امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه:

اولویت دولت سیزدهم تقویت و توسعه روابط با همسایگان و منطقه است

وزیر امور خارجه در نشست چند جانبه درباره عراق با بیان این‌که اولویت دولت سیزدهم تقویت و توسعه روابط با همسایگان و منطقه است، گفت: امیدواریم در سایه توسعه مناسبات ایران و عراق مناسبات با سایر همسایگان عراق از رکود و رخوت خارج شود.

اولویت دولت سیزدهم تقویت و توسعه روابط با همسایگان و منطقه است
کد خبر: 514999
|
۱۴۰۰/۰۶/۳۱ ۰۷:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| نشست چندجانبه در خصوص عراق عصر سه‌شنبه 30 شهریور ماه به وقت محلی در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیوریورک برگزار شد.

به گزارش فارس، در این نشست که به ریاست «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در محل اقامتگاه سفیر عراق در نیویورک برگزار شد، وزرای خارجه و نمایندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران، اردن، عربستان سعودی، ترکیه، کویت، مصر، قطر، فرانسه، مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دبیرکل اتحادیه عرب، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس حضور داشتند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در این نشست شرکت کرد، طی سخنانی اظهار داشت: از این‌که بار دیگر فرصت دیدار و گفت‌وگو با همکارانم، وزرای امور خارجه کشورهای شرکت کننده منطقه‌ای در نشست بغداد فراهم شده است، ابراز خرسندی می‌کنم.

وی افزود: گردهمایی مجدد ما در این نشست، این نکته را یادآوری می‌کند که برای برون رفت از بحران‌ها و مشکلات و رفع سوءتفاهمات و اختلافات، مسیر و راه حلی به جز دیپلماسی و گفت‌وگو وجود ندارد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در نبود گفت‌وگو و مذاکره، فرصت‌ها، امکانات و منابع کشورها و دولت‌های منطقه به جای توسعه و پیشرفت، هزینه نظامی‌گری می‌شود و بحران، تنش و جنگ همچنان ادامه می‌یابد.

برای ایجاد ثبات و امنیت منطقه نیازمند ترتیبات امنیتی درون زا و بومی هستیم

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای تاکید داشته است. تاریخ و واقعیت 100 سال اخیر منطقه غرب آسیا (خلیج فارس، شمال آفریقا و شامات) نشان می‌دهد که متغیرهای خارجی مانع اصلی نیل به همگرایی و در نتیجه عدم دستیابی به توسعه پایدار بوده است.

امیرعبداللهیان بیان کرد: ما همواره تأکید کرده‌ایم برای ایجاد ثبات و امنیت منطقه نیازمند ترتیبات امنیتی درون زا و بومی هستیم. حضور و مداخله خارجی در هر شکلی که باشد، مغایر با اهداف صلح و امنیت در منطقه و استقلال و حاکمیت کشورهای منطقه است.

وی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران برگزاری نشست بغداد را اقدام مهمی در حمایت از صلح و توسعه در منطقه می‌داند، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است بتواند فضای مناسبی را برای همکاری‌های منطقه‌ای به ویژه در مناسبات اقتصادی فراهم کند. مبارزه با تروریسم، مقابله با مواد مخدر، همکاری در بخش انرژی، تامین امنیت دریانوردی و همکاری در حل بحران‌های زیست محیطی از جمله موارد همکاری است که کشورهای منطقه می‌توانند درباره آن گفت‌وگو کنند.

حمایت ایران از ثبات، امنیت و توسعه کشور دوست، جمهوری عراق و سایر کشورهای منطقه

وزیر امور خارجه بار دیگر حمایت جمهوری اسلامی ایران از ثبات، امنیت و توسعه کشور دوست، جمهوری عراق و سایر کشورهای منطقه در این نشست را مورد تأکید قرار داد و افزود: ما اخیرا میزبان نخست وزیر عراق بودیم و امیدواریم در سایه توسعه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق مناسبات با سایر همسایگان عراق از رکود و رخوت خارج شود و به روندی فعال و پویا در راستای منافع کشورهای منطقه تغییر یابد.

وی گفت: بار دیگر تأکید می‌کنم اولویت دولت جدید جمهوری اسلامی ایران، تقویت و توسعه روابط با همسایگان و منطقه است و امیدوارم اینگونه نشست‌ها و دیدارها فصل جدیدی از همکاری و مشارکت اهل منطقه را برای صلح به همراه داشته باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها