در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید:

آیا ماری‌‌جوانا اعتیادآور است؟

ماری‌جوانا یکی از شایع‌ترین مواد محرک اعتیادآوری است که این روزها مورد استقبال بسیاری از نوجوانان و جوانان قرار گرفته است. طبق مطالعات انجام‌شده بر دانش‌آموزان دبیرستانی و والدین‌شان، اغلب افرادی که بعدها دچار اعتیاد مواد سنگین شده‌اند اولین بار مصرف مواد را با ماری‌جوانا آغاز کرده‌اند.

حجم ویدیو: 6.70M | مدت زمان ویدیو: 00:01:56 دانلود ویدیو
کد خبر: 515390
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۳ ۱۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ماری‌جوانا یکی از شایع‌ترین مواد محرک اعتیادآوری است که این روزها مورد استقبال بسیاری از نوجوانان و جوانان قرار گرفته است.

این ماده مخدر در ایران با اسم علف، گراس یا گل شناخته شده است. این مواد جزو روان‌گردان‌هایی هستند که «کانابیس‌ها» نامیده می‌شوند.

گیاه کانابیس را معمولاً می‌برند، خشک می‌کنند، خرد می‌کنند و داخل سیگار (که معمولاً سیگاری نامیده می‌شود) ریخته و آن را دود می‌کنند.

ویژگی‌ها، آثار و عوارض همه ترکیبات خانواده ماری‌جوانا تقریباً مشابه است و فقط شدت آنها با هم متفاوت است که به قدرت و نیرومندی ماده مصرف‌شده بستگی دارد.

شایع‌ترین تاثیر جسمانی کانابیس، قرمزی چشم است. در دُزهای بالا افت فشار خون نیز رخ می‌دهد. افزایش اشتها و خشکی دهان از آثار شایع مسمومیت با کانابیس به شمار می‌روند.

جدی‌ترین عوارض احتمالی کانابیس که در مصرف‌کنندگان افراطی آن رخ می‌دهد خطر بیماری مزمن تنفسی و سرطان ریه است.

همچنین مصرف ماری‌جوانا یا همان کانابیس باعث احساس گسست از خویشتن و گسست از واقعیات شده و مهارت‌های حرکتی با مصرف آن مختل می‌شود.

سندرم بحث‌انگیز در مورد مصرف کانابیس، سندرم فقدان انگیزش است و مشخصه آن بی‌میلی شخص در استمرار کار و فعالیت‌های روزمره‌اش است.

در سال‌های اخیر، تعداد نوجوانانی که به مصرف انواع ماری‌جوانا رو آورده‌اند به اندازه‌ای بوده که این ماده را می‌توان در دسته‌بندی پرمصرف‌ها قرار داد.

طبق مطالعات انجام‌شده بر دانش‌آموزان دبیرستانی و والدین‌شان، اغلب افرادی که بعدها دچار اعتیاد مواد سنگین شده‌اند اولین بار مصرف مواد را با ماری‌جوانا آغاز کرده‌اند.

یکی از دلایل مصرف ماری‌جوانا به ویژه بین نوجوانان و جوانان این است که آنها بر این باور غلط هستند که ماری‌جوانا و حشیش اعتیادآور نیستند.

سال گذشته سازمان ملل متحد نام ماری‌جوانا و حشیش را از سیاهه مواد مخدر «بسیار خطرناک» برای مصارف پزشکی خارج کرد.

به گفته کارشناسان، حذف نام این ماده مخدر از سیاهه مواد «بسیار خطرناک» ممکن است منجر به سست شدن نظارت بین‌المللی بر ماری‌جوانای طبی شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها