دومین دور مذاکرات ثبات راهبردی روسیه -آمریکا؛ اختلافات عمیق است

روسیه و آمریکا با وجود برگزاری دومین دوره مذاکرات کنترل تسلیحات هسته ای با عنوان «ثبات راهبردی» که این بار در ژنو برگزار شد به گفته مقامات دو طرف همچنان دارای اختلافات زیادی هستند.

دومین دور مذاکرات ثبات راهبردی روسیه -آمریکا؛ اختلافات عمیق است
کد خبر: 516373
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۲ ۱۰:۰۲:۳۹

اعتمادآنلاین| دومین دور مذاکرات روسیه و آمریکا به عنوان دو قدرت اتمی جهان، درباره «ثبات راهبردی»، هشتم مهر پشت درهای بسته و در دفتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل مستقر در ژنو صورت گرفت و اخبار آن به بیرون درز پیدا نکرد. این رایزنی‌ها برای بررسی مسائل ثبات راهبردی شامل موشکی و هسته‌ای و کنترل تسلیحات در این عرصه‌ها در سطح بین‌المللی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، به گفته سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای و موشکی روسیه، مسکو و واشنگتن هنوز اختلافات زیادی در زمینه ثبات راهبردی دارند.

وی می گوید: اگر چه در این مذاکرات درخصوص برخی تسلیحات و مسائل با طرف آمریکایی پیشرفت حاصل و ما در مورد ایجاد دو گروه کاری در عرصه ثبات راهبردی توافق کردیم اما مشکلات و اختلافات بین دو طرف فراوان است.

هیات روس به ریاست «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه و هیات آمریکایی هم به ریاست «وندی شرمن» معاون وزیر امور خارجه این کشور تشکیل جلسه دادند و بعد از سه ساعت این مذاکرات به پایان رسید جلسه ای که به گفته ریابکوف دامنه اختلافات زیاد بود.

رابکوف مذاکرات در زمینه امنیت سایبری را «کند» توصیف کرد و گفت «از آنچه من می دانم، نتیجه ای می گیرم که «این روند کندی است. اما این به خودی خود نیز خوب است. »

نخستین دور مذاکرات میان دو طرف ششم مرداد و در پی ملاقات سران دو کشور در خرداد ماه گذشته برگزار شد.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در باره آن مذاکرات گفت که مسکو امیدوار است دولت آمریکا نتایج نشست ژنو را بی ارزش نکند چون در توافقات تغییری داده نخواهد شد.

ریابکوف در ارتباط با دور های بعدی مذاکرات با آمریکا گفت: آمریکا نباید آنقدر سطحی نگر باشد که فکر کند مذاکرات ثبات راهبردی تنها با دستور کار آنها جلو می رود، مسکو نگرانی های خود را در نظر می گیرد.

وی گفت: مسکو امکان گفت و گو با آمریکا در خصوص سامانه های تسلیحاتی جدید را تنها در صورتی رد نمی کند که چشم انداز تسلیحات مافوق صوت آمریکا مطرح شود.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در عین حال گفت که دریچه ای برای عادی سازی روابط بین روسیه و ایالات متحده باز شده است که نباید این فرصت را از دست داد.

پیش از این، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که نمایندگان آمریکا پس از نشست ژنو «موارد قبلی» را انتخاب کردند و آمادگی خود را برای گفت و گوی سازنده نشان نداده اند.

لاوروف افزود، تلاش برای گفت و گو با فدراسیون روسیه از موضع قدرت محکوم به شکست است.

ولادیمیر پوتین و جو بایدن در نشست خود 16 ژوئن در ژنو (26 خرداد) بر ضرورت پایبندی متقابل خود به این اصل که هیچ برنده ای در جنگ هسته ای وجود ندارد تاکید کردند و با راه اندازی یک گفتگوی جامع، اساسی و پرانرژی در مورد ثبات استراتژیک موافقت کردند.

«کریستوفر فورد» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور امنیت بین‌الملل و عدم اشاعه به تازگی با متهم کردن روسیه به آزمایش سلاحی در فضا گفت که واشنگتن امیدوار است مسکو هنجارهای رفتار مسوولانه در فضا را ترویج کند و خواستار ثبات، پیش‌بینی‌پذیری و ابزارهای مدیریت بحران بیشتری شد. اما وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه ای با رد ادعاهای ضدروسی آمریکا و انگلیس اعلام کرد که آزمایش فضایی روسیه هیچ تهدیدی در برنداشت و مطابق قوانین بین المللی صورت گرفت.

پیشتر پنتاگون اعلام کرد که جنگ آمریکا با روسیه و چین برای کل جهان وحشتناک خواهد بود. هایتن جانشین فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا گفت که ایالات متحده هرگز نباید در صدد جنگ با روسیه و چین باشد، زیرا این امر پیامدهای مخربی را برای کل جهان به دنبال خواهد داشت.

وی جنگ سرد را «مهمترین رویارویی بین دو قدرت بزرگ» نامید، زیرا آنها ندو قدرت اول با زرادخانه بزرگ تسلیحات بودند.

هایتن افزود: در مورد قدرت های بزرگ، هدف ما این است که هرگز با جنگ چین و روسیه نرویم، زیرا این روز یک روز وحشتناک برای کره زمین و برای کشورهای ما خواهد بود زیرا جهان را نابود می کند و سپس هایتن به اهمیت موفقیت در گفت گوی راهبردی امریکا و روسیه اشاره کرد.

وی گفت: «ما در حال مذاکره با روسیه در مورد ثبات استراتژیک هستیم تا مطمئن شویم که درک کنیم در چه شرایطی هستیم. و این نه تنها در حوزه هسته ای بلکه در حوزه فضایی نیز صدق می کند.

هایتن پیشتر گفته بود که روسیه تهدیدی فزاینده برای ایالات متحده به شمار می رود زیرا برخلاف ایالات متحده، نیروهای هسته ای روسیه کاملاً مدرن شده اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها