کد خبر: 515423
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۹ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ورزش کردن پیش از انجام جراحی برای بیماران سرطانی مفید است

تحقیقات نشان داده بیمارانی که به سرطان مبتلا هستند بهتر است پیش از آنکه برای موعد جراحی آماده شوند تمرینات ورشی انجام دهند. ورزش کردن باعث می‌شود طول دوره بستری بیماران در بیمارستان کاهش یابد.

ورزش کردن پیش از انجام جراحی برای بیماران سرطانی مفید است
کد خبر: 515423
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۹ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- از سر گذراندن هر نوع جراحی برای بدن سخت است و اگر در شرایطی خاص مثل سرطان انجام گیرد سخت‌تر هم می‌شود. اما ورزش کردن پیش از عمل (آمادگی قبل از عمل) می‌تواند تاثیری شگرف بر بهبود سلامت بیمار بگذارد؛ مثلاً باعث می‌شود که زمان بستری بیمار پس از عمل در بیمارستان کاهش یابد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، دانشمندان درباره آمادگی پیش از عمل مطالعه‌ای انجام دادند که در آن به بررسی 15 پژوهش در این باره پرداختند. آنها در صدد بودند تا دریابند که برنامه‌های آمادگی پیش از عمل چه تاثیری بر سه پیامد حاصل از جراحی بیماران سرطانی می‌گذارد. این پیامدها عبارت‌اند از: مدت‌زمان ماندن بیمار در بیمارستان پس از عمل، عملکرد جسمانی آنها (اینکه بیمار در 6 دقیقه چه فاصله‌ای را می‌تواند بدود) و این نکته که آیا برای این بیماران مشکلاتی به وجود آمده یا پس از عمل جان خود را از دست داده‌‌اند.

بیمارستان

برنامه‌هایی که محققان مورد مطالعه قرار داده‌اند بسته به اینکه آیا بیماران ورزش کرده‌اند یا رژیم غذایی خاصی داشته‌اند به سه گروه مختلف تقسیم شد. بیماران ورزش‌های گوناگونی از جمله ایروبیک یا تمرینات سخت ورزشی را انجام داده بودند. بعضی از آنها زیر نظر مربی یا فیزیوتراپیست این تمرینات را انجام دادند و برخی دیگر خودشان برنامه‌ریزی کردند. طول دوره این برنامه‌ها بین یک تا چهار هفته بود.

محققان قادر نبودند به خوبی تشخیص دهند که کدام برنامه مشخص در مقایسه‌ با برنامه‌های دیگر روی بیماران تاثیر گذاشته است؛ اما این تحقیق نشان داد که به طور کلی ورزش کردن پیش از عمل به بیمار کمک می‌کند تا زودتر بهبود یابد و به طور مشخص باعث می‌شود طول دوره بستری پس از عمل در بیمارستان کمتر شود. ورزش کردن مهم‌ترین عامل بود و نشان داد که بیمار می‌تواند از برنامه‌های مختلفی استفاده کند که برایش مناسب است.

مزایای گوناگون

عوامل زیادی بر چگونگی بهبود بیمار پس از عمل تاثیر می‌گذارند از جمله سن، نوع و شدت سرطان و حتی مهارت جراح در انجام عمل. اما محققان دریافتند که ورزش کردن پیش از جراحی می‌تواند به کسانی که سرطان‌های خاصی دارند بیشتر کمک کند. نتایج نشان داد افرادی که به سرطان کبد و لوزالمعده مبتلا بودند پاسخ بهتری به ورزش پیش از عمل داشته‌اند. این بیماران به طور میانگین 2 روز کمتر از کسانی که مراقبت‌های پیش از عمل (مثل ورزش و رژیم‌ غذایی یا اطلاعاتی که باید درباره عمل داشت) را انجام ندادند در بیمارستان بستری ماندند.

همچنین مشخص شد که بعضی از انواع سرطان مثل سرطان روده و روده بزرگ ممکن است کمتر از مزایای ورزش پیش از عمل برخوردار شوند. با وجود این، مطالعه ما نشان داد که ورزش کردن پیش از عمل مدت‌زمان بستری را کوتاه می‌کند و عملکرد جسمی فرد را در این نوع سرطان‌ها بهبود می‌بخشد. اما تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود چه برنامه‌‎هایی می‌تواند برای بیمار مفیدتر باشد و بر انواع سرطان‌ها تاثیر بگذارد.

خبر خوب این است که تاثیر آمادگی پیش از عمل احتمالاً در بیمارانی که به این فعالیت‌ها نیاز دارند به خوبی دیده می‌شود. پس اگر شما تقریباً تناسب اندام خوبی ندارید اما پیش از عمل ورزش کرده‌اید، ممکن است بتوانید از مزایای بهبود سریع در دوره نقاهت بهره‌مند شوید. کوتاه شدن مدت بستری در بیمارستان به کاهش هزینه‌های مالی و نیاز بیمار برای بلند شدن از تخت و بازگشت به زندگی عادی نیز کمک می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها