در نشست خبری مشترک با همتای روسی:

امیرعبداللهیان: در تامین امنیت خود و منطقه با کسی تعارف نداریم/ بعد از پایان جمع بندی مذاکرات وین را از سرمی‌گیریم/ دیدار روسای جمهور ایران و روسیه در آینده نزدیک

وزیر امور خارجه ایران با بیان این‌که منطقه تحمل زیاده‌خواهی‌های جدید را ندارد، تصریح کرد: در تامین امنیت منطقه و امنیت خود با هیچ کسی تعارف نداریم.

امیرعبداللهیان: در تامین امنیت خود و منطقه با کسی تعارف نداریم/ بعد از پایان جمع بندی مذاکرات وین را از سرمی‌گیریم/ دیدار روسای جمهور ایران و روسیه در آینده نزدیک
کد خبر: 516688
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۴ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که شب گذشته (سه‌شنبه) در رأس هیأتی و در پاسخ به دعوت سرگئی لاوروف همتای روس خود وارد مسکو شد، پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) با لاوروف دیدار و پس از آن در نشست خبری مشترک حضور یافت.

به گزارش فارس، وی در این نشست خبری گفت: توافق کردیم در آینده نزدیک سند راهبردی همکاری‌های دو کشور را به صورت مدون بررسی کرده و به عنوان نقشه راه جدید در روابط دو کشور این سند مبنای همکاری‌های ما و همکاری‌های بلندمدت ما قرار بگیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد:‌ امروز در گفت‌وگوهای متنوع در موضوعات دوجانبه تأکید کردیم برای اینکه‌ اراده رهبران دمو کشور را تامین کنیم دو ملت باید شاهد ایجاد جهش در روابط باشیم که باید موانع بر سر ایجاد جهش را شناسایی کنمی. برای تجارت دو کشور اهمیت قائلیم.

وی عنوان کرد: در خصوص توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها در حوزه‌های فرهنگی، گردشگری، دفاعی سیاسی و امنیتی تأکید کردیم ولی در حوزه تجاری و اقتصادی راه طولانی را در پیش داریم و ظرفیت‌های زیادی را داریم.

اوضاع افغانستان

امیرعبداللهیان به اوضاع افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: توجه به رای و نظر افغانستان برای ما مهم است و در عین حال تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه مورد توجه ماست. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد برگزاری نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان به اضافه روسیه در تهران باشیم. فرمت مسکو برای کمک به حل سیاسی مسئله افغانستان نیز مطرح است و برای مشارکت خود در این فرمت نیز با نگاه مثبت به بررسی‌های خود ادامه می‌دهیم.

منطقه تحمل زیاده‌خواهی‌های جدید را ندارد

وزیر خارجه با اشاره به اوضاع در قفقاز جنوبی گفت: منطقه تحمل زیاده‌خواهی‌های جدید را ندارد. باید کشورها و همسایگان ایران پاسخ مثبت به سیاست همسایگی ایران سخن بگویند و عمل کنند. تغییر ژئوپلتیک منطقه در حوزه قفقاز را نخواهیم پذیرفت و نگرانی خود را حضور صهیونیست‌ها و تروریست‌ها را کماکان داریم. از اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی نگرانی داریم و در تامین امنیت منطقه و جمهوری اسلامی با هیچ کسی تعارف نداریم. پیام ما برای همسایگان صلح و آرامش است.

وی گفت: لاوروف تأکید دارد گروسی سفرهای بیشتری به ایران داشته باشد و هر زمان گروسی بخواهد در چارچوب ماموریت فنی خود سفر کند استقبال می‌کنیم ولی این‌که آژانس نسبت به حادثه تروریستی در کرج واکنشی نشان نداد گلایه داریم.

بعد از پایان جمع بندی مذاکرات وین را از سرمی‌گیریم

امیرعبداللهیان درباره بازگشت به مذاکرات وین نیز اظهار داشت: با لاوروف در این زمینه مشورت داشتیم و تأکید کردم بعد از پایان جمع بندی‌ها ما به زودی گفت‌‌وگوها را از سر خواهیم گرفت. دولت رئیسی دولت عملگرا و نتیجه گراست و به طرف‌های مقابل می‌گوییم در فرصتی که در حال جمع بندی هستیم، طرف‌های مقابل هم باید تصمیم جدید بگیرند. ایران اهل گفت‌وگو و مذاکره است، ولی مذاکره‌ای که حقوق ملت ایران را تامین کند و همه طرف ها را وادار کند به تعهداتشان برگردند.

دیدار روسای جمهور دو کشور در آینده نزدیک/ روسیه شریک راهبردی ایران

وی گفت: در آینده نه چندان دور امیدوار هستیم روسای جمهور دو کشور در پایتخت‌های دو کشور دیدار کنند. روسیه را یک شریک راهبردی برای ایران می‌دانیم و معتقدیم سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم جایگاه روسیه در اولویت سیاست خارجی ما قرار دارد و امیدواریم همکاری‌های رو به رشد دو کشور در آینده نه چندان دور به بهترین سطح خود ارتقا یابد.

وزیر خارجه بیان کرد: بررسی‌های ما درباره گفت‌وگوهای وین در حال جمع بندی نهایی است و بعد از پایان جمع بندی زمان آغاز مذاکرات را اعلام خواهیم کرد.

ایده‌ها و پیشنهادت سازنده ایران در آخرین جلسه با عربستان

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودی نیز خاطرنشان کرد: دور جدید گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی برگزار شده و ایده‌ها و پیشنهادات سازنده‌ای را در آخرین جلسه خود ارائه دادیم و برای بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی همواره به مقامات عربستان اعلام کردیم ایران در این رابطه آمادگی لازم را دارد، ولی بسته به تصمیم طرف سعودی است که چه زمانی بخواهد این کار را صورت دهد.

وی بر گفت‌‌وگوهای درون منطقه‌ای تأکید کرد و گفت:‌ امیدوار هستم در آینده نزدیک به نقطه‌ای برسیم که در منطقه شاهد سوءتفاهم، تشنج و تنش نباشیم.

مانور اخیر در درون خاک ایران و توسط نیروهای مسلح ایران انجام شد

امیرعبداللهیان با اشاره به اظهارات لاوروف درباره برگزاری مانور در منطقه قفقاز خاطرنشان کرد: آقای لاوروف به مانورهای نظامی در منطقه قفقاز اشاره کرد که باید بگویم 6 مانور توسط جمهوری آذربایجان و دیگر کشورها صورت گرفت. ایران فقط یک مانور در روزهای گذشته برگزار کرد که از مجاری دیپلماتیک به کشورها اعلام شد. این مانور در درون خاک ایران و توسط نیروهای مسلح ایران انجام شده و پیام آن صلح و دوستی و تثبیت امنیت در منطقه بوده است و لاغیر.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها