کد خبر: 515490
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۴ ۱۳:۳۶:۲۳
| |

گوترش، دبیر کل سازمان ملل:

بشریت به طرزی غیرقابل قبول به نابودی هسته‌ای نزدیک شده است

دبیرکل سازمان ملل در پیامی به مناسبت روز جهانی برای نابودی کامل تسلیحات هسته‌ای گفت: اکنون زمان از بین بردن تسلیحات هسته‌ای در دنیای ما و رقم زدن دوران جدیدی از گفتگو، اعتماد و صلح است.

بشریت به طرزی غیرقابل قبول به نابودی هسته‌ای نزدیک شده است
کد خبر: 515490
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۴ ۱۳:۳۶:۲۳

اعتمادآنلاین| آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل با اشاره به مساله رسیدگی به تهدید تسلیحات هسته‌ای بیان کرد، که این مساله یکی از محورهای کار سازمان ملل از زمان به وجود آمدنش بوده است؛ در سال 1946 اولین قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل که خواستار "نابودی سلاح‌های اتمی و همه تسلیحات عمده دیگری که قابلیت کشتار جمعی دارند از زرادخانه‌های تسلیحات کشورها شد".

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه سازمان ملل، دبیرکل سازمان ملل متحد امروز یکشنبه در پیامی هشدار داد که بشریت به نابودی ناشی از جنگ هسته‌ای بسیار نزدیک شده است.

وی در همین رابطه در توییتی که منتشر کرد، نوشت: حدود 14 هزار سلاح هسته‌ای در سراسر دنیا انبار شده است. بشریت به طور غیرقابل قبولی به نابودی هسته‌ای نزدیک است. اکنون زمان آن است که مناقشه هسته‌ای را برای همیشه کنار بگذاریم، سلاح‌های هسته‌ای را از جهان حذف کرده و عصر جدیدی از اعتماد و صلح را آغاز کنیم.

دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه از همه کشورهای صاحب تکنولوژی هسته‌ای خواست معاهده ممنوعیت جامع آزمایش هسته‌ای (سی.تی.بی.تی) را که در سال 1996 تصویب شده و تا کنون توسط 185 کشور امضا شده، امضا کنند.

این معاده برای اجرایی شدن لازم است که مشخصا از سوی 44 کشور صاحب تکنولوژی هسته‌ای امضا و تصویب شود.

او بیان کرد: ما برای مدت بیش از حد طولانی در وضعیت برزخی قرار گرفته‌ایم.

گوترش گفت که تصمیم اخیر روسیه و آمریکا برای تمدید معاهده کنترل تسلیحاتی استارت جدید و ورود پیدا کردن به گفتگو را نشانه امید می‌بیند. او اضافه کرد، معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای که در ماه ژانویه اجرایی شد، همچنین یک گام دلگرم کننده است.

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد، مسئولیت تقویت این تحولات به دوش کشورهای عضو است. او کنفرانس بررسی طرفهای معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای که قرارا ست در ژانویه 2022 برگزار شود را یک فرصت برای همه کشورها به منظور اتخاذ گامهای عملی برای جلوگیری جامع از استفاده از تسلیحات هسته‌ای و نابودسازی این تسلیحات دانست.

26 سپتامبر به عنوان روز بین المللی حذف کامل سلاح‌های هسته‌ای تعیین شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها