی سازی واگذاری انجام شود، اقدامی که دو باشگاه و وزارت ورزش و جوانان باید انجام می دادند صورت گرفته و بر اساس فرایند اداری در بازار پایه فرابورس واگذار خواهند شد.

همزمان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان، در مورد وضعیت نامشخص خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس تصریح کرد، چیزی که بر عهده وزارت ورزش بوده تماما انجام شده است و سازمان خصوصی‌سازی سه ماه زمان برد تا مصوبه اعلام کند و فعلا هم منتظر هستیم این دو باشگاه، چه زمانی وارد بازار پایه می شوند.

آخرین بار از سوی مسئولان ذی ربط در رابطه با زمان تقریبی برای عرضه اولیه سهام استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه اعلام شد که این موضوع در اختیار هیأت پذیرش فرابورس است و ظرف دو یا سه هفته دیگر قطعا جلسه را برگزار می‌کنند و در خصوص پذیرش آن ها تصمیم می‌گیرند که متعاقبا عرضه اولیه بر اساس اعلام فرابورس صورت خواهد گرفت. این اظهارات در حالی از سوی معاون سازمان خصوصی سازی در اواخر دی‌ماه سال گذشته مطرح شد که از آن زمان تاکنون حدود هفت ماه می‌گذرد اما در این رابطه تصمیمی گرفته و اطلاع رسانی نشده است.

هم‌چنین 29 اردیبهشت ماه سال جاری بود که فرهاد دژپسند، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی درباره بررسی موضوع واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی بیان کرد که واگذاری این دو باشگاه ملازماتی دارد و باید برای ارائه در بازار بورس استانداردهای مورد نظر بورس را به دست بیاورد و یک فرایند طولانی برای تطبیق شرایط آن با نیازمندی‌های بازار سرمایه وجود دارد و اکنون این موضوع مراحل پایانی خود را طی می‌کند، از سوی دیگر باید درباره واگذاری باشگاه‌های بزرگ ورزشی مانند استقلال و پرسپولیس تمام جوانب سنجیده شود و این موضوع مراحل آخر خود را طی می‌کند.

کار ناتمام دولت دوازدهم در دولت سیزدهم انجام می شود؟

علی‌رغم وعده و وعیدهای پر شمار مبنی بر واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی در نهایت اما دولت دوازدهم به پایان رسید و این اتفاق رخ نداد و اکنون باید منتظر ماند و دید سرنوشت واگذاری سرخابی‌های پایتخت با روی کار آمدن دولت جدید چه خواهد شد و آیا اولین وعده وزیر جدید ورزش و جوانان در این رابطه محقق خواهد شد یا کماکان شاهد تعویق در واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی و عرضه اولیه آن ها در فرابورس خواهیم بود؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها