کد خبر: 513919
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۳ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

راه سخت نجیب میقاتی برای نجات اقتصاد لبنان

بالاخره بعد از 13 ماه کش‌وقوس نجیب میقاتی موفق شد دستورالعمل تشکیل کابینه را از دست ژنرال میشل عون رئیس‌جمهور این کشور بگیرد و گام بزرگی به سمت استقرار سیاسی در کشور بردارد.

راه سخت نجیب میقاتی برای نجات اقتصاد لبنان
کد خبر: 513919
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۳ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- بالاخره بعد از 13 ماه کش‌وقوس نجیب میقاتی موفق شد دستورالعمل تشکیل کابینه را از دست ژنرال میشل عون رئیس‌جمهور این کشور بگیرد و گام بزرگی به سمت استقرار سیاسی در کشور بردارد.

نخست‌وزیر لبنان که در فهرست ثروتمندان این کشور همواره در رأس و شاید ثروتمند‌‌ترین افراد به شمار می‌رود گرچه چالش عبور از رأی اعتماد پارلمان را با موفقیت از سر گذرانده است و تنها با این دو اقدام شوک قابل توجهی را به اقتصاد کشور وارد کرد.

شوک روانی تشکیل کابینه ازهمان ابتدا چند درصد به ارزش پول لبنان افزود، اما آیا این شوک خواهد توانست زمینه بهبود اقتصاد لبنان را نیز فراهم کند؟

نجیب میقاتی و کابینه‌اش نه یک ویرانه بلکه اقتصادی با خاک یکسان‌شده همانند بندر بیروت را تحول می‌گیرند، این در حالی است که تقریباً همه طیف‌های متخاصم صحنه سیاسی لبنان هم بر سر وخامت و حتی مرگ مغزی اقتصاد کشورشان اتفاق نظر دارند.

به بیانی روشن‌تر، اگر دولت حسان دیاب از زمان روی کار آمدن با چالش بزرگی به نام فشارهای سیاسی و کسب مشروعیت از تمام طیف های صحنه سیاسی لبنان مواجه بود و همین فشارها هم دست‌آخر باعث سرنگونی‌اش شد، دولت نجیب میقاتی با کوهی از چالش‌های اقتصادی روبه‌روست، چالش‌هایی که برخلاف اختلافات سیاسی به وضوح بر سفره و شیوه زندگی مردم لبنان تاثیر مستقیم گذاشته و نخست‌وزیر جدید این بار باید با آنها دست‌وپنجه نرم کند.

نجیب میقاتی باید پیش از هر چیز مشکل چند نرخی شدن و صعود نجومی قیمت دلار را در کشور خود کنترل کند.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، نخست‌وزیر لبنان برای بقا در قدرت نیازمند آن است که در یک طرح ضربتی زندگی حدود یک میلیون خانواده لبنانی را که به دلیل نابسامانی وضعیت اقتصادی ماه‌های گذشته به زیر خط فقر رفته‌اند نجات دهد یا دست‌کم تغییر مثبت و ملموسی در شرایط اقتصادی‌شان به وجود‌‌ آورد، طرحی که در سایه خالی بودن خزانه کشور تقریباً محال به نظر می‌رسد.

دیگر چالش بسیار بزرگی که دولت میقاتی باید از همان ابتدا در صدد حل و فصل آن بر‌‌آید مشکل پرداخت حقوق و مستمری کارمندان دولت است، این مساله صرفاً به پرداخت اصل حقوق بازنمی‌گردد بلکه به دلیل تورم لجام‌گسیخته در لبنان، حقوق یک کارمند به مبلغ ناچیزی رسیده است که کفاف چند روزش را هم نمی‌دهد.

نجیب میقاتی بعد از عبور از دست‌انداز رأی اعتماد پارلمان لبنان، با دره عمیق مشکلات اقتصاد مواجه است، دره‌ای که اگر نتواند ظرف 6 ماه آینده از آن به سلامت بگذرد، به طور حتم خود و کابینه‌اش در آن زمین‌گیر خواهند شد، به خصوص که کشورهایی همچون عربستان که تا چندی پیش عابربانک لبنان محسوب می‌شدند امروز تمام تمرکز خود را بر ویران کردن هرچه بیشتر این کشور قرار داده و این کار را مدت‌هاست از بعد اقتصادی آغاز کرده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها