کد خبر: 515701
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۱ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

باکتری‌های خوب روده به کاهش وزن کمک می‌کنند

دانشمندان در تحقیقی دریافتند که میکروبیوم‌های روده می‌‎توانند در کاهش وزن موثر باشند. اگر این تحقیق در سطح وسیع انجام و صحت آن تایید شود، می‌توان با روش‌هایی مثل استفاده از رژیم‌های خاص یا پیوند باکتری‌ها به کاهش وزن افراد کمک کرد.

باکتری‌های خوب روده به کاهش وزن کمک می‌کنند
کد خبر: 515701
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۱ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- تریلیون‌ها میکروب در روده شما وجود دارد که این میکروب‌ها نقش‌ بسیار مهمی در بدن بازی می‌کنند. این میکروبیوم‌ها (ریزاندامگان هم‌زیست) متابولیسم ما را تنظیم و کمک می‌کنند تا مواد مغذی را از غذاها جذب کنیم. همچنین بر چاقی یا لاغری ما نیز تاثیر می‌گذارند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، در پژوهش تازه‌ای نشان داده شد که میکروبیوم‌های روده می‌توانند بر توانایی ما برای کاهش وزن نیز تاثیر بگذارند. محققان دانشگاه واشینگتن آمریکا دریافتند که حضور نوع خاصی از میکروب‌های خوب در روده افراد بر کاهش وزن آنها تاثیر گذاشته است.

محققان برای درک اینکه میکروب‌های روده انسان چگونه بر کاهش وزن تاثیر می‌گذارند 105 فرد دارای اضافه‌وزن را بررسی کردند که در برنامه یک‌ساله کاهش وزن ثبت‌نام کرده بودند. پژوهشگران برای ردیابی کاهش وزن آنها شاخص توده بدنی (BMI) شرکت‌کنندگان را اندازه‌گیری کردند.

دانشمندان همچنین سطوح خاصی از نشانگرهای خونی متابولیسم مثل سطح کلسترول را ثبت کردند تا دریابند که هر شرکت‌کننده چگونه می‌تواند چربی بسوزاند. همچنین نمونه مدفوع افراد در آغاز و پایان مطالعه جمع‌آوری شد تا تشخیص دهند که چه میکروب‌هایی و در چه سطحی در روده هر شرکت‌کننده وجود دارد.

محققان پس از آن افرادی را که کاهش وزن پیدا کرده بودند (به طور میانگین حداقل در ماه یک درصد از وزن بدن را از دست داده بودند) با کسانی که تغییر وزن نداشتند مقایسه کردند. آنها دریافتند که نشانگرهای خونی مربوط به متابولیسم بین کسانی که کاهش وزن داشته‌اند و آنها که نداشته‌اند فرق بسیار جزئی داشته است.

اما نوع میکروب‌های روده‌ای که هر 2 گروه داشتند از انواع متفاوتی بود. در افرادی که وزن بیشتری از دست دادند آنزیم‌های باکتری مفیدتری در روده وجود داشت. این آنزیم‌ها کمک کردند تا کربوهیدرات‌های پیچیده (مثل آنهایی که در حبوبات وجود دارد) شکسته شوند و به قندهای ساده‌ای تبدیل شوند که هضم آنها را راحت‌تر کند و احتمال ذخیره آنها به عنوان چربی کمتر شود.

محققان این پژوهش پی بردند که رشد کلونی‌های باکتریایی (مشخصاً باکتری Prevotella) به تولید مواد سالم سطح بالا مثل اسیدهای چرب زنجیره کوتاه کمک می‌کند. این مواد التهاب را کاهش می‌دهد و ممکن است باعث تسهیل روند کاهش وزن شود.

کاهش وزن

تغذیه

ما از تحقیقات دیگر دریافته‌ایم که ژن‌های فرد می‌توانند بر خطر چاقی تاثیر بگذارند. گرچه هیچ شواهد واضحی درباره اینکه ژنتیک نیز می‌تواند بر توانایی برای کاهش وزن موثر باشد وجود ندارد، اما مطالعه اخیر نشان داد که نوعی باکتری در روده انسان بهتر از کلسترول و دیگر مواد به توانایی فرد برای سوزاندن چربی کمک می‌کند.

هرچند محققان این ارتباط را بین میکروبیوم روده و کاهش وزن نشان داده‌اند، هنوز هم چیزهایی وجود دارد که ما از آنها اطلاعی نداریم. این یافته‌ها باید در افراد بیشتری بررسی شود تا نقش باکتری‌ها در کاهش وزن مشخص شود. شرکت‌کننده‌های این تحقیق در برنامه تبلیغاتی کاهش وزن نیز شرکت کردند پس شاید این گروه نماینده خوبی برای تمام مردم نباشند که این مهر تأییدی است بر نیاز ما به تحقیقات بیشتر.

اما اگر این یافته‌ها اثبات شود، برای کسانی که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند بسیار نویدبخش خواهد بود چون میکروبیوم‌های روده قابل شناسایی‌اند و مثل ژن‌ها نیستند. گام بعدی این خواهد بود که چگونه افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند این باکتری‌های چربی‌سوز را افزایش دهند. آنها می‌توانند از طریق رژیم غذایی حاوی پروبیوتیک و پریبیوتیک یا درمان‌های پیشرفته مثل پیوند باکتری‌های مدفوع کاهش وزن پیدا کنند.

تحقیقاتی که قبلاً انجام شده حاکی از آن بوده که نوع خاصی از باکتری که در پروبیوتیک‌ها وجود دارد به کاهش وزن کمک می‌کند، اما در تحقیقات پیشین تنها چند نوع باکتری موجود در پروبیوتیک‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است. محققان این مقاله تمام باکتری‌های موجود در روده افراد را آزمایش و بر این موضوع تاکید کردند که میکروب‌های روده به کاهش وزن ارتباط دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها