کد خبر: 515534
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا واشینگتن در صدد بسط دکترین ابراهیمی در منطقه خاورمیانه است؟

چند روز پیش نشستی در شهر اربیل در اقلیم کردستان عراق برگزار شد که جنجال بزرگی به پا کرد و چه در بعد داخلی و چه منطقه‌ای بازتاب‌های گسترده‌ای به همراه داشت.

آیا واشینگتن در صدد بسط دکترین ابراهیمی در منطقه خاورمیانه است؟
کد خبر: 515534
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- چند روز پیش نشستی در شهر اربیل در اقلیم کردستان عراق برگزار شد که جنجال بزرگی به پا کرد و چه در بعد داخلی و چه منطقه‌ای بازتاب‌های گسترده‌ای به همراه داشت.

در اینکه اقلیم کردستان عراق روابط پنهانی (نه‌چندان مخفی) با اسرائیل داشته شک وتردیدی وجود ندارد، این در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند قدمت این روابط به چند دهه پیش و دوره رهبری ملا مصطفی بارزانی بازمی‌گردد.

همچنین با نگاهی به رویکرد نفوذ اسرائیل در عراق درمی‌یابیم علاوه بر نفوذ امنیتی اسرائیل در عراق که با کمک ارتش آمریکا به شکل قابل توجهی نهادینه شده است، اسرائیل تلاش می‌کند برخی از شخصیت‌های عراقی را که به دلایل مختلفی مواضع متزلزل یا حتی خاکستری دارند به سمت خود جذب کند.

برخی از تحلیلگران نشست اخیر در اربیل را بی‌ارتباط با یارکشی‌های انجام‌گرفته برای دوره انتخابات پیش رو و پساانتخابات نمی‌دانند در حالی که برخی دیگر این رویکرد را نوعی خط‌شکنی برای یک فرایند بسیار عمیق‌تر تلقی می‌کنند که این روزها به توافقنامه ابراهیمی شهرت پیدا کرده و تعداد دیگری از کارشناسان آن را دین و دکترین جدید آمریکا در منطقه توصیف می‌کنند.

در این بین یک مسئول سابق مصری حتی پیش از برگزاری این نشست هم اعلام کرده بود ایالات متحده در حال تدارک توطئه‌ای است که در چارچوب آن دکترین جدیدی در میان کشورهای منطقه خاورمیانه به نام دین ابراهیمی بسط پیدا کند.

خیرت شکری مدیر سابق اداره امنیت مصر در گفت‌وگویی با روسیه الیوم گفته بود: «ما طی یک دوره بسیار کوتاه شاهد پیوستن چهار کشور عربی به روند سازش با اسرائیل بودیم (کشورهای امارات، بحرین، سودان و مراکش به روند سازش پیوستند، در حالی که نشانه‌‌هایی از آمادگی کشورهای دیگری برای الحاق به آنها دیده می‌شود).

او در این باره می‌افزاید: «آنچه در زمان امضای توافقنامه بین اسرائیل و امارات متحده و مراکش توجه مرا جلب کرد تمرکز بر واژه ابراهیمی بود که در سخنان ترامپ و کوشنر کاملاً قابل تشخیص بود، و از آنجا که من اعتقاد راسخ دارم واژه‌های به‌کاررفته از زبان شخصیت‌‌هایی در این سطح بدون حساب و کتاب نیست، پس باید توجه خاصی به معنای واژه ابراهیمی داشته باشیم.»

به اعتقاد شکری، هدف از طرح جدیدی که در مراکز تصمیم‌گیری ایالات متحده تدارک دیده شده تحمیل دکترین جدیدی بر ملل منطقه خاورمیانه است که به دکترین ابراهیمی شهرت دارد و ازدیدگاه واشینگتن می‌تواند راه‌حلی برای تمام مشکلات خاورمیانه باشد.

به بیانی دیگر، دکترین ابراهیمی می‌تواند همچون دین جدیدی مشکلات سه دین اصلی منطقه خاورمیانه یعنی اسلام، مسیحیت و یهودیت را حل کند.

بسط دین و مذهب جدید یا تحمیل استراتژی و دکترین جدیدی در منطقه از سوی آمریکا، منظور هر چه باشد، آمریکا این رویکرد را به عنوان راهبرد خود در ازای کاهش حضور نظامی‌اش در دستور کار قرار داده است و در سال‌های آینده بیشتر از آن خواهیم شنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها