بر اساس آخرین آمار بارش‌های پاییز:

بارش‌های پاییز دیرهنگام و کم‌تر از حد نرمال است/تهران معادل 110 روز کمبود آب دارد

بر اساس آخرین آمار بارش‌های پاییز در تهران دیرهنگام و کم‌تر از حد نرمال است تا جایی که که باید گفت تهران معادل 110 روز کمبود آب دارد.

بارش‌های پاییز دیرهنگام و کم‌تر از حد نرمال است/تهران معادل 110 روز کمبود آب دارد
کد خبر: 514571
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۷ ۰۹:۵۱:۴۵

اعتمادآنلاین| کلان‌شهر تهران، دومین کلان‌شهر بزرگ خاورمیانه پس از قاهره و یکی از پر جمعیت‌ترین‌شهرهای جهان است. این کلان‌شهر بنا به اظهارات اخیر محمدباقر قالیباف- رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین جلسه شورای‌عالی نظارت بر توسعه شهر تهران جمعیتی نزدیک به 10 میلیون نفر دارد که در مساحت تقریبی 730 کیلومتر مربع مستقر شده است. به عبارتی حدود 20 درصد جمعیت کل کشور در یک درصد مساحت کشور مستقر شده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمار موجود، هر تهرانی به طور متوسط 240 لیتر در شبانه‌روز آب مصرف می‌کند؛ در حالی‌که متوسط کشوری این عدد 200 لیتر است. از سوی دیگر هم‌اکنون سرانه آب هر نفر در کشور حدود 1600 مترمکعب است؛ در حالی‌که این عدد برای تهرانی‌ها تنها 350 مترمکعب است و همین مسئله موجب شده است سرانه آب در تهران حدود یک‌پنجم متوسط کشور باشد.

همین امر باعث شده است استان تهران بعد از سیستان و بلوچستان دومین استان فقیر از نظر منابع آبی معرفی شود. جمعیت بالای و سرانه مصرف بالای آب این استان از دلایل کسب این رتبه ناخوشایند است.در خردادماه امسال بود که رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن تشریح آخرین وضعیت بارش‌ها در کشور گفت: احتمال می‌رود که بارش‌ها در پاییز 1400 دیرتر از زمان نرمال آغاز شود. از این‌رو دوره خشکسالی طولانی خواهد بود.

طبق آخرین آمار رسمی وزارت نیرو درحال حاضر حجم ذخیره سدهای تامین کننده آب شرب تهران 549 میلیون متر مکعب است که در مقایسه با 891 میلیون متر مکعب روز مشابه سال گذشته با کسری مخزن و کسری ذخیره 342 میلیون متر مکعبی مواجه هستیم. به بیان دیگر، کمبود آب تهران معادل 110 روز مصرف تهرانی‌هاست.

در تازه‌ترین این گزارش‌ها آمار ناخوشایندی ارائه شده است: ورودی آب از ابتدای سال آبی تا 17 شهریورماه 1400 با کاهش 40 درصدی مواجه بوده، یعنی در سال آبی جاری حدود یک میلیارد و 310 میلیون مترمکعب ورودی آب ثبت شده که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته دو میلیارد و 188 میلیون متر مکعب بوده است.

سال آبی جاری (مهرماه 1399 تا آخر شهریورماه 1400) در حالی کم‌کم به روزهای پایانی خود می‌رسد که میزان بارش‌های آن نسبت به دوره بلندمدت با کاهش بیش از 38 درصدی همراه است. شوربختانه همین میزان هم با درصد تبخیر بالایی مواجه است و موجب خارج شدن آب از دسترس می‌شود. در حالی‌که متوسط ظرفیت تبخیر سالانه در جهان 700 میلی‌متر است، این میزان در ایران2100 میلی‌متر برآورده شده است؛ سه برابر متوسط تبخیر در دنیا!

در این میان توجه به اثرگذاری مقوله اقتصاد بر کنترل روند تقاضای فزاینده مصرف در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعت و شهری بسیار حائز اهمیت است؛ چندی پیش مدیرعامل شرکت آب و فاضلا استان تهران به ایسنا گفت: "قیمت تمام‌شده هر مترمکعب آب در تهران نزدیک 3000 تومان است که به طور متوسط از مشترکان 700 تومان برای هر متر مکعب دریافت می‌شود و در چهار سال متوالی تنها هفت درصد قیمت آب افزایش داشته است؛ یعنی طی چهار سال تنها 28 درصد قیمت آب افزایش پیدا کرده، در صورتی که افزایش قیمت در کالاهای دیگر نجومی بوده است."


70 درصد آب‌های شیرین دنیا در کانادا قرار دارد، با این حال اما قیمت هر مترمکعب آب در یکی از شهرهای کانادا 70 برابر شهر تهران است، در کشوری مانند مالزی که 10 برابر میزان بارندگی در آن بیش‌تر از ایران است، قیمت هر مترمکعب آب بیش از 10 برابر ماست، دنیا این موضوع را با اقتصاد حل کرده است.

آب شرط اصلی توسعه و پایداری هر شهر است و دستیابی به توسعه پایدار شهری مستلزم سیستم مدیریت شهری یکپارچه در سطوح مختلف سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجراست. در چنین شرایطی، مسئله آب باید به دغدغه همه جامعه تبدیل شود و تنها با مشارکت مردم، مسئولان، نخبگان، دستگاه‌های اجرایی و. . . است که می‌توان تاب‌آوری شهر را در برابر بحران آب بیشتر کرد.

با وجود این نباید از خاطر برد که اگرچه اقدامات فردی مهم‌اند، اما هیچ جایگزینی برای اقدامات کلان در حوزه سیاست‌گذاری و تقنینی برای مدیریت بحران کم‌آبی وجود ندارد.


بازنگری نظام قیمت‌گذاری آب

از دیدگاه اقتصاد خرد، قیمت اصلی‌ترین متغیر برای برقراری تعادل عرضه و تقاضای یک کالاست. قیمت بهینه اقتصادی زمانی اتفاق می افتد که بین قیمت، هزینه نهایی و تولید نهایی (درآمد نهایی) کالای مورد نظر، در بازار تساوی برقرار شود. بنابراین لازم است بازنگری اساسی در نظام قیمت‌گذاری آب در کشور صورت گیرد و هم‌چنین با وضع قوانین بازدارنده روند کنونی مدیریت مصرف با تغییرات بنیادی مواجه شود.


استفاده از پساب‌

استفاده از پساب در کشورهای توسعه‌یافته، یکی از مهم ترین مباحث مطرح در نگرش جامع به منابع آب است. بهره جستن از پساب تصفیه‌شده، علاوه بر حل بحران های زیست محیطی ناشی از ورود فاضلاب به محیط‌های پذیرنده، کمک شایانی به بهره برداری از منابع آب غیر متداول کرده و موجب حفظ منابع آب می شود.

در استان تهران پساب جایگزین مطمئنی برای آبیاری فضای سبز به جای آب‌های زیرزمینی است. استفاده صحیح از پساب‌های شهری در بخش‌های کشاورزی، صنعت و آبیاری فضای سبز مانع از برداشت حجم بالایی از آبهای زیرزمینی خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران حدود یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب پساب سالانه در استان تهران تولید می شود که سهم شهر تهران از این میان 800 میلیون مترمکعب است.

هم‌چنین در استان تهران سالانه 840 میلیون متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی برداشت می‌شود که 800 میلیون مترمکعب آن به وسیله پساب به سفره‌های آب زیرزمینی بازمی‌گردد.


به گفته کارشناسان، بازنگری در سیاست‌گذاری، عکس‌العمل عاقلانه انسان‌ها در مواجهه با شرایطی است که قصد کنترل آن را دارند. بحران کم‌آبی در ایران و به تبع آن تهران به صورت تصادفی برطرف نمی‌شود و حل آن نیاز به همیاری و کنش‌گری تمامی نهادها و دستگاه‌های کلان کشور است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها