کد خبر: 514882
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۹ ۱۳:۱۴:۳۱
| |

جهرمی ۶ ماه قبل، در مورد مخالفت صداوسیما با واگذاری فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰:

این مشکل حل می‌شود اما شاید در دولت دوازدهم، به دلیل حضور شخص من، حل نشود

16 فروردین امسال جهرمی از حل مشکل واگذاری فرکانس‌های 700 و 800با ارسال این پرونده به شورای عالی امنیت ملی خبر داد و گفت: «موضوع به شورای عالی امنیت ملی رفته است و جلساتی نیز برگزار شده و راهکاری هم داده است و فکر می‌کنم شاید در این دولت به خاطر حضور شخص من حل نشود؛ اما بعدا حل خواهد و این فرکانس به شبکه ارتباطی کشور بازخواهد گشت.»

این مشکل حل می‌شود اما شاید در دولت دوازدهم، به دلیل حضور شخص من، حل نشود
کد خبر: 514882
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۹ ۱۳:۱۴:۳۱

اعتمادآنلاین| 16 فروردین امسال آذری جهرمی، وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در یکی از اتاق‌های کلاب‌‌هاوس در مورد سرمایه‌گذاری به تشریح وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش ارتباطات و نقش اقتصاد دیجیتال در رشد کشور پرداخت. محمدجواد آذری جهرمی یکی از بزرگترین موانع در توسعه بخش ارتباطات را علاوه بر مشکل خصوص‌سازی مخابرات، دعوای 12 ساله وزارت ارتباطات با صداوسیما در زمینه واگذاری فرکانس‌های 700 و 800 اعلام کرد. جهرمی در این مورد اعلام کرد که بی انصافی همیشگی صدا و سیما به وزارت ارتباطات، آنها را مجبور کرده تا بخشی از واقعیت‌های موجود را در رسانه‌ها مطرح کنند. همچنین او در مورد ورود به بورس اپراتورهای رایتل و ایرانسل موبایل نیز اعلام کرد که رایتل مراحل ورودش به بورس براساس اعلام شستا فراهم شده و احتمالا این اپراتور تا پایان فروردین وارد بازار سرمایه می‌شود. ایرانسل نیز طبق پروانه ‌اولیه‌اش باید بخشی از سهامش وارد بورس شود که بحث حقوقی سنگینی دارد.


به گزارش انتخاب، شب گذشته بیش از 2 هزار 700 نفر در اتاقی در شبکه کلاب‌هاوس با نام «انتخابات 1400 و بازار سرمایه‌گذاری» گرد هم جمع شده بودند تا موانع و مشکلات بازار سرمایه را در سال 1400 و هم‌زمان برگزاری انتخابات در سال جاری بررسی کنند. در این اتاق با حضور آذری جهرمی حاضران از او در مورد وضعیت توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور و چرایی وارد نشدن شرکت‌های استارت‌آپی به بورس و کاهش سرمایه‌گذاری در بازار ICT کشور پرسیدند.

جهرمی با اشاره به وظایف این وزارتخانه براساس برنامه ششم توسعه به آنها سپرده شده، اعلام کرد که براساس این برنامه باید این بازار به ارزش 2/5 برابری می‌رسید. او با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف، آنها چه استراتژی انتخاب کرده‌اند توضیح داد: «استراتژی اصلی ما 2/5 برابر کردن بازار بود که می‌توانست با افزایش تعرفه و تورم در بخش ICT حاصل شود آنهم با تعداد مشترک ثابت، یا تثبیت نرخ و افزایش مشترکان.» او ادامه داد: «استراژی ما در بیش از 3 سال گذشته برای توسعه بازار مبتنی بر تثبیت قیمت بود، در عوض تثبیت قیمت شرایطی برای سرمایه‌گذاری‌های دولت، با کاهش نرخ تسهیم درآمد اپراتورها به 4 درصد فراهم کردیم.»

براساس توضیحات او از سهم 28 درصدی که به دولت از درآمد اپراتورها پرداخت می‌شد، 3 درصد در ابتدای وزارت او برای توسعه روستایی استفاده شد و در واقع این 3 درصد به خود اپراتورها بازگردانده شد. به گفته او آنها با این کار پرداخت بخشی از سهم اپراتورها را تبدیل به تعهد آنها برای توسعه مناطق روستایی تبدیل کرد. جهرمی می‌گوید این کاهش سهم دولت از درآمد در سال 99 به 7 درصد رسید . در واقع دولت از بخشی از سهم خود برای توسعه مناطق کمتر برخوردار گذشت.

به باور جهرمی با سیاست‌گذاری‌هایی که در عرصه توسعه اقتصادی صورت گرفت بازار ICT کشور از 30 میلیون مشترک به 70 میلیون مشترک رسید و RPOمشترکان هم با توجه رشد ICT برای اپراتورها سودآور شد


جهرمی تاکید کرد که مجموعه اتفاق‌هایی که رخ داد و سیاست‌گذاری‌هایی که در عرصه توسعه اقتصادی صورت گرفت باعث شد که بازار ICT کشور از 30 میلیون مشترک به 70 میلیون مشترک برسد و RPOمشترکان هم ( متوسط درآمد اپراتور به ازاء هر مشترک ) با توجه به اینکه حوزه ICT رشد کرد، رشد قابل توجه‌ای داشت.

جهرمی با اشاره به کاهش تعرفه در سه مرحله گفت: «ضمن اینکه ما تعرفه‌های بخش دولتی را در سه مرحله برای اپراتورها کاهش دادیم، یعنی هم مدیریت هزینه اپراتورها را انجام دادیم و در کنارش کار تثبیت قیمت را صورت دادیم، در بخش مدیریت هزینه تلاش کردیم که با ترویج اقتصاد اشتراکی بین اپراتورها و به اشتراک‌گذاری منابع، کاری کنیم که هزینه‌هایشان کاهش پیدا کند.» او با ذکر مثالی ادامه داد: «برای مثال در تهران 7هزار سایت موبایل مربوط به سه اپراتور است، اگر طراحی مشترک برای این سایت‌ها شود که الان این اتفاق رخ داده و هر سه اپراتور از یک لوکیشن برای پوشش شهر تهران استفاده کنند این 7 هزار نقطه به 3 هزار نقطه کاهش پیدا می‌کند.» به باور او با اینکار هم آلودگی فرکانسی شهر تهران کم می‌شود و از سمت دیگر نمای شهری بهبود پیدا می‌کند. همچنین هزینه اپراتورها به شکل قابل توجه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

افزایش تعرفه یک در خواست نابه‌جاست


همچنین او در ادامه به درخواست شرکت‌های اینترنت ثابت به افزایش تعرفه اشاره کرد و با اعلام اینکه این کار درست نیست گفت: «در شرایط فعلی اپراتورهای همراه به سمت توسعه 5G رفته‌اند و اپراتورهای ثابت به فکر توسعه VDSL و FTTH هستند، بحث آنها بر این است که در این سرویس‌ها بتوانند تعرفه بالاتری بگیرند که سرمایه‌گذاری و برگشت سرمایه‌‌اشان توجیه داشته باشد، این یک حرف درست است. ما در رگولاتوری که مسئول تعیین تعرفه است،( البته که بازار رقابتی است) واقعیتی که وجود دارد برای سرویس‌های FTTH و سرویسهای VDSL تعرفه‌گذاری نکرده‌ایم، دست اپراتور را در این زمینه باز گذاشته‌ایم تا متناسب با سرمایه‌گذاری و شرایط بازار تعرفه‌گذاری را مشخص کنند.»

او اعلام کرد: «بحثی که وجود دارد این است که اپراتورهای ثابت اعلام می‌کنند که با توجه به شرایط رقابتی بازار وقتی آنها می‌خواهند VDSL و FTTH بیاورند، فرضا آبونه برقراری یک ارتباط حدود 2 میلیون تومان می‌شود با توجه به اینکه باید مودم داده شود و کار فیبرکشی در منازل صورت بگیرد، بنابراین وقتی 4G وجود دارد مردم رقبتی برای گرفتن سرویس‌ها جدید آنها ندارند، بنابراین درخواستشان این است که تعرفه موبایل را بالا ببریم تا اپراتورهای فیکس بتوانند بازار داشته باشند.» او این در خواست را یک درخواست نابه‌جا دانست و اعلام کرد که از دید وزارت ارتباطات بخش سرمایه‌گذاری و پیدا کردن بازار متناسب با رشد بازار صورت می‌گیرد و الزاما افزایش تعرفه راهکار خوبی نیست چون به کل اکوسیستم لطمه می‌زند.

رشد 5G و FTTH میراثی برای دولت بعد


وزیر ارتباطات در ادامه به سهم اقتصاد دیجیتال در دنیا و ایران اشاره کرد. به گفته او اکنون در دنیا بین 26 تا 27 درصد سهم اقتصاد دیجتال در تولید ناخالص داخلی دیده می‌شود و این سهم در ایران 6/5 درصد است که در سال 1400 پیش‌بینی می‌شود این رقم به 7/5 درصد برسد. به باور او فرصت اقتصاد دیجیتال در دولت آینده فرصت بسیار بزرگی برای رشد است چرا که ایران، پتانسیل داخلی بالای در این زمینه به واسطه شرکت‌های تکنولوژیکی خود دارد. جهرمی در ادامه تاکید کرد که هر دولتی که در سال 1400 روی کار بیاید اگر برنامه اقتصادی داشته باشد و به این ظرفیت نگاه کند، مجبور است 5G و FTTH را توسعه دهد چرا که عدم توسعه یافتگی این بخش‌ها جلوی توسعه دولت و در نهایت کشور را می‌گیرد.

بی‌انصافی صدا‌وسیما در واگذار فرکانس‌های 700-800


سال‌هاست که بحث واگذاری فرکانس‌های 700 و 800 که در اختیار سازمان صداوسیماست و از نظر وزارت ارتباطات بعد از دیجیتالی شدن شبکه‌های این سازمان بدون استفاده مانده، جنگ تمام عیاری بین این وزارتخانه و صداوسیما وجود دارد. جهرمی در گفت‌وگوی مجازی خود در کلاب‌هاوس با اشاره به اینکه این فرکانس‌ها برای توسعه ارتباطات در کشور بسیار ارزشمند هستند گفت: «این فرکانس در اختیار صدا و سیما است و این مجموعه نیز به دنبال این است که این فرکانس را به پول تبدیل کند. فرکانس جزو انفال است و صدا و سیما به دنبال این است که انفال را به درآمد تبدیل کند.» به باور او انفال عمومی باید در اختیار مردم قرار بگیرد اما صدا و سیما به این مسئله نگاه اقتصادی دارد. او در این مورد گفت: «ما می گوییم این گنج برای مردم است و نگهداری این فرکانسی که شما به آن نیاز ندارید ضربه جدی به اقتصاد کشور است. این دعوا 12 سال است که ادامه دارد.»

جهرمی تاکید کرد: «در زمان کرونا بسیاری از شبکه‌های دنیا قفل شدند. رویکرد صدا و سیما همواره این بود که اگر ماسک در کشور نبود می گفت اصلا ضرورت ندارد کسی ماسک بزند. مواد ضدعفونی کننده نبود می‌گفت مردم از وایتکس استفاده کنند. اما به بحث شبکه که می‌رسید می‌گفت این وزارت ارتباطات بی‌کفایت شبکه درستی دست مردم نداده است. ما در پاسخ به تهاجمات صدا و سیما گفتیم اگر دنبال رفاه مردم هستید خودت احتکار کننده فرکانس هستی و اگر به ما این فرکانس‌ها واگذار می‌شد این مشکلات را نداشتیم و می توانستیم سرویس بهتری به مردم ارائه کنیم.»

جهرمی می‌گوید که بی‌انصافی که صدا و سیما همیشه به وزارت ارتباطات داشته، آنها را مجبور کرده که بخشی از واقعیت‌هایی که وجود دارد را مطرح کند و نشان دهد که صدا و سیما خودش یکی از مشکلات است.

جهرمی از حل این مشکل با ارسال این پرونده به شورای عالی امنیت ملی خبر داد و گفت: «موضوع به شورای عالی امنیت ملی رفته است و جلساتی نیز برگزار شده و راهکاری هم داده است و فکر می‌کنم شاید در این دولت به خاطر حضور شخص من حل نشود؛ اما بعدا حل خواهد و این فرکانس به شبکه ارتباطی کشور بازخواهد گشت.»

موانع بورسی شدن استارت‌آپ‌ها


در ادامه گفت‌وگو، برخی کاربران از چرایی بورسی نشدن دو اپراتور رایتل و ایرانسل و برخی از استارت‌آپها پرسیدند که وزیرارتباطات از طی شدن مراحل لازم در این زمینه گفت. او با بیان اینکه به عنوان وزارت ارتباطات و متولی بخش ارتباطات نه رایتل نه ایرانسل دولتی نیستند گفت: «البته سهامداران این اپراتورها به نوعی دولت است. برای نمونه در رایتل صندوق بازنشستگان تامین اجتماعی- شستا است و در ایرانسل بنیاد مستضعفان و بخشی مربوط به شرکت‌های زیر مجموعه وزارت دفاع حضور دارند، اما از دید ما این اپراتورها دولتی نیستند و ما مقررات بخش خصوصی و غیر دولتی را برایشان جاری می‌کنیم.»

براساس اظهارات او 92 درصد اقتصاد بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات دست دولت نیست و در اختیار بخش عمومی و خصوصی است.

به گفته وزیر ارتباطات ب 92 درصد اقتصاد بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات دست دولت نیست و در اختیار بخش عمومی و خصوصی است


جهرمی در مورد پذیرش رایتل در بورس تا فروردین ماه خبر داد و گفت: «رایتل بحث پذیرشش به اتمام رسیده و شستا رایتل را برای تامین سرمایه وارد بورس می‌کند. به من گفته بودند که آخر فروردین این کار انجام می‌شود بنابراین اگر محاسبات شستا درست باشد، کارهایشان در این زمینه روبه اتمام است.»

او با اشاره به بورسی شدن ایرانسل توضیح داد:« سهام این اپراتور از دید ما باید در بورس عرضه می‌شد و این تکلیف در پروانه اولیه بوده و بحث حقوقی سنگینی دارد.»

او به واگذاری سهام دولتی مخابرات نیز اشاره کرد و گفت:« درسال 97 پیشنهاد دادیم که دولت سهام خودش در مخابرات را در بورس عرضه کند و از آن محل منابع درآمدی، داکت و سیم مسی که به مخابرات واگذار شده است را پس بگیرد. اما این مسئله در کمیسیون اقتصادی دولت به جمع بندی نرسیده است.»

براساس گفته‌ها او همین حالا شرکت افرانت، فن‌آوا، های وب در بورس هستند و پذیره نویسی آسیاتک نیز تکمیل شده است و مراحل آخر ورود به بورس را طی می‌کند. وزیر ارتباطات می‌گوید شاتل هم بحث پذیره نویسی خود را شروع کرده است. او از تشویق شرکت‌ها برای ورود به بورس گفت و ادامه داد: «به خاطر محدودیت سرمایه‌گذاری خارجی، شرکتهایی هستند که ما برای ورود به بورس آنها را تشویق کرده‌ایم، برای آنها تسهیلاتی در پروانه و مقررات گذاشتیم که در بازار بورس حضور پیدا کنند.» جهرمی با اشاره به دلیل عدم ورود استارت‌آپ‌ها به بورس گفت: «تعدادی از استارت‌آپ‌ها برای ورود به بورس آماده‌اند اما ملاحظاتی خارج از بازار سرمایه مانع ورود آنها به بازار شده که انشاللله آنها هم رفع می‌شود.»

اینترنت ماهواره‌ای برای خلاصی از محدودیت‌ها


چند ماهی است که بحث اینترنت ماهواره‌ای در کشور داغ شده است و حالا آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در کلاب‌هاوس اعلام کرد که این بحث‌ها بیشتر از اینکه اقتصادی باشد سیاسی است.

او در این مورد گفت: «مدل اقتصادی که الان در مورد این نوع اینترنت صحبت می‌شود برای مردم مقرون به صرفه نیست مگر اینکه یک برنامه فرا اقتصادی برای ایران ببینند، یعنی با یک نگاه سیاسی این اینترنت را وارد کشور کنند و در فضای ایران دامپینگی انجام دهند. به عقیده من شرایط برای ورود این اینترنت هنوز در دنیا هم فراهم نیست و به نظر هم نمی‌رسد راه‌اندازی آن با توجه به مدل اقتصادی کار راحتی باشد.» جهرمی تاکید کرد که جذابیت سرویس‌های ماهواره‌ای برای مردم از جنس سرعت نیست بلکه جنس رهایی از برخی دردسرها و محدودیت‌هایی است که برایشان روی اینترنت به وجود آمده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها