نامه مشترک دبیران کل احزاب زنان اصلاح‌طلب ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد

در نامه مشترک دبیران کل احزاب زنان اصلاح طلب ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد آمده است: در سایه فقدان اطلاعات از توافق های انجام شده قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای با طالبان، از جناب عالی درخواست میکنیم ضمن تلاش برای شفاف سازی محتوای مذاکرات ایالات متحده آمریکا با طالبان و پاسخگوساختن قدرتهای تصمیم ساز در وضع کنونی افغانستان، از تمامی سازوکارها و ظرفیت های ملل متحد، به عنوان تنها مرجع بین المللی برای حفظ صلح، و جلوگیری از ادامه این بحران انسانی که بر صلح و امنیت بین المللی – بویژه بر کشورهای همسایه، از جمله ایران – تأثیر بسزایی دارد، استفاده کنید.

نامه مشترک دبیران کل احزاب زنان اصلاح‌طلب ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد
کد خبر: 515469
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۴ ۱۱:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| دبیران کل احزاب زنان اصلاح طلب ایران در خصوص تحولات افغانستان به دبیرکل سازمان ملل متحد نامه مشترکی را منتشر کردند که متن آن به شرح زیر است:

به نام خدا

عالیجناب آنتونیو گوترش

دبیرکل محترم سازمان ملل متحد

همانگونه که مطلعید، ملت شریف افغانستان با وجود مقاومت بیست ساله و تلاش بی وقفه برای سوق دادن کشور به سمت پیشرفت و توسعه، این روزها با حوادث هولناکی رودررو است. این درحالیست که جامعه جهانی تنها به نظارگری منفعل در مقابل یک بحران و تراژدی انسانی در مقیاس کامل در این کشور تبدیل شده است.

جناب آقای دبیرکل،

مردم خسته از جنگ و نزاع افغانستان، به ویژه زنان و دختران، امروز مجبورند میان مبارزه برای حقوق اولیه و بدیهی انسانی خود با جنگیدن برای زنده ماندن، یکی را انتخاب کنند؛ امری که متاسفانه زنان بیشماری همچنان در کشورهای متعدد با آن بطور روزانه مواجه اند. این انتخاب به ویژه در مناطق جنگی و نیز در کشورهایی با سوء استفاده از باورهای فرهنگی مردم و ایدئولوژی های غیر اصیل و ساختگی حاکمان همراه با اجبار همچنان جاری است.

بر این اساس، احزاب زنان اصلاح طلب ایران عمیقا نگران تشدید بحران در افغانستان و وضع وخیم آحاد زنان و دختران با توجه به سابقه حکومت د ساله طالبان (2001-1996) هستند که با خشونت و بیرحمی و سرکوب حقوق زنان همراه بود. نگرانی مهمتر، تهدید جدی بسیاری از فعالان زن در جامعه متکثر افغانستان است که مبارزات خستگی ناپذیر بیست ساله شان پس از سرخوردگی در دوران حاکمیت طالبان منجر به ایجاد زیرساختهای اولیه ای، از جمله نهاد وزارت امور زنان با هدف بهبود و ارتقای پایدار وضع زنان و نیز توسعه فعالیتهای مدنی و غیردولتی و روند رو به رشدی در جهت رفع تبعیض علیه زنان و دختران افغان شده بود. این دستاوردهای ملی زنان بدلیل انتقال اخیر قدرت به طالبان به خصوص در بخشهای اجتماعی و فرهنگی، از جمله نظام آموزش، ورزش، بهداشت، سلامت و نیز فرصتهای شغلی با تهدیدی جدی مواجهند. علاوه بر این، افزایش خشونتهای عمومی، حتی بصورت تنبیه های خیابانی و با هدف تحقیر و آسیبهای روانی علیه زنان همینطور ترویج و تحمیل ازدواج دختر بچه های زیر سن قانونی، نیازمند حمایت بین المللی به ویژه توجه و اقدام خاص و فوری جناب عالی هستند.

در سایه فقدان اطلاعات از توافق های انجام شده قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای با طالبان، از جناب عالی درخواست میکنیم ضمن تلاش برای شفاف سازی محتوای مذاکرات ایالات متحده آمریکا با طالبان و پاسخگوساختن قدرتهای تصمیم ساز در وضع کنونی افغانستان، از تمامی سازوکارها و ظرفیت های ملل متحد، به عنوان تنها مرجع بین المللی برای حفظ صلح، و جلوگیری از ادامه این بحران انسانی که بر صلح و امنیت بین المللی - بویژه بر کشورهای همسایه، از جمله ایران - تأثیر بسزایی دارد، استفاده کنید.

گذار از بحران افغانستان با ابعاد بین المللی، نیازمند تلاش جهانی است و ما ضمن استقبال از درخواست سازمان عفو بین الملل مبنی بر ادامه نظارت بر رعایت حقوق انسانی و تدوین و ارائه گزارش های ماهانه و ادواری، از دبیرکل سازمان ملل متحد انتظار داریم تا شکل گیری حاکمیتی جامع و فراگیر و نیز برقراری صلح، آرامش و امنیت در این کشور، به ویژه برای زنان و دختران، شرایطی فراهم آورید تا مردم افغانستان در آرامش و با یک انتخابات عادلانه و از طریق صندوق رای به تعیین سرنوشت خود بپردازند.

با اغتنام این فرصت، مراتب انتقاد خود را از صادر نکردن بیانیه قاطع نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد افغانستان (2 شهریور 1400) و انفعال در برابر شکل دهی سازوکاری مؤثر برای رصد تحولات ضدانسانی در افغانستان و نظارت مستمر بر آنها در راستای تمهید اجرای عدالت علیه ناقضان حقوق بشر، ابراز می داریم.

با احترام فائقه

فاطمه راکعی (دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش ایران)

زهرا شجاعی (دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب)

ژاله فرامرزیان (دبیرکل انجمن روزنامه نگاران زن ایران)

شهیندخت مولاوردی (دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان)

رونوشت:

سرکار خانم سیما سامی بحوث (مدیر محترم اجرایی نهاد سازمان زنان ملل متحد)

سرکار خانم نزهت شمیم خان (رییس محترم دوره ای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد)

سرکار خانم میشل باشله (کمیسر عالی محترم حقوق بشر سازمان ملل متحد)

جناب آقای استفان پریسنر (نماینده محترم مقیم سازمان ملل متحد در تهران)

زنان اصلاح طلب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها