جزییات طرح «اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس» / شورای نگهبان می تواند نماینده مجلس را برکنار کند!

نماینده مردم بستان آباد در مجلس در رابطه با «اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان» گفت: در این اصلاحیه قید شده پس از تائید اعتبارنامه نماینده، شورا به نظارت خود ادامه دهد. یعنی طبق شرایط مندرج در ماده 28 قانون انتخابات و شرایطی که برای انتخاب شوندگان آمده هرگاه هیات نظارت تشخیص دهد یک فرد از لحاظ اعتقاد به جمهوری اسلامی و قانون اساسی و اسلام و ولایت فقیه و صحت و سلامت جسمی رو به زوال است؛ شورای نگهبان می تواند نماینده را برکنار کند!

جزییات طرح «اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس» / شورای نگهبان می تواند نماینده مجلس را برکنار کند!
کد خبر: 515160
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۱ ۱۰:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| «غلامرضا نوری قزلچه»، نماینده مردم بستان آباد در مجلس یازدهم، در رابطه با «اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان» گفت: در فراکسیون مستقلین با مواردی از این طرح که احساس کردیم وجودشان الزامی است موافقت کردیم و مخالفت نمایندگان در این فراکسیون معطوف به چند مورد اضافات بود، طبق اصل 84 قانون اساسی نمایندگان دارای اختیاراتی هستند و حق دارند در تمامی مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کنند اما در اصلاح قانون نظارت بر رفتار نماینده برای نماینده محدودیت ایجاد شده است.

به گزارش دیده بان ایران، در اصلاحیه این قانون آمده نمایندگان «فقط» مجاز هستند در فلان موارد صحبت کنند در حالیکه قانون اساسی اختیار بسیار گسترده را به نماینده ملت برای اظهارنظر داده است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ «غلامرضا نوری قزلچه»، نماینده مردم بستان آباد در مجلس یازدهم در پاسخ به سوال برنا گفت: اشکال دیگر در بحث نظارت شورای نگهبان است، در این اصلاحیه قید شده پس از تائید اعتبارنامه نماینده، شورا به نظارت خود ادامه دهد. یعنی طبق شرایط مندرج در ماده 28 قانون انتخابات و شرایطی که برای انتخاب شوندگان آمده هرگاه هیات نظارت تشخیص دهد یک فرد از لحاظ اعتقاد به جمهوری اسلامی و قانون اساسی و اسلام و ولایت فقیه و صحت و سلامت جسمی رو به زوال است این را باید به شورای نگهبان گزارش کند.بنابراین شورای نگهبان می تواند نماینده را برکنار کند!

نوری قزلچه گفت: برداشت ما این است که این اتفاق خوبی نیست زیرا شجاعت و حریت و آزادگی نمایندگان را از بین می‌برد و نماینده را محدودتر می‌کند و سبب می‌شود اظهارات نماینده فیلتر شود زیرا در این صورت نماینده در رفتار و اظهاراتش ملاحظات بیشتری را لحاظ می‌کند. اینها باعث می‌شود حرف مردم زمین بماند و آن رسالت نمایندگی به درستی انجام نشود و مجلس تضعیف شود، تضعیف مجلس هم هیچ موقع برای کشور خوشایند نبوده، هر وقت مجلس تضعیف شده اتفاقات ناگواری در کشور رخ داده است.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: یکسری مسائل تفسیرهای مختلفی دارد، مثل رفتار مغایر با شان نمایندگی، اینها قابل تفسیر و تغییر است. احتمالا از نظر یک نفر یک رفتار در شان نماینده باشد اما از نظر نفر دیگر این رفتار، دون از شان نماینده است. اینها قراردادی است و در جایی از قانون هم تعریف نشده که اینها را به عنوان موارد تخلف بیاورند.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: از نکات مثبت طرح این است که هیات نظارت، نماینده را مکلف می‌کند گزارش سالانه بدهد ولی ترکیب هیات را یک مقدار کالانیزه می‌کند و اعضا بیشتر متشکل از کمیسیون اصل نود و کمیسیون قضایی هستند. این طرح در دستور صحن است. هفته جاری در دستور هشتم بود حالا جلوتر می‌آید بعد از این دو هفته تعطیلی احتمالا مجددا به دستور می‌آید چون در دستور بود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها