افسر سیا در صربستان هدف «سندروم هاوانا» قرار گرفت

منابع رسانه‌ای گزارش دادند، واشنگتن یک افسر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در صربستان را که هدف بیماری مرموز «سندروم هاوانا» قرار گرفت، از این کشور خارج کرد.

افسر سیا در صربستان هدف «سندروم هاوانا» قرار گرفت
کد خبر: 515785
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۷ ۱۱:۱۳:۱۴

اعتمادآنلاین| در ادامه ادعاهای مقام‌ها و رسانه‌های آمریکایی درباره بیماری موسوم به سندروم هاوانا، خبرها حاکی است که یک افسر اطلاعاتی واشنگتن در صربستان هدف این بیماری مرموز قرار گرفت.

به گزارش فارس، «وال استریت ژورنال» خبر داد، گزارش‌ شده که یک افسر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به دلیل جراحات جدی که مشابه با جراحات ناشی از بیماری مرموز سندروم هاوانا است، از صربستان بیرون آورده شده است.

این روزنامه آمریکایی با استناد به مقامات فعلی و سابق این کشور گزارش داد که این حادثه در صربستان که در هفته‌های اخیر رخ داد، جدیدترین حادثه‌ای است که از یک منبع ناشناخته ناشی شده و بر دیپلمات‌ها و افسران اطلاعاتی آمریکا تأثیر گذاشته است.

به گفته وال استریت ژورنال، مقامات دولتی و دانشمندان آمریکا بر این باور هستند که این علائم ناشی از نوعی منبع انرژی مستقیم و شامل سرگیجه، از دست دادن حافظه و سایر مسائل است.

بنا بر گزارش این روزنامه، تعداد موارد مشکوک درباره ابتلا به سندروم هاوانا در حال افزایش است و باعث نگرانی مقامات اطلاعاتی شده است.

به روایت این رسانه، یکی از اعضای هیات همراه ویلیام برنز مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که در اوایل ماه جاری به همراه وی به هند سفر می‌کرد، علائمی را گزارش کرد که با سندرم هاوانا مطابقت داشت.

سخنگوی سیا، هفته گذشته در بیانیه‌ای برای وبگاه «هیل» گفت که این سازمان در مورد حوادث یا افسران خاصی اظهار نظر نمی‌کند.

به گفته سخنگوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «ما پروتکل‌هایی برای مواردی که افراد حوادث غیرعادی احتمالی مربوط به سلامتی را گزارش می‌دهند».

سخنگوی سیا تاکید کرد که ویلیام برنز «اطمینان از مراقبت‌های لازم از افسران (سیا) را در اولویت خود قرار داده است».

چندی قبل شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» خبر داده بود، در ماه جولای حداکثر 200 آمریکایی علائم احتمالی سندرم هاوانا را گزارش کرده‌اند.

پیشتر رسانه‌های غربی گزارش داده بودند، ده‌ها پرسنل آمریکایی در وین، از جمله دیپلمات‌ها و مأموران اطلاعاتی و حتی کودکان برخی از این کارکنان، علائم این بیماری را داشته‌اند.

ویلیام برنز مدیر سیا چند ماه قبل اعلام کرده بود حدود دویست مقام آمریکایی و خویشاوندان آن‌ها تاکنون به سندروم هاوانا مبتلا شده‌اند که حدود صد مورد آن‌ها مأموران سیا هستند.

این بیماری برای اولین بار، سال 2016 در میان مقامات سفارت آمریکا در هاوانا، پایتخت کوبا گزارش شد و به همین دلیل سندروم یا نشانگان هاوانا لقب گرفته است.

سال گذشته آکادمی ملی علوم آمریکا اعلام کرد محتمل‌ترین عامل ابتلا به این بیماری مرموز، نوعی «انرژی فرکانس رادیویی هدایت‌شده و پالس‌دار است».

ویلیام برنز، مدعی است «به احتمال خیلی قوی» روسیه عامل ایجاد این بیماری در میان دیپلمات‌ها و جاسوس‌های آمریکایی است اما مسکو این اتهام‌زنی را تکذیب کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها