کد خبر: 514206
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۳ ۲۰:۰۲:۵۸
| |

معاون هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از هنرمندان استان دعوت کرد:

نغمه ها و سازهای اصیل این سرزمین را به جشنواره موسیقی نواحی برسانند

سید امیر مصباح معاون هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان این که زمان ثبت‌نام و ارسال آثار به چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران تا 27 شهریورماه تمدید شده است از هنرمندان استان دعوت کرد نغمه ها و سازهای اصیل این سرزمین را به جشنواره یادشده برسانند.

نغمه ها و سازهای اصیل این سرزمین را به جشنواره موسیقی نواحی برسانند
کد خبر: 514206
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۳ ۲۰:۰۲:۵۸

اعتمادآنلاین| سید امیر مصباح معاون هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان این که زمان ثبت‌نام و ارسال آثار به چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران تا 27 شهریورماه تمدید شده است از هنرمندان استان دعوت کرد نغمه ها و سازهای اصیل این سرزمین را به جشنواره یادشده برسانند.

سید امیر مصباح افزود: اگرچه موسیقی نواحی به نغمه‌ها،سازها و نواهای مناطق و نواحی ایران نظر دارد اما به طور واضح نشانی بر هویت هر سرزمین است.


وی اظهار داشت : این جشنواره به قطع فرصت و عرصه‌ای برای هنرنمایی بزرگان موسیقی اقوام و البته نسل نو این نوع از موسیقی است که می تواند راهی برای مانایی موسیقی اصیل سرزمینمان باشد .
معاون هنری گیلان یادآور شد: گیلان در راستای حفظ و اهتمام به موسیقی نواحی ،در اسفند ماه 99 جشنواره موسیقی بومی گیلان را در سه بخش اصلی موسیقی نواحی استان، موسیقی شهری و نیز بخش آزاد برگزار و از پیشکسوتان این عرصه تجلیل کرد.


مصباح با اشاره به این که در همین راستا و ارج گذاری به موسیقی سرزمینی بر اساس تفاهمنامه ای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شد هر استان مستندی با تاکید بر روستاهای کشور تولید کند افزود:مستند گیلان با تاکید بر آئین کرنانوازی شرق استان و با عنوان "سرای کرنا" مراحل نهایی را طی می کند.


وی در خصوص مستند "سرای کرنا" که در یکی از روستاهای لاهیجان تهیه و به مرحله تدوین رسیده است گفت: بنا به توضیح یکی از پژوهشگران موسیقی فولکلور گیلان،کرنا ترکیبی از واژه های کار بعلاوه نای ساخته شده که کار به معنای کارزار و نای بمعنای نی،آلتی از موسیقی برای اعلام جنگ در پیش از اسلام بوده و بعد از اسلام بدلیل نوای حزن انگیزش به سازی آئینی در گیلان تبدیل شد.


مصباح، برگزاری نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با محوریت ردیف دستگاهی در سال 96، همزمانی جشنواره موسیقی فجر با حضور 15 گروه ملی و استانی برای نخستین بار در سال 97 و جشنواره آوای ارادت رضوی در سال 98 را از شاخص ترین فعالیت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در حوزه موسیقی عنوان کرد.


معاون هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان،حمایت از برگزاری کنسرت های موسیقی نواحی گیلان، دونوازی و تک نوازی، موسیقی کلاسیک و بین المللی، اجراهای پژوهشی، کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی موسیقی، چاپ فرهنگ لغت موسیقی هاروارد (برنده جایزه دوسالانه کتاب خانه موسیقی) و ضبط موسیقی نواحی و تعزیه های استان را برخی از اقدامات این اداره کل در حوزه موسیقی عنوان کرد.


چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به صورت غیررقابتی از تاریخ 29 مهر تا 2 آبان 1400 در شهر کرمان با حمایت دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری انجمن موسیقی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان برگزار می شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها