رئیس انجمن سالمند شناسی:

55 درصد«سالمندان»فاقد درآمد هستند/«فقر» در سالمندان دو برابر سنین دیگر است

رئیس انجمن سالمند شناسی گفت:متاسفانه فقر در جامعه سالمندی دو برابر سایر رده های سنی است و این میزان فقر در زنان سالمند بیشتر است.

55 درصد«سالمندان»فاقد درآمد هستند/«فقر» در سالمندان دو برابر سنین دیگر است
کد خبر: 515652
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ۱۰:۵۹:۲۲

اعتمادآنلاین| در آستانه روز جهانی سالمندان سید حامد برکاتی، مدیر کل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: با پدیده‌ای مواجه هستیم که خیلی نگران کننده است و این بحث زنانه شدن سالمندی است و به ازای هر 100 خانم سالمند 90 مرد به سالمندی رسیده‌اند.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: سالمند خانم شغل، مسکن و درآمد کمتری خواهند داشت و نیازمند حمایت بیشتر از سوی نهادهای حمایتی دارند.

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: در دوران کرونا بیشترین گروهی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند سالمندان بوده اند.امسال نیز انجام می‌شود و در حال ورود واکسن آنفلوآنزا هستیم که چند گروه در اولویت هستند که شامل حِرف پزشکی، سالمندان و مادران بار دار هستند.

برکاتی یادآور شد:‌بسیاری از کشورهای دنیا بدون واکسیناسیون اقدام به بازگشایی مدارس و آمدن دانش آموزان به مدارس کردند؛ مثل ترکیه که از 15 شهرویر بازگشایی کرد. آنها نظام مراقبت را اجرا کردند. ما نیز نظام مراقبت را نوشته‌ایم و در خصوص واکسیناسیون دانش آموزان، واکسیناسیون نوجوانان بالای 15 سال در مراکز واکسیناسیون شروع شده است و ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: البته بعد ا برای زیر 15 سال انجام خواهد شد. بیشترین موضوع مهم در مدارس رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و در بحث بازگشایی مدارس توجه و مراقبت از مدرسه به خانه مورد توجه است و رانندگان سرویس‌ها واکسینه شده و خواهند شد.

احمد دلبری، رئیس انجمن سالمند شناسی با بیان اینکه موضوع سالمندی در دنیا به عنوان انقلاب خاموش یاد می‌شود،گفت: متاسفانه از آنجایی که بخش زیادی سالمندان دیده نمی‌شوند مشکلات آنها در صدر اولویت دولت‌های گذشته نبوده است.

وی ادامه داد: در 2018 برای اولین بار جمعیت 65 ساله و بالاتر بیشتر از کودکان زیر 5 سال بود. مشکلات حوزه سالمندی چندین برابر جوانان است.در دنیا در طی 50 ساله گذشته شاهد افزایش جمعیت سالمندان بتنی بوده است و در کشورهای توسعه یافته مدت زمان افزایش جمعیت سالمندان بیش از صد سال طول کشیده اما در ایران 20 سال بوده است.

رئیس انجمن سالمند شناسی افزود: در 1335، 2 میلیون و 400 سالمندان داشتیم اما در 1435 به 33 میلیون و 400 هزار می‌رسد.

دلبری خاطرنشان کرد: در سال 85، 600 هزارنفر افراد بالای 80 سال داشتیم اما این عدد در 1400 بیش از 3.5 میلیون می‌رسد. در خصوص تجرد قطعی الان بیش از 80 هزار سالمند در تجرد قطعی داریم اما در 1430 به بیش از 2 میلیون و 400 هزار نفر می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه سالمندان فعلی ما به طور میانگین 5.5 فرزند به دنیا آورده اند،گفت: جمعیت سالمند شهر نشین ما در حال افزایش است. تقریبا 45 درصد سالمندان مستمری بگیر هستند و 55 درصد درآمد و مستمری لازم را ندارند.

رئیس انجمن سالمند شناسی گفت: بر اساس سازمان آمار چیزی حدود 94 درصد سالمندان بیمه پایه داشته‌اند و فقط 31 درصد سالمندان ما بیمه تکمیلی دارند و 88 درصد سالمندان روستایی بیمه تکمیلی ندارند.

وی بیان داشت: متاسفانه فقر در جامعه سالمندی دو برابر سایر رده های سنی است و این میزان فقر در زنان سالمند بیشتر است و در زنان سالمند میزان فقر 40 درصد است.همچنین در 37 درصد از سالمندان آسیب پذیر از فقر رنج می‌برند و در سیستان و بلوچستان این میزان 70 درصد است.

دلبری خاطرنشان کرد: در مالکیت مسکن در سالمندی در سال 85، 90 درصد سالمندان ما مسکن شخصی داشتند اما در 95 این میزان به 82 درصد رسیده است.در سال 85، 32 درصد باسواد بودند اما در سال 95 این میزان به 46 درصد رسیده است.

رئیس انجمن سالمند شناسی با بیان اینکه 24 درصد سالمدان ما سواد راهنمایی و بالاتر را دارند،گفت: این میزان در نروژ، آلمان و چک 100 درصد بوده است.

وی تصریح کرد: در سال 85 ، 24 درصد سالمندان شاغل بودند اما در سال 95، به 18 درصد رسید.در طی سنوات گذشته اتفاقات خوبی در حوزه سالمندی داشتیم اما در حوزه نیروی متخصص در بخش سالمندی عقب ماندگی 50 ساله داریم.

دلبری تاکید کرد: در خصوص واکسیناسیون علی رغم تلاش‌های انجام شده اما یک بخشی از سالمندان مغفول مانده شدند؛ به خصوص 20 درصدی از سالمندان که در خانه روی تخت هستند.

محسن شتی، رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت گفت:‌سالمندی جمعیت یک واقعیت جهانی است و ما با یک فاصله چند 10 ساله وارد این وضعیت می شویم.اولویت ملی و جهانی توجه به سلامت و رفاه سالمندان است.

وی با بیان اینکه سالمندان در دوران کرونا بیشترین نگرانی را داشتند، گفت: بانک زمان در کشور‌های مختلف انجام شده است. در این بانک افراد در دوره جوانی و میانسالی خدمات و تخصص خود را برای سالمندان انجام می‌د هند و تجربه موفقی بوده است.

شتی یادآور شد: در ایران نیز در سازمان تامین اجتماعی وزارت دفاع از سال گذشته شروع شد. در کشور میانگین سن بازنشستگی 52 سال و سن سالمندی 60 سال است. به دنبال افزایش سن سالمندی هستیم و این سن افزایش پیدا کند و قطعا افزایش این سن بازنشستگی می‌تواند کمک کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها