کد خبر: 515483
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۴ ۱۲:۳۴:۵۹
| |

سازمان ملل درمورد قحطی زودهنگام در افغانستان هشدار داد

ناتالیا کانم مدیر صندوق جمعیت ملل متحد وضعیت کنونی افغانستان را نگران کننده دانست و درمورد خطر قحطی زودهنگام در این کشور هشدار داد.

سازمان ملل درمورد قحطی زودهنگام در افغانستان هشدار داد
کد خبر: 515483
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۴ ۱۲:۳۴:۵۹

اعتمادآنلاین| ناتالیا کانم مدیر صندوق جمعیت ملل متحد در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه گفت: با نزدیک شدن فصل زمستان و نابسامانی امور و عدم سازماندهی تشکیلات دولت موقت طالبان، خطر قحطی، دستکم یک سوم مردم افغانستان را تهدید می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه فرانسوی لوفیگارو، این پزشک پانامایی افزود: نگرانی‌های زیادی درمورد نحوه تغذیه و مراقبت‌های بهداشتی و درمانی افغان‌ها وجود دارد.

همچنین سازمان جهانی بهداشت از جامعه بین‌المللی خواستار پرداخت کمک‌های مالی فوری برای نجات نظام بهداشتی افغانستان شد.

تدروس ادهانوم، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که نظام بهداشتی این کشور در مرز فروپاشی قرار دارد و اگر برای نجات و پایداری آن تمهیدات فوری اتخاذ نشود، این کشور با یک فاجعه انسانی روبرو خواهد شد.

هر چند سازمان ملل به این منظور یک کمک اضطراری به مبلغ 45 میلیون دلار در اختیار نهادهای بهداشتی قرار می‌دهد، اما نیازهای افغانستان در این زمینه بسیار بیشتر است.

وی سه شنبه گذشته از کابل بازدید کرد و در بازگشت به ژنو در بیانیه‌ای اعلام کرد که «نظام بهداشتی افغانستان در مرز فروپاشی قرار گرفته است و اگر هیچ تصمیم و تمهیدی در این زمینه اخد نشود، این کشور با یک فاجعه انسانی آنی روبرو خواهد شد».

تدروس ادهانوم یادآوری کرد که «در طول 20 سال اخیر در افغانستان پیشرفت‌های شایانی در زمینه بهداشت و سلامتی بدست آمده است که کاهش مرگ و میر مادران و کودکان و ریشه کن شدن فلج اطفال از جمله آن هاست».

وی هشدار داد که در پی قدرت یافتن طالبان در کابل «فرار مغزها با ترک کشور توسط کادر پزشکی و درمانی آغاز شده است و این روند نتایج بسیاری در سال‌های آینده در بر خواهد داشت».

در همین حال، لوئو داپنگ نماینده سازمان جهانی بهداشت در کابل، در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو تاکید کرد: دسترسی به خدمات درمانی برای صدها هزار شهروند آسیب‌پذیرِ افغان در هفته‌های اخیر به شدت کاهش یافته است. به گفته وی، نظام بهداشتی ضعیف کشور اینک در حال غرق شدن است.

تدروس ادهانوم در گزارش خود از وضعیت بهداشتی افغانستان اعلام کرد که « بیمارستان از 37 بیمارستانی که در آنها بیماران مبتلا به کوویدـ19 بستری می‌شدند، اینک تعطیل شده و کلیه خدمات دیگر در این زمینه از جمله واکسیناسیون و تست تشخیصی کاهش یافته است.

به گفته وی،یک میلیون و 800 هزار دُز واکسن در انتظار تزریق است و باید اقدامات لازم را برای استفاده از آنها فراهم کرد.

در همین حال، مارتین گریفیث معاون دبیرکل سازمان ملل متحد برای امور بشردوستانه نیز پس از بازدید از افغانستان و دیدار با مقامات طالبان، تاکید کرد: دارو، مواد پزشکی و سوخت در این کشور در حال اتمام است.

وی اعلام کرد که سازمان ملل یک کمک اضطراری 45 میلیون دلاری در اختیار سازمان بهداشت جهانی، یونیسف و انجمن‌های مردم نهاد افغان و بین‌المللی قرار می‌دهد تا بتوانند تداوم کار مراکز درمانی و از جمله بیمارستان‌ها را تامین کنند.

جنگ 20 ساله افغانستان که طولانی‌ترین جنگ آمریکا در خارج از مرزها شناخته می‌شود، در مجموع 2 هزار و 313 میلیارد دلار هزینه و حدود 2 هزار و 500 کشته روی دست آمریکا گذاشت و خروج شتابزده آمریکا از افغانستان به اعتبار و موقعیت بین‌المللی واشنگتن آسیب بزرگی وارد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها