ادامه تنش دیپلماتیک آمریکا و فرانسه؛ نشست با حضور وزرای خارجه دو کشور لغو شد

در ادامه تنش روزهای اخیر میان واشنگتن و پاریس بر سر معاهده نظامی سه‌جانبه آمریکا، انگلیس و استرالیا، نشستی که قرار بود امروز با حضور وزرای خارجه آمریکا و فرانسه و سایر کشورها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود، لغو شد.

ادامه تنش دیپلماتیک آمریکا و فرانسه؛ نشست با حضور وزرای خارجه دو کشور لغو شد
کد خبر: 515038
|
۱۴۰۰/۰۶/۳۱ ۱۰:۲۶:۵۵

اعتمادآنلاین| نشست مقام‌های ایالات متحده، فرانسه و سایر کشورها که قرار بود در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شود، لغو شد.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفتند که دیدار چهارشنبه بین ایالات متحده، فرانسه، آلمان و انگلیس برگزار نمی‌شود. یکی از مقام‌ها گفت: فکر می‌کنم مسائل زمانبندی مانع این نشست در سطح وزیران شد. اما بسیاری از این کشورها قرار است یکدیگر را در قالب‌های دیگر ملاقات کنند.

به نوشته وبگاه خبری «هیل»، وزارت امور خارجه آمریکا به طور خاص اعلام نکرد که این لغو به هر نحوی با تنش دیپلماتیک اخیر بین آمریکا و فرانسه بر سر توافقی که در آن آمریکا و انگلیس به استرالیا برای تامین زیردریایی‌های اتمی کمک می‌کنند، مرتبط است.

فرانسه قبلاً در سال 2016 توافقنامه دوجانبه‌ای را با استرالیا برای زیردریایی‌ها امضا کرده بود و گفته که تنها چند ساعت قبل از اعلام عمومی معاهده جدید آمریکا، انگلیس و استرالیا از آن آگاه شد، توافقی که به فسخ قرارداد پرسود زیردریایی فرانسه با استرالیا منجر شد.

رویداد چهارشنبه یکی از سه دیدار برنامه‌ریزی شده شامل «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی وی بود. لودریان روز دوشنبه گفت بایدن سیاست سلف خود ترامپ در یکجانبه‌گرایی، غیرقابل پیش‌بینی بودن و عدم احترام به شرکا را ادامه می‌دهد.

در ادامه تنش میان کشورهای غربی بر سر معاهده امنیتی سه‌جانبه اخیر، کاخ الیزه امروز (دوشنبه) اعلام کرد ایالات متحده هیچ‌گاه به هیچ ابتکاری برای تشکیل ائتلاف امنیتی جدید اشاره نکرد و به هیچ‌ یک از سوالات فرانسه در این زمینه پاسخ نداد.

بعد از آن که سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا بامداد روز پنجشنبه توافقنامه برای همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام را امضا و اعلام کردند برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود، کانبرا اعلام کرد که توافق 90 میلیارد دلاری زیردریایی با پاریس را فسخ خواهد کرد.

این اقدام از آن روز باعث تنش در روابط فرانسه با این کشورها به خصوص استرالیا و آمریکا شده و پاریس آن را خنجر از پشت توصیف کرده است. در ادامه این تنش‌ها، نشست وزیران دفاع انگلیس و فرانسه لغو شد.

روزنامه «ساندی تلگراف» انگلیس اخیراً فاش کرد جزئیات معاهده نظامی جدید استرالیا، انگلیس و ایالات متحده در اجلاس گروه هفت که ماه ژوئن در «کورنوال» انگلیس برگزار شد، مورد بحث قرار گرفت اما امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه از آن بی‌اطلاع بود.

فرانسه همچنین در اعتراض به این اقدام استرالیا و توافقش با آمریکا و انگلیس، سفیرانش را از کانبرا و واشنگتن برای مشورت فراخواند.

بعد از اعتراض‌های فرانسه درباره توافق اخیر استرالیا با آمریکا و فرانسه، منابع رسانه‌ای غربی خبر دادند ماکرون درصدد رایزنی با بایدن است.

بنابر گزارش اسکای نیوز، رئیس‌جمهور فرانسه طی چند روز آینده با رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص اقدام استرالیا در لغو سفارش زیردریایی از پاریس به نفع توافق امنیتی سه‌جانبه با واشنگتن و لندن گفت‌وگو خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها