فاجعه در اسپانیا؛ آتشفشان لاپالما همچنان خانه‌ها را خاکستر می کند

فوران دو دهانه آتشفشانی جدید در جزیره لا پالما اسپانیا که با جریان گدازه‌های مذاب و انفجاری شدید همراه بود، بار دیگر ساکنان هر سه منطقه مجاور را مورد تهدید قرار داد و آنها را وادار به تخلیه خانه و کاشانه خود کرد.

فاجعه در اسپانیا؛ آتشفشان لاپالما همچنان خانه‌ها را خاکستر می کند
کد خبر: 515337
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۳ ۱۰:۵۵:۴۰

اعتمادآنلاین| فوران انفجاری آتشفشان «کومبره ویخا» (قله قدیمی) که از یکشنبه گذشته آغاز شده، با فعالیت دو دهانه جدید آتشفشانی تشدید شده و با گسترده و جاری شدن توده گاز متلاطم و قطعات سنگی، اکثر نقاط لاپالما را درگیر کرده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری افه اسپانیا، به علاوه، حجم انتشار خاکسترها نیز به حدی افزایش یافته که خطوط هوایی مرتبط با لاپالما در جزایر دیگر نیز ناگزیر شده اند پروازهای خود را به طور موقت به حالت تعلیق درآورند.

در همین حال، مدیریت پروازهای ویژه حفاظت شهری در برابر خطرات آتشفشانی شروع به تخلیه افراد بیشتری از مناطق اطراف کرده به طوری که شمار افراد تخلیه شده از 5.700 نفری که پیشتر اعلام شده بود، افزایش یافته است.

این در حالی است که ستون های فورانی به ارتفاعی بیش از 6 کیلومتر بالاتر از سطح دریا رسیده و آثار خاکستر آنها که در جزیره مجاور «گومرا» نیز مشاهده شده، نه تنها در عبور و مرور هوایی اختلال ایجاد کرده، بلکه موجب تعطیلی کار تلسکوپ‌های مستقر در کوه های لاپالما شده است.

اگرچه شاخص زلزله خیزی همچنان در سطح پایین گزارش می شود، با این وجود احتمال زمین لرزه منتفی نبوده و لرزش های طولانی‌مدت مربوط به فعالیت های انفجاری همچنان ثبت می شود؛ احتمال باران اسیدی نیز در چند ساعت آینده منتفی است.

طبق برآورد سامانه کوپرنیک (برنامه اروپایی دیدبانی زمین) فوران گدازه های آتشفشانی در اسپانیا، در مسیر ریزش خود حدود 420 منزل مسکونی را علاوه بر صدها هکتار زمین به خاکستر نشاند.

تخریب زمین‌ها و تغییر شکل خاک جریان پایدار به خود گرفته و برآورد روزانه از میزان دی اکسید گوگرد در جو بیش از 12 هزار تن ارزیابی می شود.

حجم خساراتی که فوران آتشفشانی در لاپالما به بار آورده آن چنان زیاد بوده که «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا امروز جزیره را به طور کلی «منطقه فاجعه بار» نامید و اعلام کرد دولت کمک های اضطراری و فوری برای آسیب دیدگان ارسال خواهد کرد.

علاوه بر کمک های موسسات دولتی از همان اولین ساعات اولیه مردم نیز به همدلی با افراد آواره شده اقدام کردند. ازجمله کشاورزان این بخش که معمولا زمین های کشت موز دارند، نیز تمام امکانات خود را در اختیار افراد آسیب دیده قرار دادند، با وجود اینکه بر اثر حادثه فوران آتشفشانی فعالیت آنها متوقف شده و خود آینده نامعلومی دارند.

آتشفشان «کومبره ویخا» در جزایر قناری اسپانیا برای اولین بار پس از سال 1971میلادی فوران کرد.

منطقه لاپالما اسپانیا، یکشنبه (28 شهریور) پس از هفت فوران آتشفشانی از قرن 15 میلادی، شاهد هشتمین خروش آتشفشانی تاریخی خود بود.

به دنبال وقوع بیش از 25 هزار زمین لرزه ضعیف که در هشت روز گذشته جزیره پالما در جزایر قناری اسپانیا را لرزاند، از ساعت 15:13 دقیقه به وقت محلی روز یکشنبه، آتشفشان «کومبره ویِخا» فعال شد و هزاران نفر را مجبور به ترک منازلشان کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها