کد خبر: 513777
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۱۶:۴۰:۰۰
| |

مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

رئیس دستگاه قضا دنبال بازگشت آبرومند زندانیان به جامعه است/ اقدامات اخیر رئیس دستگاه قضا به ارتقای جایگاه دستگاه قضایی منجر شده و اعتماد عمومی نسبت به قوه قضائیه را به همراه دارد/ بازدید سرزده رئیس دستگاه قضا از زندان‌ها در جامعه امیدآفرین است/ حتماً باید

مجید انصاری با اشاره به بازدید سه ساعته رئیس قوه قضائیه از ندامتگاه دماوند که صبح روز جمعه در قالب چهارمین بازدید غلامحسین محسنی‌اژه‌ای از زندان‌های کشور در هفتاد و یکمین روز مسئولیت ریاست دستگاه قضا صورت گرفت، گفت: بازدید سرزده رئیس دستگاه قضا از زندان‌ها در جامعه امیدآفرین است.

رئیس دستگاه قضا دنبال بازگشت آبرومند زندانیان به جامعه است/ اقدامات اخیر رئیس دستگاه قضا به ارتقای جایگاه دستگاه قضایی منجر شده و اعتماد عمومی نسبت به قوه قضائیه را به همراه دارد/ بازدید سرزده رئیس دستگاه قضا از زندان‌ها در جامعه امیدآفرین است/ حتماً باید
کد خبر: 513777
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۰ ۱۶:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مجید انصاری در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، با اشاره به بازدید سه ساعته رئیس قوه قضائیه از ندامتگاه دماوند که صبح روز جمعه در قالب چهارمین بازدید غلامحسین محسنی‌اژه‌ای از زندان‌های کشور در هفتاد و یکمین روز مسئولیت ریاست دستگاه قضا صورت گرفت، گفت: بازدید سرزده رئیس دستگاه قضا از زندان‌ها در جامعه امیدآفرین است.

رئیس دستگاه قضا دنبال بازگشت آبرومند زندانیان به جامعه است


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بخشی از صحبت‌های رئیس دستگاه قضا با تأکید بر اینکه «زندان باید به معنی واقعی نه بازداشتگاه که محل باز اجتماعی شدن فرد و بازگشت گاه به جامعه باشد» تصریح کرد: این تأکید رئیس قوه قضائیه در راستای بازسازی و بازگشت آبرومندانه زندانیان به جامعه است.

تغییرمعنای بازداشتگاه به بازگشتگاه، از محور‌های مهم رویکرد اصلاحی رئیس دستگاه قضا

انصاری با اشاره به اینکه تأکید رئیس دستگاه قضا برافزایش دامنه اشتغال‌زایی زندانیان را یکی از مسائل زیربنایی و تحولی در راستای حل مشکلات پیرامون زندانیان و ندامتگاه‌ها برشمرد و اضافه کرد: تأکید حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای بر تغییر معنای بازداشتگاه به بازگشت گاه، تبدیل ندامتگاه‌ها به محل باز اجتماعی شدن افراد یکی از تحولات راهبردی در مسیر تحول و تعالی رئیس قوه قضائیه است.

افزایش دامنه اشتغال‌زایی در زندان‌ها، رویکرد مثبت رئیس قوه قضائیه


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیکاری را یکی از ریشه‌های اصلی جرم در کشور برشمرد و افزود: مسئولان و برنامه‌ریزان نظام، زمینه اشتغال آبرومند متناسب با حرفه و تخصص اقشار مختلف جامعه را فراهم کنند، اشتغال‌زایی یکی از راه‌های مهم پیشگیری از وقوع جرم است، افزایش اشتغال‌زایی در زندان‌ها رویکردی مثبت است، سازمان زندان‌ها در این رابطه جدیت زیادی به خرج دهد.

عضو مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: بنده زمانی که درگذشته رئیس سازمان زندان‌ها بودم، این موضوع اشتغال زندانیان بیرون از زندان را مطرح کردم، برخی افراد با ذکر دلایلی نسبت به آن موضع گرفتند و بنده در نامه‌ای خدمت امام راحل این موضوع را مطرح کردم. امام خمینی (ره) نیز از این طرح استقبال کردند و در استان‌های تهران، اصفهان، گیلان و... این برنامه اشتغال زندانیان در حوزه‌های راه‌سازی، پل‌سازی و... اجرا شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اشتغال زندانیان در دوران دفاع مقدس اضافه کرد: زندانیان در این دوران در کارگاه‌های مختلف البسه مورد نیاز رزمندگان اسلام را تولید و در اختیار نهاد‌های ذیربط جهت توزیع بین رزمندگان می‌گذاشتند، بخشی از دستمزد زندانیان به حساب خانواده آنها و بخشی هم در حساب خود زندانی واریز می‌شد، درصدی از حقوق زندانیان هم در حسابی ذخیره می‌شد تا فرد زندانی پس از طی دوران محکومیت خود، بازگشت آبرومندی به جامعه داشته باشد.

نقش مهم بخش خصوصی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و ستاد فرمان امام در اشتغال زندانیان

او تعامل نهاد‌هایی مانند بخش خصوصی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و ستاد فرمان امام با سازمان زندان‌ها را در راستای توسعه دامنه اشتغال‌زایی در زندان‌ها مهم و تأثیرگذار برشمرد و تصریح کرد: این نهاد‌ها می‌توانند با ایجاد مشاغل مولد در چارچوب قانونی خاص در این راستا نقش‌آفرینی کنند.

انصاری با اشاره به بخشی از صحبت‌های رئیس دستگاه قضا در جریان بازدید سه ساعته رئیس قوه قضائیه از ندامتگاه دماوند که گفته بود «من دلم می‌سوزد از اینکه می‌بینم یک فرد در میانسالی و جوانی 14 بار به زندان آمده است؛ لازم است برای همه این افراد برنامه‌ریزی شود تا هم خود آنها اصلاح شوند و هم شرایطی فراهم شود که دیگر به زندان برنگردند» این نگاه محسنی‌اژه‌ای را از دغدغه‌های مهم رئیس دستگاه قضا در مسیر تحول و تعالی این قوه برشمرد و افزود: «این رویکرد رئیس دستگاه قضا مهم، مؤثر و مثبت است. نقش استانداری‌ها در این رابطه در کنار دستگاه‌های اجرایی نباید فراموش شود.»

او تصریح کرد: حتماً باید تفکیک زندانی‌ها صورت بگیرد، متأسفانه تفکیک زندانی‌ها درست انجام نمی‌شود و به‌طور مثال یک زندانی با جرم سبک در کنار محکومین با جرائم سنگین دوره محکومیت خود را سپری می‌کنند که مقدمه خلق جرائم دیگر در جامعه با بازگشت این افراد به بطن جامعه است و می‌بینیم که یک جوان و فرد میانسال نزدیک به 14 و حتی 20 بار سابقه زندانی دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام انگشت اصلاحی رئیس دستگاه قضا روی رابطه قوه قضائیه با ضابطین را یک رویکرد اصلاحی در مسیر تحول و تعالی این قوه دانست و اضافه کرد: این اقدام از سوی قوه قضائیه جای تقدیر و تشکر دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها