آخرین وضعیت بازگشت زائران در مرزهای خوزستان / اختصاص قطار فوق العاده خرمشهر به تهران / علوم پزشکی آبادان: 100 پایگاه تست فوری کرونا در شلمچه مستقر شد

همزمان با آغاز موج بازگشت زائران از کربلا، امکانات حمل و نقل و انجام امور مربوط به تست کرونا در مرز شلمچه تدارک دیده شده است.

آخرین وضعیت بازگشت زائران در مرزهای خوزستان / اختصاص قطار فوق العاده خرمشهر به تهران / علوم پزشکی آبادان: 100 پایگاه تست فوری کرونا در شلمچه مستقر شد
کد خبر: 515757
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۷ ۰۹:۲۰:۵۶

اعتمادآنلاین| با وجود اینکه عراق از قبل اعلام کرده بود برای اربعین امسال صرفاً زائران را از طریق هوایی پذیرش می‌کند ولی در نهایت ازدحام بیش از حد زائران در مرزها باعث شد تعداد قابل توجهی از مرز شلمچه راهی مراسم اربعین در کشور عراق شوند.

به گزارش مهر اکنون موج بازگشت زائران به کشور از طریق مرز شلمچه آغاز شده است و با وجود اینکه هیچ دستگاه و ارگان و گروه مردمی از قبل آماده مراسم اربعین حسینی نبودند ولی در نهایت تمهیداتی صورت گرفت تا بازگشت زائران به شهرهای خود تسهیل شود.

اختصاص قطار فوق العاده

در همین زمینه سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن ضمن بازدید از پایانه مسافربری راه آهن خرمشهر و ایستگاه نقطه صفر مرزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با دستور وزیر راه و شهرسازی، همه امکانات این وزارتخانه به‌جز بخش غیردولتی برای بازگشت زائران از سفر عتبات عالیات بسیج شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه و آهن کشور افزود: نیروهای مجموعه وزارت راه امروز در تمامی مرزهایی که تردد صورت می‌گیرد از جمله مرز هوایی بسیج شده و امکانات را برای سهولت تردد زوار ابا عبدالله الحسین (ع) فراهم کردند.

وی به استقرار یک رام قطار در مرز شلمچه اشاره کرد و گفت: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از شب گذشته برای جابه‌جایی زائران از مرز شلمچه تا خرمشهر و از خرمشهر تا اهواز قطارهایی را به‌صورت رایگان مستقر کرده است.

رسولی اضافه کرد: همچنین برای جابه‌جایی مسافران از خرمشهر به مقصد تهران قطار فوق‌العاده تعیین شده که اولین حرکت آن ساعاتی پیش بود و حرکت دوم این قطار تا چند ساعت دیگر انجام خواهد شد.

وی از جابه‌جایی زائران در مسیر شاه عبدالعظیم تا ورامین در تهران خبر داد و بیان کرد: این اقدام روز گذشته برای زائرانی که به آستان شاه عبدالعظیم آمده بودند به‌صورت رایگان انجام شد.

100 پایگاه تست فوری کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان نیز از استقرار 100 پایگاه تست فوری کرونا در شلمچه خبر داد.

شکرالله سلمان‌زاده اظهار کرد: به‌منظور کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و حفظ سلامت زائران اباعبدالله الحسین (ع) از صبح امروز با تلاش کارکنان مجموعه بهداشت و فوریت‌های پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی آبادان و مشارکت جمعیت هلال احمر، تعداد 100 جایگاه برای انجام آزمایش سریع کرونا (رپید تست) با فاصله اندکی از گیت ورودی شلمچه از سمت مرز عراق مستقر شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان افزود: در این جایگاه‌ها از تمامی زائران پیش از ورود به پایانه مرزی آزمایش سریع کرونا گرفته و در صورتی که جواب تست زائری مثبت شود از ورود آن به داخل کشور جلوگیری خواهد شد و با تمهیدات به‌عمل‌آمده به‌طور سریع به محل قرنطینه پیش‌بینی شده در مرکز پشتیبان بهداشت و درمان شهید سردار سلیمانی که به این منظور احداث و راه‌اندازی شده است، هدایت و فرآیند درمان برای بیمار شناسایی شده آغاز خواهد شد.

وی افزود: در این مرکز همه امکانات پزشکی، درمانی و بهداشتی برای ارائه خدمات بستری به زائران مهیا شده است و در صورت نیاز نیز بیمار برای ادامه درمان‌های تخصصی به بیمارستان‌های معین این دانشگاه در شهرهای آبادان و خرمشهر اعزام خواهند شد.

سلمان زاده گفت: در این فرآیند غربالگری همه اطلاعات افراد ثبت خواهد شد و در صورتی که جواب آزمایش فردی نیز مشکوک باشد به مرکز بهداشت شهرستان محل سکونت آن یا دانشگاه علوم پزشکی استان مربوطه اطلاع داده خواهد شد تا وی را از نظر سلامت رصد کنند.

تب سنجی و غربالگری زائران

از سوی دیگر مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان با اشاره به راه‌اندازی 10 ایستگاه تست گیری کرونا در شلمچه گفت: عملیات تب سنجی و غربالگری در این مرز برای زائران حسینی انجام می‌شود.

علی خدادادی از بازگشت تدریجی زائران و شرکت‌کنندگان در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی خبر داد و بیان کرد: طبق مصوبات ستاد پیشگیری از شیوع ویروس کرونا جمعیت هلال احمر خوزستان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی آبادان ضمن استقرار تیم‌های امدادی در نقطه صفر مرزی شلمچه، عملیات غربالگری و انجام تست تشخیصی ابتلاء به کرونا را برای زائرانی که قصد ورود به کشور دارند، بر عهده گرفته است.

وی به تردد بالای زائران از پایانه مرزی شلمچه اشاره کرد و افزود: به‌منظور تسریع در کار و جلوگیری از ازدحام جمعیت 10 ایستگاه در مرز راه‌اندازی شده است که به‌صورت شبانه‌روزی و همزمان به ارائه خدمت خواهند پرداخت.

خدادادی با توصیه به رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی به بازگشتگان از این سفر معنوی از زائران درخواست کرد که به هنگام ورود به کشور و مراجعه به ایستگاه‌های غربالگری ضمن رعایت فاصله‌گذاری فردی، سعه‌صدر به خرج دهند.

بازگشت زائران روان است

فرماندار خرمشهر گفت: با استقرار 100 دستگاه اتوبوس و مینی بوس برای بازگشت زائران در مرز شلمچه، تردد در مرز شلمچه روان است.

محمد حیدری با اشاره به آغاز بازگشت زائران اربعین حسینی از طریق مرز شلمچه اظهار کرد: 50 دستگاه اتوبوس درون شهری، 30 دستگاه اتوبوس برون شهری و 20 مینی‌بوس از سراسر استان خوزستان در مرز شلمچه مستقر شده‌اند تا زائران بازگشته از سفر اربعین را به مناطق مختلف درون و برون استانی منتقل کنند.

حیدری افزود: با همکاری راه آهن یک رام قطار با ظرفیت 500 صندلی از مرز شلمچه تا خرمشهر راه اندازی شده ضمن اینکه یک رام قطار نیز زائران کربلا را از خرمشهر تا اهواز جا به جا می‌کنند.

وی با اشاره به استقرار 10 دستگاه آمبولانس در مرز شلمچه گفت: پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز در نزدیکی نقطه صفر مرزی به منظور خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی مستقر هستند.

فرماندار ویژه خرمشهر ادامه داد: موکب‌ها نیز با استقرار در مسیر بازگشت زائران با ارائه سه وعده غذا در شبانه روز همچنین ارائه میان وعده به زائران خدمت رسانی می‌کنند.

حیدری با تاکید بر بسته بودن مرز برای عبور زائران به کشور عراق گفت: با تمهیداتی که در مرز شلمچه در نظر گرفته شده بازگشت زائران روان است و زائران به راحتی مسیر بازگشت به شهرهای خود را طی می‌کنند.

قطار شلمچه به خرمشهر فعال شد

همچنین معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان با بیان اینکه پایانه‌های مرزی این استان وضعیت کنترلی مطلوبی دارند، گفت: ورودی روزانه زائران از مرزهای شلمچه و چذابه 20 هزار نفر گزارش شده است.

ولی‌الله حیاتی به آخرین وضعیت پایانه‌های مرزی خوزستان و تدابیر و تمهیدات اتخاذ شده برای بازگشت زائران حسینی اشاره کرد و گفت: برپایی و استقرار 50 موکب و ایستگاه پذیرایی با ملزومات لازم در شلمچه، 20 موکب و ایستگاه در چذابه، آغاز به فعالیت یک دستگاه ریل باس قطار از خرمشهر به شلمچه و بالعکس با ظرفیت هر رام 400 نفر بخشی از تمهیدات صورت گرفته برای برگشت زائران حسینی است.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان افزود: چهار رام قطار از خرمشهر به تهران به ظرفیت هر رام 500 نفر و دو ریل باس از خرمشهر به مرکز استان به ظرفیت هر رام 500 مسافر فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

وی از استقرار 200 اتوبوس برون‌استانی در شلمچه و 50 اتوبوس درون استانی در چذابه به عمق کشور خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر 40 اتوبوس خط واحد در شلمچه مستقر است و کار انتقال زائران حسینی را به خرمشهر و آبادان در 24 ساعت شبانه‌روز انجام می‌دهد.

حیاتی گفت: در همه مسیرها و محورهای مواصلاتی مرزی اکیپ امداد و نجات، بهداشت و درمان با هدف انجام تست‌های مربوطه بهداشتی از جمله رپید و پی سی آر و یگان‌های انتظامی، پلیس راهور و یگان امداد به‌منظور خدمات انتظامی و کنترلی استقرار دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها